Mówi: | Michał Ziółkowski |
Funkcja: | chief technology officer, członek zarządu |
Firma: | Play |
Polskie aglomeracje stają się coraz bardziej cyfrowe. Skokowo wzrasta zużycie danych w sieci
W 12 największych polskich metropoliach mieszka 16 mln Polaków, a każdego dnia z przedmieść do centrów dojeżdża do pracy i szkoły od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi – wynika z raportu Play. To duże wyzwanie dla infrastruktury miast, również telekomunikacyjnej, bo zużycie danych dynamicznie rośnie. W sieci Play wzrost ten już dwukrotnie przekroczył gwałtowny skok z okresu pandemii COVID-19. Dostęp do szybkiego internetu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla miast, a do tego konieczne są dalsze inwestycje w infrastrukturę sieciową.
W opublikowanym właśnie raporcie („Połączeni. Co dane telekomunikacyjne mówią o mieszkańcach 12 największych polskich metropolii?”) Play przeanalizował zwyczaje mieszkańców największych miast, w których mieszka obecnie prawie 42 proc. Polaków: Warszawy, Krakowa, Łodzi, Katowic, Poznania, Wrocławia, Bydgoszczy, Szczecina, Gdańska, Rzeszowa, Białegostoku i Lublina. Na podstawie zagregowanych i zanonimizowanych danych pochodzących z kart SIM operator sprawdził, jak wyglądają ich dojazdy do pracy czy nawyki dotyczące konsumpcji treści w internecie.
– Około 20 proc. mieszkańców tzw. obwarzanków, czyli miejscowości przyległych, codziennie kieruje się do centrów dużych miast po to, żeby korzystać z dobrej bazy edukacyjnej, pracować czy po prostu załatwiać swoje codzienne sprawy. Zależnie od miasta mówimy tutaj o od 50 tys. do nawet 300 tys. ludzi, którzy codziennie podróżują do dużych aglomeracji – mówi agencji Newseria Biznes Michał Ziółkowski, chief technology officer, członek zarządu Play.
Dane z sieci Play pokazują też, gdzie toczy się życie biznesowe w miastach. W Warszawie, bez zaskoczenia, w czołówce są Służewiec Przemysłowy (okolice tzw. Mordoru na Domaniewskiej) i część Woli (Czyste, Mirów). W innych metropoliach trudno jest wskazać całe dzielnice biurowe – są to raczej ulice, przy których znajdują się budynki biurowo-usługowe (przykładowo gdańska Oliwa, wrocławskie ulice Legnicka i Robotnicza, krakowska Bonarka). Natomiast w części miast to ścisłe śródmieście bądź stare miasto jest głównym ogniskiem aktywności i pracy. Da się je wyraźnie wskazać w 9 z 12 metropolii, a najistotniejszą rolę pełnią w Lublinie, Bydgoszczy, Poznaniu i Krakowie. Przepływy ludności z tzw. sypialni w kierunku dzielnic i ulic biurowych lub ścisłego centrum są więc wyraźnie zauważalne.
Z analizy anonimowych danych telekomunikacyjnych można wysnuć wnioski dotyczące nie tylko tego, jak Polacy pracują, ale i jak odpoczywają czy spędzają czas wolny. Dla przykładu ruch z sieci Play do aplikacji Microsoft Teams i WhatsApp wzrasta po godzinie 8:30, osiągając szczyt między godziną 11:00 a 12:00 oraz między 14:00 a 16:00. Natomiast platforma muzyczna i podcastowa Spotify najczęściej towarzyszy nam w drodze do pracy lub szkoły, a seriale i filmy na Netfliksie włączamy zwykle po powrocie do domu i wieczorem.
Tym, co zwraca uwagę w raporcie Play, jest skala wzrostu w zakresie zużycia danych – w sieci mobilnej operatora wynosi on 25 proc. rocznie. Więcej korzystamy też z łącza stacjonarnego – w przeciętnym polskim gospodarstwie w ciągu ostatnich trzech lat wzrosło ono aż trzykrotnie (ze 111 GB w 2019 roku do 319 GB miesięcznie obecnie).
