Newsy

TVP walczy o widza. Stawia na nowe technologie.

2013-04-11  |  06:30
Mówi:Marian Zalewski
Funkcja:Członek zarządu
Firma:TVP S.A.
  • MP4
  • Telewizja Polska walczy o widza. Publiczny nadawca udostępnił niedawno bezpłatną aplikację dla posiadaczy tabletów, smartfonów i telefonów z dostępem do internetu. Dzięki TVP Stream widzowie mogą na żywo oglądać programy TVP Info, TVP Parlament oraz 16 ośrodków regionalnych. W ciągu ostatnich tygodni aplikację ściągnęło ponad 100 tys. osób. – Media muszą odnajdywać się w przestrzeni, w której coraz większą rolę odgrywa szerokopasmowy internet – podkreśla Marian Zalewski, członek Zarządu TVP S.A. 

     – Takie mamy czasy, w których następuje dynamiczny rozwój technologii i wszyscy nadawcy muszą za tym nadążyć. Ale to też trzeba korelować z możliwościami, jakie są u widza – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceprezes TVP.

    Dodaje, że powoli rynek telewizyjny staje się nasycony. Widzowie mają już dostęp do 200 kanałów polskojęzycznych.

     – Wszystkie różnorodne formy przekazu telewizyjnego – film, dokument, reportaż, informacja już jest. I na tyle to jest nasycone, że rozwój będzie, ale nie taki, jaki sobie wcześniej przewidywaliśmy. Są też pewne granice – wyjaśnia Marian Zalewski. – Na pewno nie można powiedzieć, że jest zmierzch dla radia i dla telewizji – to nieprawda.

    Tym bardziej, że zakres zadań, nakładanych ustawowo na nadawców publicznych wciąż rośnie. Wiąże się to chociażby z toczącym się właśnie procesem cyfryzacji, w który Telewizja Polska jest mocno zaangażowana, merytorycznie i finansowo, ale i potrzebie unowocześniania usług. Dzięki uruchomionej pod koniec ubiegłego roku platformie hybrydowej widzowie zyskują dostęp do interaktywnych usług, a telewizja – np. do nowych możliwości przekazywania informacji.

     – Teraz podpisujemy umowy z wojewodami dotyczące usługi tzw. aplikacji alarmowej – Regionalny System Ostrzegania – mówi Zalewski.

    Dzięki temu porozumieniu Regionalne Centrum Zarządzania Kryzysowego będzie mogło w każdej chwili ogłosić komunikat, np. o stanie klęski żywiołowej w danym rejonie. Na ekranie telewizora w danym województwie pojawi się informacja, ostrzegająca przed zagrożeniem. Ze względu na zasięg TVP jest jedynym nadawcą, który jest w stanie takie usługi wdrażać.

    Na wszystko potrzeba więcej pieniędzy

    Telewizja publiczna nie zapomina przy tym wszystkim o misji nadawcy publicznego, wciąż oferując widzom m.in. Teatr Telewizji, który jest dość kosztownym przedsięwzięciem, dlatego nadawcy komercyjni raczej się w to nie zaangażują ze względu na niską opłacalność.

     – Za chwilę będziemy mieli dwa teatry – radiowy i telewizyjny. U nas, w Polskim Radiu, w Telewizji Polskiej następuje rozwój teatru – przekonuje Marian Zalewski.

    Na to wszystko potrzeba pieniędzy, a tych w kasie TVP wciąż brakuje. Telewizja Polska zakończyła ubiegły rok stratą, przekraczającą grubo 200 mln złotych. Ten rok ma być znacznie lepszy, o czym mogą świadczyć chociaż wyniki z pierwszych miesięcy roku. Pomóc mogłyby zwiększone wpływy z abonamentu.

     – Jeżeli popatrzymy na stacje niemieckie, np. MDR, czyli jedną z regionalnych stacji telewizyjno-radiowych z siedzibą w Lipsku, to widzimy, że ich budżet roczny to jest 680 milionów euro – zwraca uwagę Zalewski. – Tam nie ma generalnie żadnego problemu z płaceniem abonamentu, bo to jest dobro narodowe, dobro nasze wspólne, które wymaga wspólnej troski. My wszyscy chcielibyśmy mieć pewność finansowania publicznego na realizację naszych publicznych zadań, co by zmniejszyło ten napór reklamowy, o którym się mówi. Warto o tym głośno mówić, warto apelować do wszystkich odpowiedzialnych za stan mediów w państwie, by na nowo spojrzeć na zadania, które powinny być związane z mediami publicznymi – uważa wiceprezes TVP S.A.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.