Mówi: | Anna Dąbrowska, szefowa klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury; Ewa Wolniewicz-Warska, Kapsch Telematic Services |
Poprawia się współpraca biznesu i nauki. Projekty angażujące obydwie strony mają większe szanse na dofinansowanie
Zacieśnia się współpraca biznesu i naukowców. Korzyści dostrzegają obydwie strony. Projekty, które integrują środowisko akademickie i przedsiębiorców mają większe szanse na państwowe i unijne dofinansowania. By wzmocnić współpracę powstają klastry, takie jak Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, pierwszy tego typu klaster w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koordynatorem klastra jest Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services, jednego z uczestników klastra, podkreśla, że do tej pory współpraca naukowców i biznesu przebiegała nienajlepiej, ale obserwuje wyraźną zmianę. Dodaje, że skorzystać mogą obydwie strony.
– Większość dużych firm ma własne działy R&D. Natomiast interdyscyplinarna współpraca środowisk naukowych i akademickich w ramach tak dużego wehikułu, jakim jest ten klaster, daje nie tylko szansę na łatwiejsze pozyskanie finansowania dla projektów badawczych, ale również możliwości szerszego, akademickiego spojrzenia na problematykę, którą zajmują się zrzeszone w klastrze firmy, co może skutkować nowatorskimi, ale zarazem praktycznymi wdrożeniami – tłumaczy Wolniewicz-Warska w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Według niej znika problem braku zaufania pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Podaje przykład niedawnej propozycji współpracy ze strony Politechniki Warszawskiej, z jaką do Kapscha zwrócił się rektor prof. Jan Szmidt.
– Politechnika Warszawska szuka możliwości wejścia we współpracę z dużymi firmami np. w zakresie rozwiązań dla inteligentnych miast. Zarówno Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnych, jak i Wydział Transportu widzą w tej dziedzinie bardzo szerokie pole do działania – podkreśla Wolniewicz-Warska.
Według niej zaangażowanie w problemy biznesu to dla młodych naukowców ciekawa szansa na sprawdzenie się w działaniu. To też większe możliwości praktyk i stażów. Również firmy zyskują dzięki zaangażowaniu ambitnych młodych pracowników naukowych.
Przykładem owocnej współpracy obydwu środowisk jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Jego szefowa podkreśla, że w tym obszarze Polska może zdobyć bardzo silną pozycję w skali całej Europy.
– Mamy ogromny potencjał: bardzo silny sektor naukowy w tym obszarze i silnych przedsiębiorców, którzy dużo robią dla strategicznych elementów kreowania polityki zrównoważonej mobilności w kraju. Nasz klaster jest bardzo dobrym medium do tego, żeby takie działania promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Dąbrowska, szefowa klastra. Dodaje: – Nasz klaster jest pierwsza taką organizacją w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą innowacyjny rozwój interdyscyplinarny: w transporcie, infrastrukturze i logistyce.
Według niej, dzięki działaniom w ramach klastra, Polska może stać się ważnym krajem dla całej strategii rozwoju transportu w Unii Europejskiej, która jest jednym z priorytetów Brukseli. Klaster może odpowiadać na potrzeby w zakresie infrastruktury i mobilności nie tylko na poziomie krajowym czy unijnym, ale także transatlantyckim i euroazjatyckim. Dzięki współpracy międzynarodowej polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia. Według Dąbrowskiej na przykład współpraca z wchodzącą do UE Chorwacją umożliwi temu krajowi uniknięcie błędów w zakresie polityki transportowej popełnionych przez Polskę lub inne kraje członkowskie.
W skład klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury wchodzą przedsiębiorcy, sektor naukowy i organizacje pozarządowe. Współpracuje również z jednostkami administracji rządowej i samorządowej. Członkowie angażują się w prace w grupach tematycznych, m.in. związanych z inteligentnymi systemami transportowymi. Działalność klastra cały czas jest rozszerzana.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-03-31: Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.