Mówi: | Marcin Beme |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Audioteka |
Polskie audiobooki podbijają rynki międzynarodowe. Po sukcesie w Czechach przyszedł czas na Francję i Hiszpanię
Coraz więcej Polaków korzysta z audiobooków. Liczba użytkowników serwisu Audioteka.pl w ciągu roku wzrosła o 150 procent. Serwis postanowił więc zawalczyć o użytkowników na zagranicznych rynkach. Polski sukces udało się powtórzyć w Czechach, gdzie Audioteka.cz. jest największym tego typu serwisem. Spółki-córki warszawskiej firmy właśnie uruchomiono również w Hiszpanii i we Francji. Firma chce rozwijać działalność także poza Europą.
– Przygotowaliśmy całą strukturę organizacyjną firmy, całą pracę nad produktem, czyli nad aplikacjami, pod to, żeby móc szybko i skutecznie zdobywać kolejne rynki. Na road mapie mamy Szwecję i Finlandię w ciągu 1,5 miesiąca, potem Węgry, Turcję, Brazylię, potem Niemcy, może Rosję. Dziś największe wyzwanie to iść międzynarodowo, może nie globalnie – bo to za duże słowo – i kopiować to, co się udało na rynku polskim i czeskim na kolejne kraje – mówi o planach firmy Marcin Beme, prezes Audioteki.pl.
Na rynku niemieckim czy amerykańskim Audioteka musiałaby się zmierzyć z potężnym konkurentem, jakim jest należący do Amazona serwis Audible. Dlatego twórcy Audioteki chcą skupić się w pierwszej kolejności na rynkach, na których nie działa Audible.
– Krótko mówiąc, tu w Polsce staramy się poprawić efektywność sprzedaży, analitykę, sprzedaż, powiększyć kontent. Bo na koniec dnia jesteśmy biznesem kontentowym. Długookresowo – chcemy zrobić to samo, tylko w wielu krajach – tłumaczy Marcin Beme w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Audioteka.pl jest dostępna na komputerach, ale przede wszystkim na smartfonach i tabletach. To właśnie sposób dotarcia do klienta jest kluczem do sukcesu firmy.
– Innowacyjność w naszej firmie to przede wszystkim wykorzystanie technologii do tego, jak oferujemy audiobooka klientom. Biznes książkowy nie jest zbyt ekscytujący. Nam udało się przeciągnąć go w świat technologii. "Wpakowaliśmy" Audiotekę na smartfony, do samochodów, na tablety. Po drugie, wciągnęliśmy książki w świat showbiznesu, bo u nas nagrywają Ania Dereszowska, Borys Szyc, Robert Więckiewicz, Andrzej Chyra, więc dużego kalibru gwiazdy – tłumaczy filozofię serwisu prezes firmy.
Jak podkreśla, w najbliższym czasie firma chce rozwijać właśnie możliwość słuchania audiobooków w samochodach.
– Chcemy zapewnić dostęp do audiobooków naszym klientom przez cały dzień, poprzez różne urządzenia. Użytkownicy przełączają się przez systemy chmurowe, po to, by mogli słuchać nas na różnych urządzeniach nie tracąc miejsca, w którym słuchała nas poprzednim razem. Można powiedzieć, że Audioteka jest chmurowym serwisem, wykorzystującym boom na wielorakość urządzeń mobilnych, z których ludzie coraz częściej korzystają – mówi Marcin Beme.
Z danych firmy wynika, że 65-70 proc. użytkowników serwisu to mężczyźni z dużych miast, wykształceni, osoby pracujące na średnim i wyższym szczeblu zarządzania.
Czytaj także
- 2025-02-26: Przez brak więzi z rodzicami dziecko szuka wsparcia w smartfonie. Psychiatrzy ostrzegają przed taką pułapką
- 2025-02-19: Biomimetyczny dron z nogami sprawdzi się w dostawach i misjach ratunkowych. Technologia inspirowana jest wronami
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-02-06: Firmy stawiają na coraz większą autonomię pracowników. To ważne szczególnie dla młodego pokolenia
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2024-12-11: Coraz większa rola sztucznej inteligencji w marketingu. Wirtualni influencerzy na razie pozostają ciekawostką
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.