Mówi: | Sławomir Nowicki |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PKP Informatyka |
PKP Informatyka wychodzi poza kolej. Chce proponować miastom inteligentne systemy transportowe
PKP Informatyka chce wyjść ze swoją ofertą poza kolej. Spółka będzie walczyć o projekty dotyczące inteligentnych systemów transportowych w polskich miastach, w których dziś uczestniczy głównie jako dostawca poszczególnych rozwiązań. Systemy zarządzające m.in. komunikacją miejską i parkingami wdrażają już m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań i Szczecin, a w ciągu najbliższych lat zainteresowane mogą być kolejne 33 polskie miasta.
Oferowanie usług w nowych obszarach, zwłaszcza w sektorze publicznym, to jeden z filarów nowej strategii PKP Informatyki. Temu służyło ubiegłoroczne przejęcie Kolejowych Zakładów Łączności.
– Naszym celem jest wyjście z ofertą tej spółki na zewnątrz. Zamierzamy budować rozwiązania z zakresu inteligentnych systemów transportowych, które następnie będziemy oferować miastom. Są to systemy, na które jest ostatnio bardzo duże zapotrzebowanie i które dynamicznie się rozwijają. Dziś konkurujemy z potężnymi podmiotami, specjalizującymi się w rozwiązaniach ITS, wyłącznie jako dostawca, a właściwie poddostawca. Ale za chwilę zamierzamy konkurować z nimi w szerszym zakresie – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyka.
Inteligentne systemy transportowe to projekty służące zarządzaniu ruchem w szerokim znaczeniu. Obejmują one m.in. informację pasażerską, lokalizację pojazdów, zarządzanie ruchem na skrzyżowaniach, kierowanie samochodów na parkingi.
– Dysponujemy dużym potencjałem technologicznym i wykonawczym. Każdy projekt jesteśmy w stanie zrealizować bardzo szybko, wręcz na zlecenie, ad hoc – podkreśla Nowicki.
Pod koniec lutego Kolejowe Zakłady Łączności podpisały umowę z generalnym wykonawcą systemu w Bydgoszczy na dostawę i wdrożenie elementów systemu. Chodzi m.in. o kompletny system parkingowy, czyli dostarczenie parkomatów, system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe z tablicami informacyjnymi i wyposażenie centrum nadzoru. Spółki prowadzą już kolejne rozmowy na temat dostaw kompletnych elementów ITS w innych miastach, również poza granicami kraju.
Prezes zapowiada, że już wkrótce PKP Informatyka i Kolejowe Zakłady Łączności rozpoczną konkurencję z zagranicznymi i polskimi podmiotami świadczącymi takie usługi. Na rynku inteligentnych systemów transportowych jest o co walczyć, bo przeznaczono na nie łącznie 1,2 mld zł. W prawie każdym przypadku inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych. Systemy wdrażają już największe miasta, m.in. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk i Szczecin. Nowicki mówi, że według szacunków w ciągu najbliższych lat nawet 33 miasta w Polsce mogą być zainteresowane tą ofertą.
Według Nowickiego PKP Informatyka może zgarnąć nawet 15-20 proc. rynku inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Ale już 10 proc. prezes spółki uzna za sukces.
– Jeżeli chodzi o urządzenia typu hardware - tablice, które wyświetlają różnego rodzaje informacje, na dziś uważam, że możemy konkurować z największymi na świecie. W Bydgoszczy posiadamy zakład produkcyjno-badawczy, który wykonuje tego typu produkty na konkretne zlecenie. Jeśli więc chodzi o design, kolorystykę i inne parametry, to są one dostosowane do konkretnej potrzeby klienta – mówi Sławomir Nowicki.
Czytaj także
- 2025-06-23: Polscy inżynierowie pracują w Częstochowie nad systemami do zautomatyzowanej jazdy. Opracowali jeden z najszybszych komputerów na świecie
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.