Newsy

Projekt e-Cło na półmetku realizacji. Przedsiębiorcy będą mieli łatwiej

2013-03-15  |  06:45
Mówi:Mirosław Wojtowicz
Firma:Zastępca kierownika projektu "Promocja programu e-Cło"
  • MP4
  • Program e-Cło jest już na półmetku realizacji. Projekt, który jest największym przedsięwzięciem, jakiego kiedykolwiek w swojej historii podjęła się Służba Celna, ma za zadanie ułatwić przedsiębiorcom wszelkie procedury związane z pobieraniem cła i akcyzy. Pełną funkcjonalność ma osiągnąć pod koniec przyszłego roku.

    Program e-Cło jest realizowany od 2008 roku. Składa się w sumie z 22 projektów.

    Są one na różnym etapie wdrażania – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Mirosław Wojtowicz, zastępca kierownika projektu "Promocja programu e-Cło". – Planujemy, że do końca 2014 roku będzie można korzystać ze wszystkich naszych elektronicznych usług publicznych.

    Projekt będzie kosztował blisko 170 mln zł, z czego większość pokryje UE w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Jego głównym założeniem jest ograniczenie biurokracji i ułatwienia dla przedsiębiorców, działających na międzynarodowych rynkach.

    Naszym hasłem są: lepsze usługi dla przedsiębiorców i obywateli w erze cyfrowego stylu życia – tłumaczy Mirosław Wojtowicz w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Chcemy przenieść naszą ofertę do sfery bardziej wirtualnej, czyli do Internetu, co znacząco ułatwi i przyspieszy naszym klientom załatwianie spraw w urzędach.

    Przedsiębiorca, logując się do systemu, nie wychodząc z domu załatwiłby wszystkie formalności, związane z cłem, akcyzą oraz pozostałymi obszarami, którymi zajmuje się Służba Celna. Dzięki temu udałoby się wyeliminować kolejki oczekujących w urzędach celnych. To po pierwsze. Po drugie, pełne wdrożenie programu e-Cło będzie miało znaczenie ekonomiczne, bo zastąpi papierowy obieg dokumentów w pełni elektronicznym i nowoczesnym środowiskiem wymiany danych i informacji z klientami Służby Celnej.

    Już teraz prawie 90 proc. zgłoszeń celnych obsługiwanych jest wyłącznie w formie elektronicznej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.