Newsy

Kolejna obniżka maksymalnych opłat interchange od transakcji kartą

2015-01-26  |  06:35

Aktualizacja 2015-01-27 godz. 12:20

W czwartek nastąpi kolejny spadek opłat prowizyjnych do 0,3 proc. w przypadku transakcji kartą kredytową i 0,2 proc. w przypadku karty debetowej. Obecnie prowizje od transakcji pobieranych przez banki wynoszą 0,5 proc. Dzięki promowaniu płatności, tworzeniu zachęt do używania kart oraz obniżce prowizji w lipcu ub.r. w Polsce przyspieszył rozwój obrotu bezgotówkowego. W III kwartale dokonano prawie 0,5 mld transakcji bezgotówkowych, co oznacza wzrost o ponad 13 proc. w porównaniu z II kwartałem 2014 r.

Myślę, że był to przełomowy rok dla płatności bezgotówkowych w Polsce. Z danych raportowanych przez banki i jednostki rozliczeniowe NBP po I półroczu 2014 roku wynika, że nastąpił dwucyfrowy wzrost transakcji bezgotówkowych. Wyniki opublikowane po III kw. bieżącego roku pokazują, że trend jest kontynuowany, nastąpiło nawet pewne przyspieszenie – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Adrian Kurowski, dyrektor Visa Europe w Polsce.

Z danych NBP wynika, że na koniec III kwartału 2014 r. w Polsce było 35,5 mln kart płatniczych (wzrost o 1 proc. w stosunku do czerwca). W okresie od lipca do września dokonano 690 mln transakcji na kwotę 121 mld zł, z tego 494,1 mln transakcji bezgotówkowych o wartości 41,2 mld zł, co oznacza wzrosty odpowiednio o 13,4 i 9,6 proc. w porównaniu z wcześniejszym kwartałem.

Na obserwowane wzrosty składają się dwa główne czynniki. Pierwszy to obniżka opłaty interchange, która z jednej strony spowodowała zmniejszenie dochodowości modeli biznesowych bankowych, a z drugiej strony dała szansę na wzrost sieci akceptacji tych kart – zaznacza Kurowski. – Sztandarowym przykładem rozwoju rynku jest rozpoczęcie akceptacji kart u największego polskiego detalisty pod względem obrotów, czyli sieci Biedronka.

16 czerwca ub.r. sieć sklepów Biedronka rozpoczęła wdrażanie płatności kartami, początkowo w 330 sklepach, obecnie bezgotówkowe zakupy są możliwe we wszystkich sklepach, a jest ich aż 2,5 tys..

Chodzi o obniżenie maksymalnej opłaty interchange (ponoszonej przez akceptantów-sprzedawców) do 0,5 proc. od 1 lipca 2014 r. Z kolei od 29 stycznia nastąpi kolejna obniżka – do 0,3 proc. w przypadku płatności kartą kredytową oraz 0,2 proc. przy transakcji kartą debetową. Zmiana w polskich przepisach została wywołana przez porozumienie między Visa Europe a Komisją Europejską, które weszło w życie 1 stycznia br. i zakłada możliwość stosowania w krajach członkowskich UE i EOG transgranicznych stawek od transakcji kartowych na poziomie 0,2 i 0,3 proc., jeśli detalista jest obsługiwany przez agenta rozliczeniowego, który ma siedzibę za granicą danego kraju.

Drugim, nawet ważniejszym, powodem wzrostu transakcji – według Kurowskiego – są działania marketingowe i promocyjne realizowane przez Visa Europe we współpracy z bankami członkowskimi i detalistami. Ich celem jest zmiana przyzwyczajeń polskich konsumentów (80 proc. transakcji to wciąż gotówka) i w konsekwencji popularyzacja obrotu bezgotówkowego (m.in. dzięki finansowanemu przez banki programowi rozwoju sieci akceptacji „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”).

Wraz ze zmianą generacyjną i wdrażaniem nowych technologii zmiana przyzwyczajeń następuje coraz szybciej. Dobrym przykładem są płatności mobilne. Większość młodych konsumentów, którzy nie wyrośli w kulcie gotówki, nie ma problemu z tym, żeby zacząć płacić telefonem. Koncentrujemy bardzo dużo uwagi na tym, żeby 2015 rok stał się okresem masowych wdrożeń płatności mobilnych – mówi Kurowski.

Jak podkreśla, Polska jest najbardziej dynamicznie rozwijającym się rynkiem w Europie pod względem wzrostu transakcji bezgotówkowych. Jesteśmy także liderem płatności zbliżeniowych. 40 proc. transakcji realizowanych kartami Visa w Polsce to transakcje zbliżeniowe. Już ponad 75 proc. terminali zainstalowanych w Polsce jest przystosowanych do obsługi transakcji zbliżeniowych, a do końca 2017 roku wszystkie terminale zainstalowane w Polsce będą wyposażone w czytniki zbliżeniowe.

Jesteśmy liderem w zakresie pomysłowości. To banki członkowskie inwestują duże pieniądze w to, żebyśmy byli ciągle postrzegani jako rynek innowacyjny – wyjaśnia Kurowski.

Przykładem innowacyjnego rozwiązania są mobilne płatności zbliżeniowe Visa wykorzystujące chmurę i technologię Host Card Emulation (HCE), które mogą być integrowane z bankowością mobilną oferowaną przez banki. Projekt Visa Europe, do którego przyłączyło się dziewięć banków, zakłada wdrożenie na polskim rynku płatności mobilnych Visa opartych o chmurę i technologię HCE, które pozwalają na szybkie udostępnienie rozwiązania znaczącej grupie odbiorców. Wśród nich jest Getin Noble Bank, który ogłosił w tym miesiącu rozpoczęcie pilotażu usługi.

Doganiamy niektóre kraje europejskie, a w niektórych dziedzinach, takich jak płatności zbliżeniowe czy przyszła implementacja płatności mobilnych, będziemy przeganiać Europę – mówi dyrektor Visa Europe w Polsce.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

Infrastruktura

Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

Edukacja

Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.