Mówi: | Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej SA Łukasz Łapiński, Pakomatic Sławomir Nowak, Every European Digital Poland |
Poczta Polska inwestuje w innowacje. Na liście pomysłów m.in. kreator opakowań czy automaty do odbierania przesyłek w miejscu zamieszkania
Czujnik sprawdzający, ile listów zostało wrzuconych do skrzynki, czy automat do odbierania przesyłek w miejscu zamieszkania – to projekty, które Poczta Polska wyłoniła w pierwszym etapie programu GammaRebels, skierowanego do start-upów i młodych innowatorów. Pocztowa spółka negocjuje w tej chwili umowy biznesowe i zamierza wdrożyć najlepsze pomysły do swojej działalności. Dzięki innowacjom chce budować przewagę nad konkurencją.
– Oczywistym jest, że w dzisiejszych czasach innowacje są niezbędne do rozwoju. Aby sprostać konkurencji i wymaganiom klientów, musimy wprowadzać innowacje i być krok do przodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej SA.
Pocztowa spółka zamknęła właśnie pierwszy etap programu GammaRebels powered by Poczta Polska, skierowanego do start-upów i młodych przedsiębiorców. Jego celem było wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które Poczta mogłaby w łatwy sposób wdrożyć do swojej działalności biznesowej, oraz stworzenie nowych produktów i usług zwiększających wartość dodaną dla spółki i jej klientów.
Do akceleratora wpłynęło blisko 80 zgłoszeń, spośród których Poczta Polska wyłoniła dziewięć najlepszych. Spółka udostępniła im swoje zaplecze, infrastrukturę – zarówno tradycyjną, jak i cyfrową – oraz zapewniła merytoryczne wsparcie. Pod okiem mentorów wybrane start-upy przez trzy miesiące rozwijały swoje pomysły, uczestniczyły w warsztatach, sesjach doradczych i szkoleniowych, przygotowując pilotażową wersję produktu lub usługi.
– Poczta Polska jest w tej chwili na etapie ogromnych przemian związanych ze zmianami na rynku usług pocztowych. Młodzi przedsiębiorcy mogli zetknąć się z naprawdę dużymi wyzwaniami, które pozwalają rozwijać skrzydła, jeśli chodzi o wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań – mówi Grzegorz Kurdziel. –Sprawdziliśmy, które rozwiązania możemy w łatwy sposób zaimplementować do naszego biznesu. Testowaliśmy te, które mają przede wszystkim usprawnić nasze procesy i polepszyć ofertę skierowaną do klientów.
Oprócz mentoringu i doradztwa przez cały okres akceleracji start-upy mogły liczyć również na wsparcie finansowe ze środków programu Scale UP! realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.
Poczta Polska zadecydowała już, które z projektów niosą dla niej największą wartość biznesową i powinny zostać wdrożone w pełnej skali. W tej chwili spółka jest na etapie negocjowania konkretnych umów biznesowych ze start-upowcami i młodymi innowatorami.
Wśród dziewięciu najlepszych start-upów znalazł się projekt Zapakuj.to, czyli internetowy kreator opakowań, dzięki któremu za pośrednictwem eSklepu Poczty Polskiej każdy może zaprojektować własny wzór pudełek.
– Myślę, że najszybciej wdrożymy projekt Zapakuj.to, pozwalający projektować i kupować opakowania małym biznesom e-commerce, w których będą one mogły wysyłać później towary do swoich klientów – mówi Grzegorz Kurdziel.
Szansę na szybkie wdrożenie ma też projekt Pakomatic, czyli samoobsługowe urządzenie, które pozwala samodzielnie odbierać i nadawać paczki w miejscu zamieszkania.
– Jest to nowe wydanie popularnych automatów do wydawania paczek. Różnica polega na tym, że urządzenia są położone bardzo blisko miejsca zamieszkania, na przykład w blokach czy kamienicach. To rozwiązanie będziemy chcieli wprowadzać razem ze wspólnotami mieszkaniowymi. Za pośrednictwem automatów będzie można odbierać paczki tak samo, jak teraz odbiera się listy ze skrzynek oddawczych – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.
