Mówi: | Anna Dąbrowska, szefowa klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury; Ewa Wolniewicz-Warska, Kapsch Telematic Services |
Poprawia się współpraca biznesu i nauki. Projekty angażujące obydwie strony mają większe szanse na dofinansowanie
Zacieśnia się współpraca biznesu i naukowców. Korzyści dostrzegają obydwie strony. Projekty, które integrują środowisko akademickie i przedsiębiorców mają większe szanse na państwowe i unijne dofinansowania. By wzmocnić współpracę powstają klastry, takie jak Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, pierwszy tego typu klaster w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koordynatorem klastra jest Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services, jednego z uczestników klastra, podkreśla, że do tej pory współpraca naukowców i biznesu przebiegała nienajlepiej, ale obserwuje wyraźną zmianę. Dodaje, że skorzystać mogą obydwie strony.
– Większość dużych firm ma własne działy R&D. Natomiast interdyscyplinarna współpraca środowisk naukowych i akademickich w ramach tak dużego wehikułu, jakim jest ten klaster, daje nie tylko szansę na łatwiejsze pozyskanie finansowania dla projektów badawczych, ale również możliwości szerszego, akademickiego spojrzenia na problematykę, którą zajmują się zrzeszone w klastrze firmy, co może skutkować nowatorskimi, ale zarazem praktycznymi wdrożeniami – tłumaczy Wolniewicz-Warska w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Według niej znika problem braku zaufania pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Podaje przykład niedawnej propozycji współpracy ze strony Politechniki Warszawskiej, z jaką do Kapscha zwrócił się rektor prof. Jan Szmidt.
– Politechnika Warszawska szuka możliwości wejścia we współpracę z dużymi firmami np. w zakresie rozwiązań dla inteligentnych miast. Zarówno Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnych, jak i Wydział Transportu widzą w tej dziedzinie bardzo szerokie pole do działania – podkreśla Wolniewicz-Warska.
Według niej zaangażowanie w problemy biznesu to dla młodych naukowców ciekawa szansa na sprawdzenie się w działaniu. To też większe możliwości praktyk i stażów. Również firmy zyskują dzięki zaangażowaniu ambitnych młodych pracowników naukowych.
Przykładem owocnej współpracy obydwu środowisk jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Jego szefowa podkreśla, że w tym obszarze Polska może zdobyć bardzo silną pozycję w skali całej Europy.
– Mamy ogromny potencjał: bardzo silny sektor naukowy w tym obszarze i silnych przedsiębiorców, którzy dużo robią dla strategicznych elementów kreowania polityki zrównoważonej mobilności w kraju. Nasz klaster jest bardzo dobrym medium do tego, żeby takie działania promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Dąbrowska, szefowa klastra. Dodaje: – Nasz klaster jest pierwsza taką organizacją w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą innowacyjny rozwój interdyscyplinarny: w transporcie, infrastrukturze i logistyce.
Według niej, dzięki działaniom w ramach klastra, Polska może stać się ważnym krajem dla całej strategii rozwoju transportu w Unii Europejskiej, która jest jednym z priorytetów Brukseli. Klaster może odpowiadać na potrzeby w zakresie infrastruktury i mobilności nie tylko na poziomie krajowym czy unijnym, ale także transatlantyckim i euroazjatyckim. Dzięki współpracy międzynarodowej polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia. Według Dąbrowskiej na przykład współpraca z wchodzącą do UE Chorwacją umożliwi temu krajowi uniknięcie błędów w zakresie polityki transportowej popełnionych przez Polskę lub inne kraje członkowskie.
W skład klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury wchodzą przedsiębiorcy, sektor naukowy i organizacje pozarządowe. Współpracuje również z jednostkami administracji rządowej i samorządowej. Członkowie angażują się w prace w grupach tematycznych, m.in. związanych z inteligentnymi systemami transportowymi. Działalność klastra cały czas jest rozszerzana.
Czytaj także
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-20: Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-21: Polsko-francuski zespół naukowców nagrodzony za opracowanie fluorescencyjnych barwników. W przyszłości mogą m.in. pomóc w leczeniu raka
- 2024-10-16: Polskie firmy dostrzegają korzyści z gospodarki obiegu zamkniętego. Wciąż jednak ich wiedza jest niewystarczająca [DEPESZA]
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-07: Nowotwór wykryty na wczesnym etapie może być całkowicie wyleczalny. Tylko co trzeci Polak wykonuje jednak regularne badania profilaktyczne
- 2024-10-15: Agata Młynarska: Moim bliskim daję w prezencie pakiety na badania, a z przyjaciółkami umawiam się na mammografię
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.