Mówi: | Rafał Trzaskowski |
Funkcja: | minister administracji i cyfryzacji |
Od dziś łatwiejszy kontakt elektroniczny z urzędami. W czerwcu wejdą w życie zmiany związane z handlem przez internet
Formalnie wczoraj, a praktycznie dziś wchodzi w życie nowelizacja ustawy o informatyzacji. Nowe zapisy mają ułatwić kontakt elektroniczny z urzędami, zrównują też e-dokument z papierowym. Ma to pozwolić na szybszy kontakt obywateli z urzędnikami, tym samym pozwoli na oszczędność czasu i pieniędzy oraz pośrednio przyczyni się do pobudzenia wzrostu gospodarczego. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapowiada kolejne działania, które mają rozwijać gospodarkę internetową – m.in. dotyczące handlu przez internet.
– Dzięki ustawie o informatyzacji droga normalna, urzędowa, zostanie zrównana z drogą elektroniczną. Jeżeli obywatel wybierze drogę elektroniczną w kontakcie z urzędem, to urząd także będzie miał obowiązek mu odpowiedzieć drogą elektroniczną. To oznacza, że skany wreszcie będą traktowane jako dokument. To jest niesłychanie ważna zmiana, bo może doprowadzić do tego, że łatwiej będzie kontaktować się w sposób elektroniczny z urzędem – tłumaczy Rafał Trzaskowski, minister administracji i cyfryzacji.
Nowelizacja ustawy wprowadza dużo ułatwień dla obywateli. Przede wszystkim pozwoli na potwierdzenie profilu zaufanego, czyli elektronicznego podpisu w kontaktach z instytucjami publicznymi, nie tylko w urzędach – jak miało to miejsce dotychczas – lecz także na poczcie i w bankach. E-formularze mają być prostsze, a skrzynki podawcze każdego urzędu mają działać na takich samych zasadach. Najważniejsza zmiana dotyczy jednak e-dokumentu, który ma być traktowany tak samo jak dokument papierowy.
– Im więcej tego typu rozwiązań, tym Polska staje się bardziej konkurencyjna, oszczędzamy pieniądze i zwiększamy wzrost gospodarczy. Ustawa pomoże w kontakcie obywatela z urzędem i stworzy taki partnerski układ, ale ministerstwo prowadzi mnóstwo innych działań, mających doprowadzić do szybszego rozwoju gospodarki. Na przykład zachęty dotyczące handlu w internecie – przekonuje Trzaskowski.
E-handel rozwija się w Polsce bardzo szybko i generuje niemal 6 proc. PKB. Jeszcze 10 lat temu zakupy przez internet cieszyły się zainteresowaniem zaledwie 5 proc. Polaków – dziś zakupy w sieci robi już co trzeci obywatel. Mimo to na tle Europy Polska wypada słabo. Dla porównania w Niemczech z e-handlu korzysta 65 proc. obywateli.
– Handel w internecie ma olbrzymi potencjał wzrostu. Problem polega na tym, że ludzie mają wątpliwości co do bezpieczeństwa transakcji w sieci. Dlatego prowadzimy różnego rodzaju negocjacje w Unii Europejskiej oraz wprowadzamy rozwiązania w Polsce, żeby to zmienić – powiedział Rafał Trzaskowski podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
13 czerwca powinna wejść w życie nowa ustawa o prawach konsumenta, która zgodnie z dyrektywą ujednolica przepisy dotyczące e-handlu w całej Unii Europejskiej. Możliwe jednak, że zaczną one obowiązywać kilka miesięcy później. Konsument będzie tak samo chroniony, niezależnie od tego za pośrednictwem jakiej strony robi zakupy.
– Z drugiej strony rozporządzenie o ochronie danych osobowych da nam gwarancję, że nasze dane osobowe, nawet jeśli są transferowane do krajów trzecich, będą odpowiednio chronione i nikt nie będzie tego nadużywał. To nam da – jako obywatelom – poczucie, że jesteśmy bezpieczni w sieci i przełoży się na większą dynamikę wzrostu handlu przez internet – argumentuje minister administracji i cyfryzacji.
Czytaj także
- 2024-11-14: Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-08: Firmy czują rosnącą presję na inwestycje w dekarbonizację. Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-28: Ochrona krajobrazu mało istotna w nowych inwestycjach. Mazurskie gminy chcą to zmienić
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów
W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.
Infrastruktura
Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna
Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.
Edukacja
Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.