Mówi: | Adrian Kurowski |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | Visa Europe w Polsce |
Kolejna obniżka maksymalnych opłat interchange od transakcji kartą
Aktualizacja 2015-01-27 godz. 12:20
W czwartek nastąpi kolejny spadek opłat prowizyjnych do 0,3 proc. w przypadku transakcji kartą kredytową i 0,2 proc. w przypadku karty debetowej. Obecnie prowizje od transakcji pobieranych przez banki wynoszą 0,5 proc. Dzięki promowaniu płatności, tworzeniu zachęt do używania kart oraz obniżce prowizji w lipcu ub.r. w Polsce przyspieszył rozwój obrotu bezgotówkowego. W III kwartale dokonano prawie 0,5 mld transakcji bezgotówkowych, co oznacza wzrost o ponad 13 proc. w porównaniu z II kwartałem 2014 r.
– Myślę, że był to przełomowy rok dla płatności bezgotówkowych w Polsce. Z danych raportowanych przez banki i jednostki rozliczeniowe NBP po I półroczu 2014 roku wynika, że nastąpił dwucyfrowy wzrost transakcji bezgotówkowych. Wyniki opublikowane po III kw. bieżącego roku pokazują, że trend jest kontynuowany, nastąpiło nawet pewne przyspieszenie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adrian Kurowski, dyrektor Visa Europe w Polsce.
Z danych NBP wynika, że na koniec III kwartału 2014 r. w Polsce było 35,5 mln kart płatniczych (wzrost o 1 proc. w stosunku do czerwca). W okresie od lipca do września dokonano 690 mln transakcji na kwotę 121 mld zł, z tego 494,1 mln transakcji bezgotówkowych o wartości 41,2 mld zł, co oznacza wzrosty odpowiednio o 13,4 i 9,6 proc. w porównaniu z wcześniejszym kwartałem.
– Na obserwowane wzrosty składają się dwa główne czynniki. Pierwszy to obniżka opłaty interchange, która z jednej strony spowodowała zmniejszenie dochodowości modeli biznesowych bankowych, a z drugiej strony dała szansę na wzrost sieci akceptacji tych kart – zaznacza Kurowski. – Sztandarowym przykładem rozwoju rynku jest rozpoczęcie akceptacji kart u największego polskiego detalisty pod względem obrotów, czyli sieci Biedronka.
16 czerwca ub.r. sieć sklepów Biedronka rozpoczęła wdrażanie płatności kartami, początkowo w 330 sklepach, obecnie bezgotówkowe zakupy są możliwe we wszystkich sklepach, a jest ich aż 2,5 tys..
Chodzi o obniżenie maksymalnej opłaty interchange (ponoszonej przez akceptantów-sprzedawców) do 0,5 proc. od 1 lipca 2014 r. Z kolei od 29 stycznia nastąpi kolejna obniżka – do 0,3 proc. w przypadku płatności kartą kredytową oraz 0,2 proc. przy transakcji kartą debetową. Zmiana w polskich przepisach została wywołana przez porozumienie między Visa Europe a Komisją Europejską, które weszło w życie 1 stycznia br. i zakłada możliwość stosowania w krajach członkowskich UE i EOG transgranicznych stawek od transakcji kartowych na poziomie 0,2 i 0,3 proc., jeśli detalista jest obsługiwany przez agenta rozliczeniowego, który ma siedzibę za granicą danego kraju.
Drugim, nawet ważniejszym, powodem wzrostu transakcji – według Kurowskiego – są działania marketingowe i promocyjne realizowane przez Visa Europe we współpracy z bankami członkowskimi i detalistami. Ich celem jest zmiana przyzwyczajeń polskich konsumentów (80 proc. transakcji to wciąż gotówka) i w konsekwencji popularyzacja obrotu bezgotówkowego (m.in. dzięki finansowanemu przez banki programowi rozwoju sieci akceptacji „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”).
– Wraz ze zmianą generacyjną i wdrażaniem nowych technologii zmiana przyzwyczajeń następuje coraz szybciej. Dobrym przykładem są płatności mobilne. Większość młodych konsumentów, którzy nie wyrośli w kulcie gotówki, nie ma problemu z tym, żeby zacząć płacić telefonem. Koncentrujemy bardzo dużo uwagi na tym, żeby 2015 rok stał się okresem masowych wdrożeń płatności mobilnych – mówi Kurowski.
Jak podkreśla, Polska jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem w Europie pod względem wzrostu transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy także liderem płatności zbliżeniowych. 40 proc. transakcji realizowanych kartami Visa w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Już ponad 75 proc. terminali zainstalowanych w Polsce jest przystosowanych do obsługi transakcji zbliżeniowych, a do końca 2017 roku wszystkie terminale zainstalowane w Polsce będą wyposażone w czytniki zbliżeniowe.
– Jesteśmy liderem w zakresie pomysłowości. To banki członkowskie inwestują duże pieniądze w to, żebyśmy byli ciągle postrzegani jako rynek innowacyjny – wyjaśnia Kurowski.
Przykładem innowacyjnego rozwiązania są mobilne płatności zbliżeniowe Visa wykorzystujące chmurę i technologię Host Card Emulation (HCE), które mogą być integrowane z bankowością mobilną oferowaną przez banki. Projekt Visa Europe, do którego przyłączyło się dziewięć banków, zakłada wdrożenie na polskim rynku płatności mobilnych Visa opartych o chmurę i technologię HCE, które pozwalają na szybkie udostępnienie rozwiązania znaczącej grupie odbiorców. Wśród nich jest Getin Noble Bank, który ogłosił w tym miesiącu rozpoczęcie pilotażu usługi.
– Doganiamy niektóre kraje europejskie, a w niektórych dziedzinach, takich jak płatności zbliżeniowe czy przyszła implementacja płatności mobilnych, będziemy przeganiać Europę – mówi dyrektor Visa Europe w Polsce.
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-25: Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-08-01: Z programów lojalnościowych w sklepach korzysta 85 proc. Polaków. Ważne są dla nich promocje, personalizowane oferty i zbieranie punktów na nagrody
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-08: Duża presja regulacyjna stanowi coraz większe obciążenie dla firm kosmetycznych. Branża obawia się utraty konkurencyjności na globalnym rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.