– W e-commerce istotnym problemem jest przekazanie przesyłki przez kuriera klientowi końcowemu. Wynika on m.in. z tego, że w naszych budynkach brakuje infrastruktury do obsługi paczek. Pakomatic Concierge jest właśnie taką infrastrukturą – mówi Łukasz Łapiński z firmy Pakomatic. – Rozpoczęliśmy realizację wdrożenia tego typu urządzeń na warszawskim Żoliborzu. Pierwsze urządzenia trafią wkrótce do wspólnot i będą one miały możliwość przetestowania ich.
Wśród wyłonionych przez Pocztę Polską innowacyjnych projektów są również m.in. Helpful Company – chatbot do komunikacji z klientami na Facebooku i Messengerze, Mobile Institute – internetowy system zbierania opinii oraz platforma kontaktu z klientami – oraz Hyper Poland, czyli projekt pojazdu typu Hyperloop, przeznaczonego do automatycznego załadunku i przewozu przesyłek pocztowych.
Poczta Polska zamierza też wykorzystać pomysł na inteligentne nadawcze skrzynki pocztowe, które za pomocą sensorów i modułu radiowego rejestrują wrzucanie przesyłek do skrzynki bądź jej opróżnianie.
– To rozwiązanie, które pozwoli listonoszom na jeżdżenie tylko do tych skrzynek, do których zostały wrzucone listy. Po pierwsze, jest to optymalizacja, po drugie, będziemy mieć większe dane odnośnie tego, gdzie mamy listy, o której godzinie, co zwiększy terminowość i jakość doręczonych przesyłek – mówi Sławomir Nowak, odpowiedzialny za projekt inteligentnej skrzynki nadawczej, Every European Digital Poland.
Czytaj także
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
- 2024-07-25: E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-24: Polscy mali i średni przedsiębiorcy wciąż ostrożnie podchodzą do ekspansji zagranicznej. Potrzebują więcej wsparcia finansowego i doradczego
- 2024-07-24: Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
- 2024-07-05: Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne
- 2024-06-25: Naukowcy stworzyli zdrowszą odmianę czekolady. Wykorzystali do tego wyrzucane dotąd części owocu kakaowca
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Bankowość
![](https://www.newseria.pl/files/11111/677-bgk,w_274,_small.jpg)
Banki spółdzielcze z coraz większą rolą w finansowaniu rolników i firm. Nadmierne regulacje i niejednoznaczne przepisy ograniczają ich rozwój
Banki spółdzielcze odpowiadają w Polsce za ponad 60 proc. finansowania rolnictwa i niemal 20 proc. finansowania MŚP, a także obsługują 60 proc. jednostek samorządu terytorialnego. Ich rola w lokalnych społecznościach jest więc znacząca, bo są tam pierwszym wyborem dla rolników i mniejszych firm. Zmienność środowiska prawnego – zarówno nowe inicjatywy legislacyjne, jak i niepewność związana z interpretacją prawa – wpłynęła jednak na spadek przewidywalności warunków funkcjonowania banków. – Potrzebujemy deregulacji, zmniejszenia liczby przepisów, zwiększenia ich przejrzystości i jednoznaczności – podkreśla Krzysztof Karwowski, prezes zarządu Banku Spółdzielczego w Szczytnie.
Handel
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tpay-platnosci-foto,w_133,r_png,_small.png)
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
Firma
Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lichthund-gielda-foto,w_133,r_png,_small.png)
Jeszcze w tym roku rynek gier mobilnych w Polsce może przekroczyć wartość 142 mln dol., a do 2027 roku liczba użytkowników może sięgnąć 6,5 mln – wynika z danych portalu Statista. Również cała szeroko rozumiana branża gier wideo ma przed sobą dobre perspektywy, czemu sprzyjają zmiany technologiczne oraz pokoleniowe. Na tych trendach korzystają polskie firmy gamingowe i widzą w tym szanse na coraz mocniejszą ekspansję na zagranicznych rynkach. Studio Lichthund, które niedawno zadebiutowało na NewConnect, korzysta z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w procesie tworzenia gier. W ciągu roku planuje wypuścić dwie nowe produkcje – Food Truck Empire i Bulldog.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.