Newsy

Polacy coraz chętniej płacą kartami i smartfonami. Zniknęły obawy o bezpieczeństwo transakcji

2016-05-04  |  06:45
Mówi:prof. Dominika Maison, psycholog, prezes domu badawczego MAISON & PARTNERS

Maria Cywińska, socjolog internetu, Akademia Leona Koźmińskiego

Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w MasterCard

  • MP4
  • Konsumenci coraz śmielej płacą kartami i korzystają z płatności online przy użyciu komputera lub smartfona. Odważniejsze w korzystaniu z bezgotówkowych płatności okazują się kobiety. Średnia kwota płatności bezgotówkowej jest coraz niższa, co oznacza, że ta forma staje się coraz bardziej powszechna i ma szansę stopniowo zacząć wypierać z rynku gotówkę.

    Z badania otwartości polskich konsumentów na nowe formy płatności bezgotówkowych zrealizowanego na zlecenie MasterCard przez dom badawczy MAISON & PARTNERS wynika, że Polacy są oswojeni z płatnościami zbliżeniowymi kartą. Większość jest otwarta na najbardziej innowacyjnych form płatności, takie jak portfele cyfrowe czy płatności telefonem. Konsumenci, którzy wzięli udział w badaniu MasterCard, przyzwyczaili się już do korzystania z usług finansowych z pomocą smartfona.

    Okazuje się, że Polacy są niezwykle otwarci na płatności bezgotówkowe. Cenią je przede wszystkim za wygodę i szybkość. Okazuje się, że to, co było barierą jeszcze parę lat temu, czyli wątpliwości co do bezpieczeństwa płatności bezgotówkowych, w tej chwili zupełnie zniknęło – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prof. Dominika Maison, psycholog z domu badawczego MAISON & PARTNERS. – Polacy otworzyli się na karty, szczególnie karty zbliżeniowe, które pokochaliśmy także za szybkość i wygodę płacenia.

    Z danych NBP wynika, że pod koniec grudnia w Polsce w użyciu było ponad 28 mln kart z funkcją zbliżeniową, czyli niemal 80 proc. wszystkich wydanych kart płatniczych. Liczba transakcji dokonanych w internecie w IV kw. 2015 r. z wykorzystaniem karty płatniczej wyniosła 9 mln, czyli o 1,7 mln więcej niż w III kwartale ubiegłego roku, co stanowiło wzrost o 24 proc. Wartość łączna transakcji wyniosła 1,4 mld zł, czyli o 194 mln zł więcej niż w poprzednim kwartale (wzrost o 16 proc.) – czytamy w raporcie NBP.

    Już prawie wszyscy posiadacze kont bankowych mają karty. Ogromną zmianę widzimy w częstotliwości używania tych kart – mówi Dominika Maison. – Jeszcze kilka lat temu większość osób płaciła gotówką, a kartą tylko od czasu do czasu lub dokonując płatności powyżej kilkuset złotych. Ostatnio przekonaliśmy się – prawdopodobnie właśnie dzięki kartom zbliżeniowym – do tego, że każdy najmniejszy zakup może być w ten sposób dokonany i to spowodowało ogromny wzrost częstotliwości używania kart w Polsce.

    Jak wynika z raportu MasterCard, 62 proc. polskich internautów codziennie korzysta z internetu mobilnego. Tyle samo respondentów deklaruje korzystanie z bankowości mobilnej, co oznacza, że jest to jedna z trzech najpopularniejszych czynności online, obok korzystania z serwisów społecznościowych (71 proc.) i informacyjnych (68 proc.). 16 proc. polskich internautów deklaruje, że płaciła zbliżeniowo telefonem co najmniej raz, a połowa z nich – że korzystała z tej formy płatności wielokrotnie. Dodatkowo trzech na czterech ankietowanych, którzy wypróbowali już zbliżeniowe płatności mobilne, jest zadowolonych i chce nadal z nich korzystać. Można zatem powiedzieć, że polscy konsumenci są otwarci  na cyfrowe innowacje w płatnościach.

    Polacy są gotowi na innowacje w płatnościach. Widzimy po bardzo szybkim rozwoju m-commerce, że są gotowi kupować mobilnie, a więc i płacić mobilnie – mówi Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w MasterCard. – Można powiedzieć, że jedną z barier rozwoju zakupów w aplikacjach mobilnych, w m-commerce, właśnie był problem płatności, brak jej dostępności. Stąd nasz wysiłek, żeby wygodne płatności się tam pojawiały.

    Dużą zmianą było pojawienie się technologii HCE, która umożliwia płatność zbliżeniową smartfonem po zapisaniu danych wydanej przez bank karty płatniczej w chmurze. Naganowski podkreśla, że Polska jest rynkiem, na którym należy się spodziewać bardzo szybkiego rozwoju nowoczesnych płatności i na którym jest jeszcze duże pole do rozwoju zarówno w e-commerce, jak i m-commerce, czyli zakupach mobilnych.

    Przedstawiciel MasterCard dodaje, że upowszechnianie płatności mobilnych będzie miało istotne znaczenie dla promowania rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce. Wciąż bowiem zdecydowana większość transakcji (ok.70–80 proc.) dokonywana jest za pomocą gotówki.

    Istnieje całkiem spora grupa ludzi, którzy korzystają z gotówki na co dzień i wolą przez internet też zapłacić gotówką za pobraniem. Są też tacy, którzy nie ufają płatnościom bezgotówkowym. Nadal są pewne osoby, które prezentują tzw. wysoki kult gotówki, ale te grupy są coraz mniejsze – mówi Maria Cywińska, socjolog internetu z Akademii Leona Koźmińskiego.

    Jak podkreśla, kult gotówki w większym stopniu charakteryzuje mężczyzn niż kobiety. Panie częściej korzystają z dostępu do konta przez smartfon.

    Kobiety są bardziej racjonalne i podejmują bardziej rozważne decyzje. Są również mniej impulsywne w wydawaniu pieniędzy, co jest absolutnie niezgodne ze stereotypem – mówi Maria Cywińska. – Badanie również wykazało, że kobiety, jeśli nie mają pieniędzy, to nie zrobią danego zakupu, co u mężczyzn już wcale nie jest takie oczywiste. Wreszcie, kobiety chętniej korzystają z aplikacji mobilnych niż z internetu stacjonarnego. To może być wskazówką dla twórców tychże aplikacji, że kobiety częściej będą ich odbiorcami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

     Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

    Infrastruktura

    Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

    Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

    IT i technologie

    Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

    Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.