Mówi: | Krzysztof Witoń |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | HAWE S.A. |
Polska na ostatnim miejscu w Europie pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej
Poszerzenie dostępu do internetu szerokopasmowego to znacząca korzyść nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla gospodarki. Wzrost penetracji sieci szerokopasmowych o 10 punktów procentowych przekłada się na 1 punkt procentowy wzrostu PKB. Jednak w Polsce jedynie 0,5 proc. gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci światłowodowej.
– Dzisiaj coraz więcej użytkowników internetu rozumie jak ważną rolę odgrywa internet szerokopasmowy i sieci światłowodowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Witoń, prezes HAWE S.A. – To rola nie tylko komunikacyjna, ale także ekonomiczna i społeczna.
Polska jednak odstaje w konkurencji z innymi krajami pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej.
– Z trwogą muszę powiedzieć, że Polska jest pod tym względem na ostatnim miejscu w Europie – twierdzi Witoń. – Nasz kraj znacznie przegrywa w konkurencji nie tylko z Koreą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi, ale także z innymi krajami UE, Francją, Szwecją, Norwegią czy Hiszpanią.
A jak podkreśla, jest o co walczyć. Wzrost 10 punktów procentowych penetracji sieci szerokopasmowych w ostatniej mili (FTTH - Fiber to the home) oznacza wzrost o 1 punkt procentowy PKB kraju. Tym bardziej, że sieć światłowodowa i dystrybucyjna daje Polsce w tym zakresie duże możliwości.
Ogólnopolska Sieć Światłowodowa Hawe ma już ponad 3,5 tys. km. W ostatnim czasie została powiększona o kolejne 200 km na odcinku Warszawa-Białystok. Jak podkreśla prezes Hawe, rozbudowa infrastruktury jest kluczowa z punktu widzenia pozycji spółki. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na rynku jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć podpisane w ostatnich dniach umowy Hawe z operatorami telekomunikacyjnymi, dostawcami telewizji kablowych i usług internetowych (Netia, TK Telekom, Polkomtel, Multimedia Polska).
Rozwój e-commerce
Rozwój sieci szerokopasmowej oznacza także zwiększenie sprzedaży internetowej. Dzięki szybkiemu internetowi możliwe będzie bowiem wdrażanie aplikacji, które ułatwią i zachęcą klientów do zakupów w sieci. Jak twierdzi Krzysztof Witoń, oznacza to, że w sieci pojawi się ok. 40 mld zł.
– Wejdą nowe usługi i nowe aplikacje, które umożliwią przeglądanie w domu tego, co się dzieje na półkach, oglądanie produktu w różnym zakresie i np. sprawdzanie, z jakiego materiału zrobiony jest dany produkt – twierdzi Witoń. – Umożliwią one jeszcze lepsze poznanie produktu niż w sklepie, w którym nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z kompetentnym doradcą. To sprzyjać będzie podejmowaniu racjonalnych decyzji przez konsumentów.
Grupa kapitałowa HAWE świadczy usługi operatorskie w oparciu o posiadaną infrastrukturę światłowodową, a także usługi projektowe i budowalne dla samorządów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz branży elektroenergetycznej.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-03-11: Nowe prawo ograniczy dostęp dzieci do niebezpiecznych treści w sieci. Obecnie większość nastolatków ma dostęp do pornografii czy hazardu
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-03-25: E-głosowanie jest odległą przyszłością. Wymaga wzmocnienia zaufania społecznego i wysokiego poziomu cyberzabezpieczeń
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.