Mówi: | Krzysztof Witoń |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | HAWE S.A. |
Polska na ostatnim miejscu w Europie pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej
Poszerzenie dostępu do internetu szerokopasmowego to znacząca korzyść nie tylko dla społeczeństwa, ale też dla gospodarki. Wzrost penetracji sieci szerokopasmowych o 10 punktów procentowych przekłada się na 1 punkt procentowy wzrostu PKB. Jednak w Polsce jedynie 0,5 proc. gospodarstw domowych jest podłączonych do sieci światłowodowej.
– Dzisiaj coraz więcej użytkowników internetu rozumie jak ważną rolę odgrywa internet szerokopasmowy i sieci światłowodowe – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Krzysztof Witoń, prezes HAWE S.A. – To rola nie tylko komunikacyjna, ale także ekonomiczna i społeczna.
Polska jednak odstaje w konkurencji z innymi krajami pod względem liczby gospodarstw podłączonych do sieci światłowodowej.
– Z trwogą muszę powiedzieć, że Polska jest pod tym względem na ostatnim miejscu w Europie – twierdzi Witoń. – Nasz kraj znacznie przegrywa w konkurencji nie tylko z Koreą, Japonią czy Stanami Zjednoczonymi, ale także z innymi krajami UE, Francją, Szwecją, Norwegią czy Hiszpanią.
A jak podkreśla, jest o co walczyć. Wzrost 10 punktów procentowych penetracji sieci szerokopasmowych w ostatniej mili (FTTH - Fiber to the home) oznacza wzrost o 1 punkt procentowy PKB kraju. Tym bardziej, że sieć światłowodowa i dystrybucyjna daje Polsce w tym zakresie duże możliwości.
Ogólnopolska Sieć Światłowodowa Hawe ma już ponad 3,5 tys. km. W ostatnim czasie została powiększona o kolejne 200 km na odcinku Warszawa-Białystok. Jak podkreśla prezes Hawe, rozbudowa infrastruktury jest kluczowa z punktu widzenia pozycji spółki. Tym bardziej, że zapotrzebowanie na rynku jest coraz większe. Mogą o tym świadczyć podpisane w ostatnich dniach umowy Hawe z operatorami telekomunikacyjnymi, dostawcami telewizji kablowych i usług internetowych (Netia, TK Telekom, Polkomtel, Multimedia Polska).
Rozwój e-commerce
Rozwój sieci szerokopasmowej oznacza także zwiększenie sprzedaży internetowej. Dzięki szybkiemu internetowi możliwe będzie bowiem wdrażanie aplikacji, które ułatwią i zachęcą klientów do zakupów w sieci. Jak twierdzi Krzysztof Witoń, oznacza to, że w sieci pojawi się ok. 40 mld zł.
– Wejdą nowe usługi i nowe aplikacje, które umożliwią przeglądanie w domu tego, co się dzieje na półkach, oglądanie produktu w różnym zakresie i np. sprawdzanie, z jakiego materiału zrobiony jest dany produkt – twierdzi Witoń. – Umożliwią one jeszcze lepsze poznanie produktu niż w sklepie, w którym nie zawsze mamy możliwość porozmawiania z kompetentnym doradcą. To sprzyjać będzie podejmowaniu racjonalnych decyzji przez konsumentów.
Grupa kapitałowa HAWE świadczy usługi operatorskie w oparciu o posiadaną infrastrukturę światłowodową, a także usługi projektowe i budowalne dla samorządów, przedsiębiorstw telekomunikacyjnych oraz branży elektroenergetycznej.
Czytaj także
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-08-07: Kilka milionów gospodarstw domowych czeka na sieć światłowodową. Szczególnie w mniejszych miejscowościach
- 2024-06-27: Rośnie skala wykorzystywania seksualnego dzieci przez internet. Ofiarami padają nawet kilkulatkowie
- 2024-07-23: Problem wykorzystywania seksualnego dzieci online wymaga pilnych regulacji. To może wymagać rezygnacji w pewnym stopniu z szyfrowania korespondencji
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-05-15: Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
- 2024-05-16: Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.