Newsy

Nowoczesne rozwiązania IT w nieruchomościach obniżają koszty eksploatacji budynków i zwiększają bezpieczeństwo

2016-08-04  |  06:45

Nieruchomości komercyjne stają się coraz bardziej zinformatyzowane. Nowoczesne narzędzia IT wspomagają już nie tylko zarządzanie i obsługę finansowo-księgową, lecz także utrzymanie techniczne, obsługę gości czy dostawców. To może przyczynić się do obniżki kosztów i zwiększenia bezpieczeństwa obiektu.

– Rośnie zainteresowanie informatyzacją wszystkich obszarów niezwiązanych z finansami i księgowością, które dotychczas były naturalnym obszarem do informatyzacji – mówi agencji informacyjnej Newseria Adam Penkala, współzałożyciel Velis IT Systems. – Największe korzyści z wdrażania rozwiązań IT w obiektach komercyjnych to w szczególności obniżenie kosztów, optymalizacja procesów wewnątrz organizacji oraz wzrost zadowolenia najemców.

Jak zaznacza Penkala, informatyzacja w branży real estate skupia się coraz bardziej na obszarach związanych z klientami, a już mniej na procesach wewnątrz samych organizacji. Rozwiązania IT zaczynają być budowane pod kątem dostarczania wartości dla najemców powierzchni komercyjnych.

– Dobrym przykładem jest opcja automatycznej recepcji czy systemu typu wirtualna recepcja w obiektach biurowych, logistycznych, produkcyjnych. Mają one na celu optymalizację i zwiększenie jakości obsługi gości dzięki nowoczesnym narzędziom informatycznym – wyjaśnia współzałożyciel Velis IT Systems.

Jak podkreśla, tradycyjne recepcje, gdzie potwierdzenie przybycia gościa odbywa się poprzez pokazanie dowodu osobistego i oczekuje się na gospodarza, będą stopniowo zastępowane przez ekrany do samodzielnego logowania się – intuicyjne i proste w obsłudze. Gość może być też wpuszczony po zeskanowaniu kodu QR, który otrzyma w zaproszeniu i dzięki któremu jego dane zostaną wprowadzone automatycznie.

Zdaniem Penkali zmiana ta niesie też korzyści wizerunkowe – od tego, jak przebiega rejestracja i obsługa, w dużej mierze zależy pierwsze wrażenie klienta czy partnera biznesowego.

Rozwiązania IT mogą również przyczynić się do podniesienia bezpieczeństwa obiektu.

 W szczególności, jeśli chodzi o bazy danych czy transparentność tego, co się dzieje w obiektach. Mamy dostęp do danych gości, dostawców czy raportów ewakuacyjnych, które w każdym momencie możemy wygenerować, sprawdzić, kto aktualnie i na których piętrach znajduje się w obiekcie, kto odpowiada za te osoby – mówi Adam Penkala. – Bardzo dużo mówi się o kwestiach bezpieczeństwa, organizuje się próbne ćwiczenia w większości biurowców. Tego typu rozwiązania mają zmienić nasze podejście i spowodować odejście od bardzo tradycyjnych ksiąg gości, obsługi papierowej do obsługi elektronicznej, która daje szybkość reakcji w tego typu sytuacjach.

Penkala podkreśla, że wdrożenie i utrzymanie takich rozwiązań wcale nie musi być kosztowne, tym bardziej że zwykle będzie stanowiło część kosztów wspólnych.

– W tym momencie informatyka poszła w stronę tzw. Software as a Service (SaaS), czyli udostępniania oprogramowania jako usługi, więc to są tzw. mikropłatności miesięczne, które są rozchodowane na wszystkich najemców czy na metry kwadratowe powierzchni – wyjaśnia Penkala. – W efekcie są to niezauważalne płatności z perspektywy danego najemcy, ale znacząco podnoszące wartość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo czy optymalizację biznesu.

Eksperci podkreślają, że tego typu rozwiązania mogą być decydujące przy wyborze inwestycji. Tym bardziej że podaż na rynku jest rekordowo duża. JLL, firma monitorująca rynek nieruchomości, szacuje, że na koniec I półrocza 2016 roku całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,07 mln mkw. Z kolei z danych Colliers International wynika, że na koniec czerwca łączne zasoby powierzchni biurowej w Polsce wyniosły 8,6 mln mkw., a na terenie całej Polski w budowie jest obecnie 1,4 mln mkw. biur (z czego w Warszawie ponad 600 tys. mkw.).

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

BCC Gala Liderów

Jedynka Newserii

Handel

Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

Transport

Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.

Handel

Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.