Newsy

Ponad połowa Polaków zna przynajmniej jeden język obcy. W nauce coraz częściej pomagają nowe technologie

2018-06-07  |  06:10

Znajomość języków obcych to przepustka nie tylko do lepszej pracy, lecz także wyższych zarobków. Przynajmniej jeden język obcy – najczęściej angielski – to obecnie warunek konieczny zatrudnienia, jednak osoby ze znajomością dwóch lub trzech języków obcych są bardzo cenione przez pracodawców. Rośnie zapotrzebowanie na pracowników, którzy płynnie posługują się niemieckim czy hiszpańskim. Nauka nawet najtrudniejszych języków staje się coraz prostsza dzięki nowym technologiom i aplikacjom edukacyjnym.

Polacy najczęściej uczą się języka angielskiego, który jest naszym współczesnym lingua franca. Mocną pozycję ma też język niemiecki, który razem z angielskim należy do najczęściej nauczanych w szkołach publicznych w Polsce. Istotne są też inne języki europejskie, takie jak francuski, włoski czy hiszpański, ale coraz większą popularnością cieszą się też języki skandynawskie czy azjatyckie: koreański, japoński czy chiński – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Kaja Winiarz z Fiszkoteki.

Choć w Polsce 44 proc. osób nie mówi w żadnym języku obcym (badanie TNS Polska), to ten odsetek stopniowo spada. Według wskaźnika EF English Proficiency Index zajmujemy 11. miejsce wśród 80 krajów pod względem znajomości języka angielskiego. Z danych HRK wynika, że 79 proc. pracodawców oczekuje od kandydatów znajomości języka angielskiego na poziomie C1/C2, a 40 proc. również znajomości słownictwa biznesowego. Większość pracodawców traktuje znajomość języka angielskiego jako coś oczywistego. To kolejny język może dać przewagę na rynku. Coraz częściej w ofertach pracy pojawiają się wymagania dotyczące innych języków, również tych bardziej egzotycznych.

– Pracownik, który zna więcej języków, jest bardziej wartościowy dla pracodawcy, a mądry pracodawca zapewnia pracownikowi miejsce do rozwoju. To obopólna korzyść. Korzysta na tym i pracownik, i pracodawca, który ma lepiej wyszkolonego pracownika, któremu może pozwolić na przejmowanie nowych obowiązków – mówi Kaja Winiarz.

Z tego powodu pracodawcy sami często inwestują w rozwój kompetencji językowych swoich pracowników, dofinansowując im kursy językowe czy nawet organizując lekcje.

Niestety, zorganizowanie takich szkoleń językowych nie jest łatwe, trzeba zebrać większą grupę osób i na jakiś czas wyłączyć firmę z działania. Z pomocą przychodzą nowe technologie i aplikacje edukacyjne, takie jak Fiszkoteka, które pozwalają na wykorzystywanie ich w dużych firmach, kontrolowanie postępów w nauce pracowników, a ich koszt jest nieporównywalnie mniejszy niż koszt tradycyjnych kursów językowych – przekonuje Kaja Winiarz.

Znajomość języków obcych oznacza nie tylko większą satysfakcję i możliwość znalezienia lepszej pracy, lecz także lepsze zarobki. Z Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń za 2017 rok wynika, że pensje rosną wraz z lepszą znajomością języka. O ile wśród osób, które nie znają żadnego obcego języka, średnia zarobków wyniosła 3,9 tys. zł, to u znających języki była już wyższa. Znajomość języka angielskiego na poziomie zaawansowanym dawała pensję w wysokości ponad 6 tys. zł brutto miesięcznie, francuskiego – 5,9 tys. zł, niemieckiego – 5,8 tys. zł czy hiszpańskiego – ok. 5 tys. zł. To dlatego na rynku coraz więcej jest ofert szkół językowych czy kursów, w których można się nauczyć praktycznie każdego języka.

Kluczowe jest przede wszystkim to, jak zbliżony jest język, którego chcemy się nauczyć, do naszego języka ojczystego i innych języków, które znamy. Ważna jest też motywacja, podejście uczącego się do nauki czy dostęp do materiałów edukacyjnych – przekonuje Winiarz.

Zdaniem ekspertów stosunkowo najłatwiejsze do nauczenia są język angielski, francuski, hiszpański, włoski oraz swahili. Poza tym łatwiej przyswajamy języki podobne do tych, które już znamy lub których się uczymy. Czasem wystarczy nawet przynależność do jednej grupy językowej.

Pozornie różne od siebie języki polski i norweski należą do jednej rodziny języków indoeuropejskich. Mimo że wydają nam się tak odległe, będą wykazywały pewne podobieństwa. Znacznie trudniej będzie nam się nauczyć języków uralskich, takich jak fiński czy węgierski, czy zaliczanych do języków izolowanych koreańskiego czy japońskiego – podkreśla Kaja Winiarz.

Za trudne uznaje się zwłaszcza te języki z innym alfabetem, mocno oparte na fonetyce.

Większym wyzwaniem będzie dla nas przyswojenie tych elementów języka, które nie występują w języku polskim, np. w porównaniu do osoby anglojęzycznej mamy znacznie większą przewagę w zrozumieniu odmiany przez przypadki czy rodzaju gramatycznego. Trudniejsze może być dla nas opanowanie obcego alfabetu czy fonetyki, która w języku polskim nie jest rozbudowana, obce są nam np. tony występujące m.in. w języku mandaryńskim (standardowym języku chińskim) – wskazuje przedstawicielka Fiszkoteki.

Nawet najtrudniejszego języka obcego można się jednak nauczyć. Kluczowa jest systematyczność, a pomocne mogą się okazać nowe technologie. Większość osób przegląda smartfona i media społecznościowe podczas jazdy komunikacją miejską. Wystarczy ten czas poświęcić na naukę języka – powtarzanie słówek czy naukę gramatyki.

To, że mamy dostęp do nauki przez laptopa czy telefon, sprawia, że możemy się uczyć w dowolnym miejscu i w dowolnym czasie, nie musimy jeździć na kurs językowy, wracać do domu i siedzieć nad książkami. Wystarczy, że wyciągniemy telefon z kieszeni, jadąc autobusem do pracy. To jest kluczowe w kwestii zaprzestania marnowania czasu i uczenia się mimochodem, a na to pozwalają nam nowe technologie – podkreśla Kaja Winiarz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.