Newsy

Małe i średnie firmy wymieniają laptopy średnio co trzy lata. Nowego sprzętu i porad szukają głównie w internecie

2015-12-01  |  06:40

Polskie firmy wymieniają sprzęt komputerowy w zależności od jego typu co 2–5 lat. Najczęściej przed zakupem nowych urządzeń szukają porad w internecie. Głównym źródłem informacji są sklepy internetowe i porównywarki cen. Właściciele firm częściej opierają się na rekomendacjach znajomych niż na opiniach specjalistów.

Z raportu Lenovo „Komputery w polskich MŚP 2015” wynika, że najważniejszym kryterium wyboru nowego sprzętu jest jego jakość, uważa tak 69 proc. respondentów, a 67 proc. kieruje się niską ceną. Ważna jest także ogólna renoma producenta (37 proc.) i dostawcy (20 proc.). Zaledwie 12 proc. bierze pod uwagę kwestie wizualne.

Cena dalej jest bardzo mocnym kryterium wyboru konkretnej oferty. Dlatego ponad 54 proc. respondentów odpowiada, że wiedzę na temat poszczególnych rozwiązań i nowości produktowych czerpie z porównywarek internetowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Maciej Polak, PC business development manager w firmie Lenovo.

Tyle samo firm wskazało, że najlepszym źródłem informacji o sprzęcie IT są sklepy internetowe. Ze specjalistycznych serwisów internetowych zajmujących się tematyką IT korzysta co trzeci przedsiębiorca, podobnie jak z rankingów publikowanych online.

Cenne są także źródła pozainternetowe – na 13 zdefiniowanych źródeł siedem z nich znajduje się offline. Wśród nich najcenniejsze dla MŚP są rekomendacje znajomych (42 proc.), fachowa prasa (38 proc.) oraz informacje od dostawców (33 proc.).

Rozumiemy dostawców jako naszych partnerów handlowych – mówi przedstawiciel Lenovo. – Nasza firma działa w oparciu przede wszystkim o kanał partnerski i bardzo cieszy nas to, że rekomendacje naszych partnerów są brane pod uwagę w całym procesie decyzyjnym przez potencjalnych nabywców.

Stosunkowo rzadko firmy z sektora MŚP czerpią wiedzę z konferencji i spotkań (14 proc.) oraz blogów specjalistów IT (18 proc.).

Sposoby zbierania informacji różnią się w zależności od wielkości firmy oraz od wieku i wykształcenia kadry menadżerskiej. Okazuje się, że mniejsze organizacje najbardziej ufają rekomendacjom znajomych, a większe – dostawcom sprzętu oraz specjalistycznym serwisom internetowym. Dla młodszych respondentów pierwszym wyborem są źródła internetowe. Z kolei osoby bardziej wykształcone biorą pod uwagę kilka źródeł.

Jak podkreślają przedstawiciele Lenovo, badanie pokazuje, że dostawcy sprzętu IT muszą dbać o wszystkie kanały dostępu do klientów, zarówno o przygotowanie merytoryczne sprzedawców, jak i obecność w sieci.

Pytając o kryteria wyboru sprzętu mobilnego, otrzymujemy bardzo jednoznaczną odpowiedź. 84 proc. respondentów wskazało na wagę urządzenia. To czynnik, który decyduje o tym, czy urządzenie w ich rozumieniu jest mobilne czy ultramobilne. Często użytkownicy wskazywali także na wytrzymałość baterii i konstrukcji – wyjaśnia Polak. – Cieszy nas to, gdyż w swoim portfolio produktów dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw stawiamy właśnie na wytrzymałość i długi czas pracy na baterii.

Najkrócej w małych i średnich firmach wykorzystywane są netbooki. Te małe i tanie komputery wymieniane są średnio po 2,1 roku użytkowania. O nieco ponad rok dłużej wykorzystywane są większe, droższe i bardziej profesjonalne notebooki/ laptopy, a w przypadku stacjonarnych pecetów czas użytkowania jest najdłuższy i oscyluje w granicach 3,8 roku – wynika z raportu „Badanie zwyczajów i zachowań przedsiębiorstw 2015”.

Jako powód wymiany sprzętu respondenci wskazują zniszczenie i zużycie sprzętu – odpowiednio 73 proc. i ponad 40 proc. – podkreśla Maciej Polak. – Znaczniej rzadziej jest to upgrade nowego oprogramowania bądź konieczność zakupienia nowego sprzętu dla nowych pracowników. Takie przyczyny wskazuje 30–40 proc. respondentów.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny

16 lipca Komisja Europejska przedstawi swój pomysł na budżet w kolejnej siedmioletniej perspektywie. Projekt ma przewidywać mniej programów, większy udział kwot niezaplanowanych, a także mechanizmy i rezerwy, które umożliwią szybszą i bardziej elastyczną reakcję na zmieniające się potrzeby. Więcej w nim będzie również środków przewidzianych na wzmocnienie bezpieczeństwa. W maju Parlament Europejski odrzucił w głosowaniu propozycję KE, by budżety przewidziane na okres po roku 2027 konstruować tak jak KPO.

Polityka

P. Müller: Wnioski z ludobójstwa w Srebrenicy szczególnie aktualne w kontekście ukraińskim. Społeczność międzynarodowa nie może przymykać oczu

W ubiegłym tygodniu obchodzono 30. rocznicę ludobójstwa w Srebrenicy, gdzie z rąk Serbów w lipcu 1995 roku zginęło ponad 8 tys. bośniackich mężczyzn i chłopców. To jeden z najciemniejszych rozdziałów najnowszej historii Europy – podkreślali szefowie instytucji UE. – ​To także lekcja dla społeczności międzynarodowej, która nabiera szczególnego znaczenia w kontekście agresji Rosji na Ukrainę – mówi Piotr Müller, europoseł z PiS.

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba

8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.