Mówi: | prof. Hans Malmström |
Firma: | Chalmers University of Technology |
Studenci pozytywnie nastawieni do sztucznej inteligencji. Nie są jednak pewni, kiedy jej wykorzystanie można uznać za pomoc, a kiedy za oszustwo
Szwedzcy studenci są pozytywnie nastawieni do wykorzystywania w edukacji narzędzi sztucznej inteligencji – wynika z badań przeprowadzonych przez Chalmers University of Technology. Prawie wszyscy wiedzą, czym jest ChatGPT, przy znacznie mniejszej znajomości innych chatbotów, a co trzeci korzysta z niego regularnie. Ponad połowa studentów nie wie jednak, czy ich uczelnie regulują obszar wykorzystywania SI w nauce. Nie popierają zakazu używania chatbotów, ale jednocześnie 62 proc. z nich uważa, że wykorzystanie ich podczas egzaminów jest oszustwem.
W badaniu wzięło udział niemal 6 tys. studentów szwedzkich uniwersytetów. Kwestionariusz został podzielony na trzy części. Pierwsza dotyczyła czatbotów opartych na sztucznej inteligencji i w jej ramach ankieterzy zapytali studentów o ich podejście do różnego rodzaju chatbotów. Druga część badania dotyczyła różnych innych narzędzi językowych opartych na sztucznej inteligencji, na przykład narzędzi do tworzenia tekstów, translatorów językowych, programów do transkrybowania tekstu mówionego i aplikacji do nauki języków. W ostatniej części studenci poproszeni zostali o podanie podstawowych informacji o sobie, a także mogli zostawić własne komentarze dotyczące wykorzystania narzędzi SI, które – jak podkreślają naukowcy – są prawdziwą kopalnią wiedzy na temat podejścia młodych ludzi do tego tematu.
– Studenci dużo korzystają z SI – w większym stopniu, niż przypuszczałem, co pewnie świadczy o mojej naiwności. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem językowym opartym na SI był translator językowy, np. Google Translate. Większość ludzi pewnie chciałaby wiedzieć, czy i w jakim stopniu studenci korzystają z chatbotów SI, w szczególności opartych na generatywnej sztucznej inteligencji takich jak ChatGPT. I odpowiedź brzmi: studenci korzystają z chatbotów, ale tylko z kilku wybranych, z przewagą jednego – ChatGPT znacznie przeważa w porównaniu do pozostałych, o które zapytaliśmy – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje prof. Hans Malmström z Chalmers University of Technology.
Przeważająca większość, bo 95 proc. respondentów, przyznała, że zna ChatGPT, a ponad jedna trzecia korzysta z niego regularnie. Tylko niewielki odsetek odpowiedział, że korzysta z innego chatbota, co więcej nie były one nawet znane większości studentom.
– Poza chatbotami studenci bardzo dobrze znają narzędzia tłumaczeniowe wykonujące transkrypcję mowy do tekstu, narzędzia online wspomagające pisanie lub ulepszające tekst oraz aplikacje do nauki języków. W tym przypadku było jednak jasne, że ulubionym typem narzędzia językowego SI są rozwiązania do tłumaczenia. Pozostałe narzędzia są używane w znacznie mniejszym stopniu – wyjaśnia naukowiec.
Z badania wynika, że większość studentów pozytywnie podchodzi zarówno do chatbotów, jak i innych narzędzi AI. Twierdzą, że korzystanie z nich poprawia efektywność ich nauki. Często mówią o nich jako o swoich korepetytorach, nauczycielach, mentorach czy rówieśnikach – takich określeń używają do opisywania chatbotów SI, które są dla nich źródłem wiedzy i inspiracji.
– Studenci wykorzystują te narzędzia także do podsumowania wykładów lub tekstów, które czytają. Mamy też przykłady studentów proszących SI o ocenę lub analizę tego, co napisali. Część z nich używa tych narzędzi także do poprawiania swoich umiejętności w zakresie tworzenia tekstów akademickich – wymienia prof. Hans Malmström.
Ponad połowa respondentów wyraziła zaniepokojenie wpływem chatbotów na przyszłą edukację. Obawy dotyczące innych rodzajów narzędzi języka sztucznej inteligencji są już jednak znacznie mniej wyraźne. Ponad 60 proc. studentów uważa natomiast, że korzystanie z chatbotów podczas egzaminu jest oszustwem, ale nie jest nim już korzystanie z innych narzędzi sztucznej inteligencji. Co ciekawe mimo obaw i kontrowersji większość uczniów jest przeciwna wprowadzaniu zakazu używania sztucznej inteligencji w placówkach edukacyjnych.
– Większość studentów nie wie, czy ich uczelnie posiadają zasady lub wytyczne dotyczące odpowiedzialnego korzystania z SI, a jedna czwarta respondentów wyraźnie mówi, że w ich instytucjach nie ma takich zasad ani wytycznych. Tymczasem wielu studentów potrzebuje takich uregulowań. To ważna informacja dla szkół wyższych – trzeba podjąć kroki, aby studenci mieli jakiś punkt odniesienia, który pomoże im odnaleźć właściwy kurs w sytuacji, gdzie granica między odpowiedzialnym a nieodpowiedzialnym korzystaniem z SI jest bardzo mglista – uważa badacz z Chalmers University of Technology.
Kolejny wniosek, jaki wynika z ankiety, to duże zainteresowanie tematem SI w edukacji wśród studentów. Pytanie o to, jak narzędzia sztucznej inteligencji wpływają na ten obszar, było otwarte i nieobowiązkowe, a mimo to odpowiedziała na nie prawie jedna trzecia badanych. To pokazuje duże zaangażowanie studentów.
Według BankMyCell najpopularniejszy chatbot, ChatGPT, ma ponad 200 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Do 2024 roku ich liczba ma przekroczyć pół miliona. Większość użytkowników to młodzi ludzie – ponad 60 proc. z nich ma między 18 a 34 lata. Przychody OpenAI z tytułu udostępniania tego chatbota mają w tym roku wynieść 200 mln dol., a w przyszłym – ponad 1 mld dol. Z kolei wycena spółki ma wzrosnąć w tym roku do 30 mld dol., z 14 mld dol. w roku poprzednim. Cały światowy rynek chatbotów będzie w kolejnych latach rósł o jedną czwartą rocznie.
Czytaj także
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-16: Sztuczna inteligencja napędza innowacje, ale pochłania ogromne ilości prądu. Rośnie potrzeba bardziej energooszczędnych rozwiązań
- 2025-03-03: Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji
- 2025-03-13: Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany
- 2025-05-06: Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-07: Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2025-02-05: Sztuczna inteligencja dużym wsparciem w diagnostyce. Może być szczególnie cenna w chorobach rzadkich
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.