Newsy

Mozilla szykuje następcę Skype'a. Możliwa będzie komunikacja wideo bezpośrednio z poziomu przeglądarki

2013-03-04  |  06:35
Mówi:Johnathan Nightingale
Funkcja:Wiceprezes ds. inżynierii w Firefox
Firma:Mozilla
  • MP4
  • Mozilla pracuje nad technologią, która umożliwi rozmowy audio i wideo przez internet i przez urządzenia mobilne. Ma to być alternatywa dla Skype’a, której przewagą będzie brak konieczności ściągania dodatkowego oprogramowania. Wystarczy sama przeglądarka. Aktualnie projekt jest w fazie testów. Za kilka miesięcy rozmowy dzięki tzw. technologii WebRTC (rozmowy w czasie rzeczywistym online) mają być powszechnie dostępne dla użytkowników Mozilli na całym świecie. Możliwe, ze podobne rozwiązania będą możliwe również w innych przeglądarkach.

    WebRTC to nowoczesna technologia, która umożliwia wysokiej jakości komunikację wideo w czasie rzeczywistym, ale też połączenia audio i wymianę danych. Do korzystania z niej wystarczy sama wyszukiwarka, co jest przewagą nad tradycyjnymi tego typu rozwiązaniami, typu Skype.

     – Pod wieloma względami to będzie jak Skype – twierdzi wiceprezes Mozilli ds. inżynierii w Firefox Johnathan Nightingale w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Ale w przeciwieństwie do Skype'a WebRTC będzie dostępne na wielu platformach. Będzie też możliwa komunikacja między użytkownikami Mozilli a użytkownikami innych wyszukiwarek posiadających WebRTC.

    Oprócz Mozilli rozwój WebRTC wspierają firmy takie jak Google, Microsoft i Opera. Na początku lutego br. miało miejsce pierwsze połączenie testowe między użytkownikami Mozilli i Google Chrome.

    Jak przyznaje wiceprezes Mozilli, prace nad wykorzystaniem tej technologii trwają. Na targach w Barcelonie Mozilla wraz z AT&T oraz Ericssonem pokazali, że dzięki niej możliwa będzie również rozmowa wideo przez urządzenia mobilne, które mają zainstalowaną przeglądarkę Firefox.

     – Nagle technologia, która wydawała się być dostępna tylko dla użytkowników komputerów, stanie się dostępna dla miliardów użytkowników urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych – mówi Johnathan Nightingale.

    Zapewnia, że technologia ta ma być zdecydowanie przyjazna dla użytkowników.

     – Żadnych wtyczek, to jest wbudowane w przeglądarkę i w każdy produkt Mozilli. Ta technologia nie wymaga żadnych dodatkowych elementów – mówi przedstawiciel Mozilli. – Zachęcamy inne przeglądarki, by zrobiły to samo. Nie chcemy, by trzeba było do tego ściągać dodatkowe oprogramowanie. Jeśli masz przeglądarkę w jakimkolwiek urządzeniu, to powinno być już tam wbudowane.

    Nowa technologia jest już dostępna do testowania. Jak twierdzi Nightingale, robią to głównie specjaliści, programiści komputerowi, którzy sprawdzają jakie są możliwości szerszego wykorzystania WebRTC i jakie usługi oparte o tę technologię można zaproponować.

     – Jestem bardzo ciekaw, jak zostanie wykorzystana nasza usługa – mówi Nightingale. – Technologia będzie dostępna w ciągu następnych kilku miesięcy we wszystkich naszych produktach. Teoretycznie ludzie mogą zacząć testować ją już dzisiaj, ale stanie się dostępna dla wszystkich, jak tylko ktoś stworzy w oparciu o to narzędzie usługę, na którą będzie rzeczywiste zapotrzebowanie.

    Jego zdaniem technologia ta będzie stawać się coraz popularniejsza m.in. na portalach społecznościowych.

    Do pobrania

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.