Newsy

Wciąż zbyt wielu Polaków nie korzysta z internetu. Miliony euro trafi na walkę z wykluczeniem cyfrowym

2015-04-16  |  06:55
Mówi:Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji

Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”

  • MP4
  • W tym roku w Polsce dokończona zostanie sieć 45 tys. km światłowodów, a w ciągu kolejnych pięciu lata prawie miliard euro przeznaczymy na dalszą rozbudowę dostępu do szybkiego internetu. Równie poważnym wyzwaniem co infrastruktura jest budowanie kompetencji użytkowników, bo pod tym względem Polska jest w ogonie Europy. Na ten cel z programu Polska Cyfrowa trafi blisko 200 mln euro. Na kontynuację czeka m.in. inicjatywa Latarników Polski Cyfrowej, którzy edukują cyfrowo osoby 50+.

    Jesteśmy poniżej unijnej średniej pod względem wykorzystywania internetu w codziennym życiu. To dotyczy zarówno oferty usług, jak i kompetencji. Co czwarty Polak w grupie 50+ nie miał nigdy do czynienia z internetem, więc robimy wszystko, żeby ten odsetek był jak najmniejszy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Halicki, minister administracji i cyfryzacji.

    Działania te obejmują trzy filary, na których opiera się również program operacyjny Polska Cyfrowa. Przede wszystkim to budowa infrastruktury zapewniającej szybki dostęp do internetu. Jak podkreśla minister, Polska jest dziś największym w Europie placem budowy światłowodów. Do września powinna zostać dokończona budowa 45 tys. km sieci. W ramach nowej perspektywy na infrastrukturę trafi blisko 1 mld euro.

    To pomoże nam zbudować bardzo nowoczesną infrastrukturę. Muszą być e-usługi, więc kolejny miliard euro przeznaczymy na ten cel. Prawie 200 mln euro trafi na budowę kompetencji. To jest trzeci filar – podkreśla Halicki. – Mamy bardzo ambitny cel, by do roku 2020 zrealizować Europejską Agendę Cyfrową, czyli żeby każdy Polak w każdym domu mógł korzystać z internetu, i to szybkiego internetu o odpowiedniej jakości, i żeby potrafił z internetu i e-usług korzystać.

    Kompetencje cyfrowe Polaków nie są zbyt wysokie, są poniżej średniej europejskiej. Lokujemy się na ostatnich pięciu miejscach w Europie i to jest bardzo zły prognostyk, ponieważ te kompetencje są niezbędne do tego, abyśmy rozwijali się i społecznie, i gospodarczo – mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.

    W grupie 50+ z internetu nie korzysta 9 mln osób. Koszty wykluczenia cyfrowego to ok. 24 mld zł rocznie. Jak podkreśla Krzysztof Głomb, to kwota, którą można by przeznaczyć na budowanie kompetencji, które pobudzałyby wzrost gospodarczy i tworzenie nowych miejsc pracy. Jego zdaniem równie istotny jest czynnik podnoszenia jakości ich życia – możliwość komunikowania się online czy załatwiania w sieci różnych spraw urzędowych mogłaby być dla nich dużym ułatwieniem.

    By dotrzeć do osób wykluczonych, w ramach projektu Polska Cyfrowa Równych Szans działa inicjatywa Latarników.

    To 300 tys. osób przeszkolonych, tysiące godzin szkoleń, 3 tys. wolontariuszy, tzw. Latarników Polski Cyfrowej, którzy skupiają swoją uwagę właśnie na budowaniu kompetencji w grupie osób powyżej 50. roku życia – mówi minister administracji i cyfryzacji.

    To jest jeden z największych programów europejskich w tym zakresie, dający dzisiaj bardzo silne podstawy do tego, aby w Polsce skutecznie działał system edukacji cyfrowej osób dorosłych – informuje prezes Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”, organizatora inicjatywy. – W najbliższych latach Polska Cyfrowa Równych Szans, już jako projekt realizowany wspólnie w dużym konsorcjum z samorządami, uniwersytetami trzeciego wieku, organizacjami pozarządowymi, będzie miał swój wyraz w przedsięwzięciu, które roboczo nazwaliśmy Latarnicy2020.pl.

    Inicjatywę realizacji programu Latarnicy2020.pl poparli, m.in. Andrzej Halicki, Mieczysław Augustyn, przewodniczący Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senatu RP, Michał Szczerba, przewodniczący Komisji Polityki Senioralnej Sejmu RP, oraz Wiesława Borczyk, prezes Ogólnopolskiej Federacji  Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Sieci handlowe oferują coraz więcej ryb ze zrównoważonych połowów. Lidl i Kaufland wśród liderów

    W Polsce 11 sieci handlowych prowadzi sprzedaż ryb i owoców morza ze zrównoważonych połowów w swoich markach własnych​. Produkty z certyfikatem MSC znajdują się na półkach sklepowych w ponad 20 tys. lokalizacjach w kraju – zarówno w dużych marketach, jak i małych sklepach. Organizacja MSC opublikowała właśnie ranking sieci zaangażowanych w promocję zrównoważonych połowów. Na jego czele znalazły się Lidl, Kaufland, ALDI i Biedronka. Przedstawiciele MSC zwracają uwagę, że wciąż jest duży potencjał wzrostu.

    Infrastruktura

    Dane satelitarne wspomagają leśników. Pomagają przeciwdziałać pożarom oraz kradzieżom drewna

    Na niskiej orbicie okołoziemskiej jest 10 tysięcy sztucznych satelitów i ciągle ich przybywa. W każdej sekundzie przesyłają na ziemię wiele cennych danych, które są wykorzystywane w różnych dziedzinach – meteorologii, telekomunikacji, transporcie, zarządzeniu kryzysowym czy badaniach naukowych. Są one także cennym narzędziem w rękach leśników. Dane pochodzące z orbity są wykorzystywane m.in. w ochronie przeciwpożarowej lasów, ale też pomagają w identyfikowaniu obszarów narażonych na działanie złodziei drewna.

    Edukacja

    Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć

    Menstruacja wciąż jest w Polsce tematem tabu. Co trzecia dziewczynka nie jest przygotowana na pierwszą miesiączkę, co oznacza, że w rodzinach rzadko rozmawia się na ten temat – wynika z badania przeprowadzonego dla Kulczyk Foundation w 2020 roku. Eksperci wskazują także na wciąż obecne ubóstwo menstruacyjne, na które składa się m.in. brak dostępu do podpasek czy tamponów, a także piętnowanie menstruacji. Nowy program resortu edukacji ma z tym zjawiskiem walczyć.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.