Newsy

Rośnie zagrożenie dla bezpieczeństwa użytkowników internetu oraz samej sieci. To wymaga od operatorów szczególnych działań

2015-03-05  |  06:45
Mówi:Piotr Muszyński
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. operacyjnych
Firma:Orange Polska
  • MP4
  • W ubiegłym roku światowe firmy odnotowały o połowę więcej naruszeń cyberbezpieczeństwa niż w 2013 roku. W tym roku eksperci spodziewają się równie dynamicznego wzrostu ryzyka. Ataki będą nie tylko częstsze, lecz także bardziej wyrafinowane. Ochrona danych to nie tylko wyzwanie dla firm i użytkowników prywatnych, lecz także dla operatorów sieci telekomunikacyjnych. Systemy bezpieczeństwa w sieci Orange Polska praktycznie codziennie identyfikują nawet setki ostrzeżeń o potencjalnych atakach.

    Nie sprowadzajmy zagrożenia tylko do przestępczości, która z założenia jest świadomym działaniem na szkodę ofiary. Tutaj mamy również do czynienia ze zdarzeniami, które wcale nie są nakierowane bezpośrednio na uczynienie szkody. Choć rzeczywiście świadomych zdarzeń z zakresu np. ataków DDoS-owych czy ataków phishingowych, czyli nielegalnej próby pozyskania dostępu do strony i do naszych danych, jest coraz więcej – mówi Piotr Muszyński, wiceprezes Orange Polska ds. operacyjnych.

    Bezpieczeństwo teleinformatyczne i ochrona danych – zarówno prywatnych, jak i danych firm czy instytucji – to wyzwanie, które z roku na rok nabiera coraz większego znaczenia. Jak wynika z danych PwC, w ubiegłym roku liczba cyberataków na światowe firmy wzrosła o blisko połowę, do ponad 117 tys. dziennie. Ankietowane przedsiębiorstwa odnotowały łącznie 42,8 mln naruszeń. Dynamika wzrostu zagrożeń w Polsce jest na porównywalnym poziomie – w ubiegłym roku wyniosła 41 proc.

    CERT Orange Polska identyfikował w minionym roku średnio ponad 5 miliardów zdarzeń w miesiącu i analizował ok. 300 tysięcy ostrzeżeń o potencjalnych atakach.

    Jeśli chodzi o ataki DDoS, których efektem może być np. zablokowanie dostępu do stron WWW ofiary, to zaobserwowaliśmy ok. 40-proc. wzrost tego typu zdarzeń w stosunku do 2013 roku – podkreśla Muszyński. – Z tego wynika liczba konkretnych incydentów, które wymagają naszej interwencji. To średnio ok. tysiąca miesięcznie.

    W 2014 roku zespół CERT Orange Polska obsłużył ponad 11 tys. incydentów bezpieczeństwa, w których źródłem bądź celem ataku była sieć usługowa Orange, obejmująca ok. 40 proc. ruchu w polskim internecie. Dlatego tak konieczne jest podejmowanie przez operatora działań technologicznych i prewencyjnych, które poprawiają bezpieczeństwo teleinformatyczne.

    W 39 proc. incydenty dotyczyły spamu, czyli rozsyłania niechcianej korespondencji. Poza tym użytkownicy narażeni są na złośliwe oprogramowanie, próby wykradzenia wrażliwych danych czy przejęcie kontroli nad komputerem. Analiza złośliwego oprogramowania wykazała, że dużą popularnością cieszą się tzw. bankery, umożliwiające kradzież danych do logowania systemów e-bankowości.

    Naszym podstawowym obowiązkiem jest ochrona klientów, którzy nam zaufali, podpisując z nami umowę. To są wielomilionowe nakłady. Ale mamy też usługę komercyjną, gdzie działamy na rzecz ochrony bazy klientów innych podmiotów, np. instytucji, głównie z sektora finansowego. Tworzymy politykę bezpieczeństwa i wprowadzamy rozwiązania zmierzające do ochrony transakcji dokonywanych przez i na rzecz podmiotów, które są naszymi klientami, i to jest bardzo istotna domena naszej działalności – wyjaśnia Muszyński.

    Jak podkreśla, Orange oferuje swoim klientom szereg rozwiązań, które mają zwiększać ich bezpieczeństwo. Pod koniec ubiegłego roku wprowadzono nowe wzory wiadomości e-mail, w których przesyłane są faktury elektroniczne i inne dokumenty rozliczeniowe. Pozwalają one na sprawdzenie autentyczności wiadomości jeszcze przed otwarciem załącznika.

    Zdaniem Muszyńskiego równie istotne jest podnoszenie świadomości użytkowników w zakresie zagrożeń i obrony przed nimi. Orange na bieżąco publikuje alerty bezpieczeństwa, zaś na stronie cert.orange.pl oraz blog.orange.pl można znaleźć szereg informacji i porad, m.in. dla rodziców, w tym materiały drukowane i filmowe. To o tyle ważne, że już ponad połowa dzieci ma telefon lub tablet z dostępem do internetu.

    Cały czas uświadamiamy naszym klientom, że muszą uważać na to, co się wokół nich dzieje, co się dzieje na ich ekranie. W internecie pozostawiamy ślady, działając w różnych obszarach. Pamiętajmy o tym, gdzie i jakie strony odwiedzamy, żebyśmy nie byli zaskoczeni tym, że ktoś czasami wykorzysta przeciwko nam informacje, które nabył właśnie w wirtualnym świecie – mówi Piotr Muszyński.

    Eksperci oceniają, że kwestia bezpieczeństwa teleinformatycznego pozostanie kluczowa również w kolejnych latach. Tym bardziej że liczba urządzeń w sieci będzie dynamicznie rosnąć, a każde z nich to nowy potencjalny obiekt ataku ze strony włamywaczy. Prób naruszeń nie tylko będzie więcej, lecz także będą one bardziej wyrafinowane, wykorzystujące np. mechanizmy samozniszczenia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

    Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

    Konsument

    W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

    W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

    Firma

    Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

    Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.