Newsy

Sztuczna inteligencja będzie odgrywać coraz większą rolę w usługach IT. Za kilka lat może wyprzeć zawód programisty

2019-02-14  |  06:25

IT to dziś jedno z głównych narzędzi służących budowaniu przewagi konkurencyjnej na rynku – zauważa CEO Hicron Michał Guzek. Jak podkreśla, biznes wymaga obecnie coraz bardziej złożonych, zintegrowanych rozwiązań, które będą dostarczane niemal natychmiastowo, co jest wyzwaniem dla firm z branży IT. Natomiast w nadchodzących latach rynek usług IT będzie ewoluował w stronę technologii opartych na machine learning, blockchain czy sztucznej inteligencji, która w krótkiej perspektywie może nawet zmarginalizować zawód programisty. 

Zmiany na rynku informatycznym przede wszystkim mają szybkość, skalę i zmienność, z jaką nie zetknęliśmy się do tej pory. To wszystko nie rośnie, nie zmienia się liniowo, ale wykładniczo. Z rynkiem informatycznym jest w tej chwili trochę tak, jak ze wzrostem wolumenów danych na świecie, przeskok jest już porażający. To duże wyzwanie i żeby mu sprostać, standardowe podejście przestaje już wystarczać – mówi agencji Newseria Biznes Michał Guzek, CEO Hicron. 

Jak podkreśla, rynek informatyczny jest swoistym papierkiem lakmusowym biznesu. IT to jedno z głównych narzędzi służących do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku. Dlatego dzisiaj – w kontekście rynku informatycznego – coraz rzadziej mówi się o kolejnych przełomowych technologiach, takich jak blockchain, big data czy internet rzeczy, a raczej podkreśla się ich wpływ na biznes i działanie firm.

Tak naprawdę największą rewolucją, która stoi przed IT, są wymagania biznesu. Biznes wymaga z jednej strony bardzo złożonych, zintegrowanych rozwiązań, a z drugiej strony – wymaga ich tu i teraz. Jesteśmy w stanie te rozwiązania dostarczyć, ale tu i teraz pozostaje największym wyzwaniem – mówi Michał Guzek.

Odpowiedzią na oczekiwania firm są rozwiązania chmurowe i abonamentowe, które pozwalają szybko wdrażać zaawansowane usługi IT. Jednocześnie ekspert zwraca uwagę na to, że firmy świadczące usługi informatyczne mają dziś do wyboru dwie strategie biznesowe. W czasach zglobalizowanej konkurencji można konkurować albo ceną, albo drugą metodą: specjalizacją, wiedzą branżową, byciem ekspertem, czyli koncentracją na kliencie i świadczeniem usług, które mają charakter kompleksowy.

– Niewiele można już zoptymalizować w procesach logistycznych, większość firm po 20–30 latach optymalizacji niewiele może już zrobić w podstawowej działalności operacyjnej. Natomiast technologia, pojawiające się zmiany, trend koncentracji na kliencie i pozyskiwania informacji spoza organizacji, próby łączenia tych światów – to elementem strategii, gdzie wyłącznie IT jest w stanie pomóc – mówi Michał Guzek.

Jak ocenia, rynek usług IT będzie ewoluował w stronę takich technologii opartych na machine learning czy blockchain, którego pierwsze komercyjne zastosowania dopiero się pojawiają.

Na pewno sztuczna inteligencja jest elementem, który będziemy spotykać nie tylko w filmach science fiction, lecz także w codziennej działalności operacyjnej – mówi Michał Guzek. – Jest ona w stanie zrewolucjonizować zarówno sposób prowadzenia biznesu, jak i samą branżę IT. Jestem w stanie wyobrazić sobie złożone i zaawansowane narzędzia, które same analizują miliony wytworzonych linii kodów i same piszą programy, co trochę jest też zagrożeniem dla nas, informatyków.

W perspektywie nadchodzących lat sztuczna inteligencja może się przyczynić do tego, że zawód programisty straci na znaczeniu, jednak – jak podkreśla ekspert – IT opiera się nie tylko na twardych umiejętnościach, lecz także kompetencjach miękkich. Stąd branża nie ma większych powodów do obaw, jeżeli skupia się na dostarczaniu kompleksowych usług i wartości dodanej dla rozwoju biznesu.

Staramy się być tym butikiem, łączyć wiedzę technologiczną z rozumieniem biznesu, syntetyzować to i być partnerem dla firm. Dlatego mam nadzieję, że jeszcze chwila minie, zanim jakaś maszyna będzie w stanie nas w tym zastąpić, ponieważ tu jest wymaganych bardzo dużo cech miękkich. Natomiast spodziewam się, że zawód kodera dość szybko, w ciągu kilku lat, może stracić na znaczeniu – mówi Michał Guzek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.