– Po pandemii informowaliśmy, że w przypadku naszej sieci ruch w czasie lockdownu wrósł skokowo o 60 proc. Od tego czasu się podwoił. Również w sieci stacjonarnej ruch w ostatnich kilku latach wzrósł trzykrotnie – mówi członek zarządu Play. – Dziś aglomeracja nie może funkcjonować bez dobrej łączności, szybkiego internetu i wydajnej infrastruktury telekomunikacyjnej. Ona jest też podstawą działań, które coraz śmielej wdrażają włodarze miast w ramach tzw. smart city.
Według przytaczanych w raporcie prognoz firmy PRM Research liczba podłączonych do internetu urządzeń przypadających na statystycznego Polaka podwoi się w ciągu najbliższych pięciu lat (z 7 do 16 w 2028 roku), co w przypadku metropolii pociąga za sobą konieczność budowy stacji bazowych telefonii komórkowej nawet co 350 m, ponieważ tylko tak gęsto rozlokowane anteny będą w stanie obsłużyć szybko rosnący ruch. Ekspert podkreśla, że dostęp do szybkiego interentu mobilnego i stacjonarnego jest obecnie kluczowy dla ludzi i miast, a dzięki analizom przepływu ludności Play wie, w których częściach kraju rozbudowywać infrastrukturę.
– Rozbudowujemy naszą sieć w całej Polsce już od dłuższego czasu. Co roku budujemy około 1 tys. nowych stacji bazowych, rozbudowujemy również dostęp do internetu przez stałe łącza światłowodowe. Każdego roku inwestujemy w to ogromne środki – podkreśla Michał Ziółkowski. – Tylko na terenie tych 12 aglomeracji, o których mowa w raporcie, w ostatnich trzech latach wybudowaliśmy 450 stacji bazowych, co oznacza, że statystycznie powstawała tam jedna stacja co 2,5 dnia. Natomiast do sieci światłowodowej tylko w zeszłym roku podłączyliśmy prawie ćwierć miliona gospodarstw domowych.
Analiza danych telekomunikacyjnych pokazuje, jak zmieniają się polskie aglomeracje, ale może być też cenną wskazówką w zakresie tego, jak dalej je rozwijać, aby jeszcze lepiej służyły mieszkańcom. Liczba aglomeracji rośnie. To ogólnoświatowy trend, który widać też w Polsce – według danych GUS już ponad połowa polskiego PKB (56 proc.) powstaje na obszarze pięciu największych metropolii: warszawskiej, śląskiej, wielkopolskiej, dolnośląskiej i małopolskiej. Łącznie w 12 największych metropoliach, wymienionych w raporcie Play, mieszka prawie 16 mln osób. Co więcej, tam też buduje się najwięcej mieszkań i notuje wyższy niż dla reszty kraju przyrost naturalny. W nadchodzących latach największe metropolie będą musiały jednak stawić czoła wielu wyzwaniom, w tym ekonomicznym i infrastrukturalnym.
– Coraz chętniej przeprowadzamy się do dużych ośrodków, które są w stanie nam więcej zaoferować. Dlatego miasta rosną geograficznie i populacyjnie, co oczywiście daje pozytywne efekty chociażby w postaci przychodów budżetowych z podatków czy działalności, którą w tych miastach prowadzimy. Jednak to rodzi też pytanie o możliwości rozwoju w przyszłości. Dlatego tak ważne jest to, żeby rozbudowywać fundament w postaci infrastruktury, żeby zapewnić usługi, o których coraz śmielej mówimy, jak np. e-administracja czy transport ukierunkowany na ekologię, alternatywne źródła energii czy bezpieczeństwo. Do tego potrzebna jest jednak odpowiednia infrastruktura telekomunikacyjna – dodaje członek zarządu Play.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-13: Europa zapowiada ogromne inwestycje w sztuczną inteligencję. UE i USA mają wspólne interesy w obszarze AI
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-13: Rekordowe emisje dwutlenku węgla przyspieszają wzrost temperatury. Naukowcy przestrzegają przed przekroczeniem kolejnych punktów krytycznych
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-01-14: Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.