Newsy

Polacy coraz świadomiej umieszczają treści na Facebooku

2013-08-16  |  06:40

Polacy jeszcze do niedawna byli najbardziej, po Brazylijczykach, niefrasobliwym społeczeństwem, jeśli chodzi o zamieszczanie w sieci zdjęć i postów. – Dziś widać pozytywną tendencję – mówi Piotr Bucki, wykładowca z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. Internauci, również ci młodzi, mają większą świadomość, że portale w mediach społecznościowych to nasza wizytówka, w dodatku dostępna dla szerszego grona odbiorców i rozważniej podchodzą do publikowania prywatnych treści w sieci.

 – Nasz wizerunek jest chroniony prawnie, wykorzystanie naszych zdjęć przez osoby trzecie w jakikolwiek sposób może oczywiście mieć swoje konsekwencje prawne, natomiast to jest teoria – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Bucki z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku. – Sieć ma tę wadę, że dosyć trudno się tropi pewne rzeczy, dosyć trudno dochodzić swoich spraw i czasem może się okazać, że krzywda wyrządzona na naszym wizerunku jest tak duża, a dochodzenie praw niewiele nam da, poza być może czystą satysfakcją, ale też długimi godzinami procesowymi – przestrzega.

Kluczem do bezpiecznego korzystania z serwisów społecznościowych jest ochrona własnej prywatności. Dlatego ekspert doradza, by myśleć przede wszystkim o tym, co wrzucamy do sieci.

 – Każda ta rzecz świadczy o nas, jest przedłużeniem naszego CV, jest naszą komunikacją ze światem – mówi Bucki.

Ekspert przytacza wyniki badań sprzed kilku lat, według których Polacy byli drugim, po Brazylijczykach, najbardziej niefrasobliwym narodem jeśli chodzi o publikacje prywatnych treści w sieci. Jak podkreśla, teraz ta sytuacja jednak powoli się zmienia na korzyść. Nadal dzielimy się różnymi zdjęciami z naszego życia ze znajomymi i rodziną, jednak dbamy o to, by były one dostępne tylko dla określonych osób.

 – Zauważam bardzo pozytywny trend, szczególnie wśród młodzieży, że coraz częściej bardzo rygorystycznie robią swoje ustawienia prywatności, co cieszy. Rzadko kiedy widzę profile, na które można wejść i zobaczyć wszystkie treści – tłumaczy Piotr Bucki.

Odpowiednie ustawienia prywatności to absolutne minimum. Co więcej, powinniśmy regularnie je sprawdzać na naszym profilu, ponieważ portale społecznościowe raz na jakiś czas wprowadzają zmiany w ogólnych ustawieniach prywatności.

 – Cały czas wprowadzane są zmiany, które należy śledzić, i sprawdzać, jak zmieniły się nasze ustawienia prywatności – doradza.

Dodatkowo powinniśmy kontrolować ustawienia, kiedy logujemy się z mobilnych urządzeń.

 – Sprawdźmy w jaki sposób publikujemy z urządzeń mobilnych, bo może się okazać, że wszystkie zdjęcia, które wrzuciliśmy za pomocą aplikacji Instagram na Facebooka, są jednak ogólnodostępne – wyjaśnia Bucki.

Ekspert Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku zaznacza jednocześnie, że media społecznościowe mogą być pomocne w wielu dziedzinach życia, np. w poszukiwaniu pracy. Firmy rekrutacyjne i pracodawcy coraz częściej przed podjęciem decyzji o zatrudnieniu sprawdzają profile kandydatów na różnych portalach. Nasz wizerunek w sieci możemy bardzo kreatywnie wykorzystać. 

 – Jeżeli to jest osoba nowa na rynku pracy, to dobrze, żeby to były informacje, które mogą coś ciekawego, dobrego, ważnego o niej powiedzieć. Obserwuję tutaj wzrastającą świadomość – podkreśla ekspert z Wyższej Szkoły Bankowej. – Znam osoby, które mają świetnie poprowadzony profil na Facebooku, które potrafią w świetny sposób wykorzystać np. zdjęcie profilowe, żeby pokazać swój charakter – wymienia.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy

W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.

Handel

Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z Raportu Wpływu Nestlé w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.

Polityka

M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.