Mówi: | Anna Dąbrowska, szefowa klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury; Ewa Wolniewicz-Warska, Kapsch Telematic Services |
Poprawia się współpraca biznesu i nauki. Projekty angażujące obydwie strony mają większe szanse na dofinansowanie
Zacieśnia się współpraca biznesu i naukowców. Korzyści dostrzegają obydwie strony. Projekty, które integrują środowisko akademickie i przedsiębiorców mają większe szanse na państwowe i unijne dofinansowania. By wzmocnić współpracę powstają klastry, takie jak Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, pierwszy tego typu klaster w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koordynatorem klastra jest Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services, jednego z uczestników klastra, podkreśla, że do tej pory współpraca naukowców i biznesu przebiegała nienajlepiej, ale obserwuje wyraźną zmianę. Dodaje, że skorzystać mogą obydwie strony.
– Większość dużych firm ma własne działy R&D. Natomiast interdyscyplinarna współpraca środowisk naukowych i akademickich w ramach tak dużego wehikułu, jakim jest ten klaster, daje nie tylko szansę na łatwiejsze pozyskanie finansowania dla projektów badawczych, ale również możliwości szerszego, akademickiego spojrzenia na problematykę, którą zajmują się zrzeszone w klastrze firmy, co może skutkować nowatorskimi, ale zarazem praktycznymi wdrożeniami – tłumaczy Wolniewicz-Warska w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Według niej znika problem braku zaufania pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Podaje przykład niedawnej propozycji współpracy ze strony Politechniki Warszawskiej, z jaką do Kapscha zwrócił się rektor prof. Jan Szmidt.
– Politechnika Warszawska szuka możliwości wejścia we współpracę z dużymi firmami np. w zakresie rozwiązań dla inteligentnych miast. Zarówno Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnych, jak i Wydział Transportu widzą w tej dziedzinie bardzo szerokie pole do działania – podkreśla Wolniewicz-Warska.
Według niej zaangażowanie w problemy biznesu to dla młodych naukowców ciekawa szansa na sprawdzenie się w działaniu. To też większe możliwości praktyk i stażów. Również firmy zyskują dzięki zaangażowaniu ambitnych młodych pracowników naukowych.
Przykładem owocnej współpracy obydwu środowisk jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Jego szefowa podkreśla, że w tym obszarze Polska może zdobyć bardzo silną pozycję w skali całej Europy.
– Mamy ogromny potencjał: bardzo silny sektor naukowy w tym obszarze i silnych przedsiębiorców, którzy dużo robią dla strategicznych elementów kreowania polityki zrównoważonej mobilności w kraju. Nasz klaster jest bardzo dobrym medium do tego, żeby takie działania promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Dąbrowska, szefowa klastra. Dodaje: – Nasz klaster jest pierwsza taką organizacją w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą innowacyjny rozwój interdyscyplinarny: w transporcie, infrastrukturze i logistyce.
Według niej, dzięki działaniom w ramach klastra, Polska może stać się ważnym krajem dla całej strategii rozwoju transportu w Unii Europejskiej, która jest jednym z priorytetów Brukseli. Klaster może odpowiadać na potrzeby w zakresie infrastruktury i mobilności nie tylko na poziomie krajowym czy unijnym, ale także transatlantyckim i euroazjatyckim. Dzięki współpracy międzynarodowej polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia. Według Dąbrowskiej na przykład współpraca z wchodzącą do UE Chorwacją umożliwi temu krajowi uniknięcie błędów w zakresie polityki transportowej popełnionych przez Polskę lub inne kraje członkowskie.
W skład klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury wchodzą przedsiębiorcy, sektor naukowy i organizacje pozarządowe. Współpracuje również z jednostkami administracji rządowej i samorządowej. Członkowie angażują się w prace w grupach tematycznych, m.in. związanych z inteligentnymi systemami transportowymi. Działalność klastra cały czas jest rozszerzana.
Czytaj także
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-02: Polki coraz bardziej świadomie podchodzą do profilaktyki nowotworów piersi. Wciąż jednak blisko połowa się nie bada
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-07-15: Dostawy elektrykiem w centrum Warszawy. DACHSER wprowadził do Polski swój bezemisyjny program
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-07-17: Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.