Mówi: | Jakub Karnowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP S.A. |
Prywatyzacja w PKP przyspiesza: kończą się negocjacje ws. TK Telekom, wielu chętnych na Polskie Koleje Linowe
Trwają prace prywatyzacyjne w Grupie PKP. Negocjacje w sprawie sprzedaży TK Telekom z trzema zainteresowanymi spółkami zakończą się jeszcze w lutym. Duże jest też zainteresowanie Polskimi Kolejami Linowymi. Prezes Grupy, Jakub Karnowski zapewnia, że prywatyzacji PKP Cargo nie zaszkodzi to, że dotychczasowy prezes tej spółki Wojciech Balczun zrezygnował właśnie ze stanowiska. Przewoźnik towarowy zadebiutuje na warszawskim parkiecie pod koniec roku.
Prywatyzacja TK Telekom, w której 100 proc. udziałowcem jest PKP SA, zbliża się do finału. Rozstrzygnięcia należy się spodziewać w ciągu najbliższych 2-3 tygodni.
TK Telekom to operator telekomunikacyjny, świadczący usługi dla biznesu, administracji, operatorów telekomunikacyjnych, kolei i klientów indywidualnych. Firma ta zarządza prawie 30 tys. kilometrów linii, łącząc ponad 300 miejscowości w całym kraju.
Prezes PKP SA w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria potwierdził, że w ostatecznej rozgrywce są trzy podmioty (GTS, Netia oraz konsorcjum Hawe/IT Polpager). Trudno jednak prognozować, czym ta rozgrywka się zakończy.
– Dla nas TK Telekom ma swoją wartość i będziemy starali się ją uzyskać – zapewnia Jakub Karnowski. – Jeśli nam się to nie uda, to prywatyzacja może się zakończyć bez rozstrzygnięcia.
Proces prywatyzacji TK Telekom rozpoczął się we wrześniu 2011 roku.
Dużo krócej, bo od miesiąca, trwa prywatyzacja Polskich Kolei Linowych SA. W ubiegły piątek minął termin składania ofert. Zgłosiło się aż 12 podmiotów zainteresowanych przejęciem spółki.
– Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania, z czego oczywiście bardzo się cieszymy, bo większy popyt na akcje spółki oznacza wyższą cenę – mówi Karnowski. – Uzyskane ceny, które są początkiem kolejnego etapu negocjacji, są dla nas bardzo atrakcyjne.
Wyłoniona zostanie teraz krótka lista inwestorów, z którymi toczone będą dalsze negocjacje. Zostaną oni także dopuszczeni do badania finansów spółki, czyli procesu due dilligence.
Polskie Koleje Państwowe nie chcą zdradzić nazw oferentów, natomiast dwoje z nich samo potwierdziło, że złożyo swoje oferty. Są to Polskie Koleje Górskie, czyli spółka, należąca do czterech gmin z Podhala, w tym do Zakopanego, oraz konsorcjum, w skład którego obok czterech polskich gmin (Szczawnicy, Zawoi, Krynicy-Zdroju i Czernichowa) wchodzi słowacka spółka Tatry Mountain Resorts. Proces prywatyzacji ma się zakończyć do końca czerwca tego roku.
Polskie Koleje Linowe istnieją od 1936 roku. Wtedy też powstała kolej na Kasprowy Wierch, która jest dziś najstarszą w Polsce górską kolejką linową. Do PKL należą też wyciągi na górę Żar w Międzybrodziu Żywieckim, na Mosorny Groń w Zawoi, na Gubałówkę i Butorowy Wierch, na Palenicę w Szczawnicy oraz na Górę Parkową w Krynicy.
Cargo zadebiutuje z nowym prezesem
Giełdowy debiut PKP Cargo – zgodnie z założonym harmonogramem – spodziewany jest w ostatnich miesiącach tego roku. W przygotowaniu do tego wydarzenia spółkę będzie wspierał jeszcze tylko przez trzy miesiące jej prezes, Wojciech Balczun, który wczoraj zrezygnował ze stanowiska. Balczun był związany z przedsiębiorstwem przez ostatnich 5 lat. Przeprowadził je z sukcesem przez etap restrukturyzacji, dzięki czemu firma zamiast notowanych wcześniej strat zaczęła wypracowywać pokaźne zyski. W 2012 roku wyniosły one ponad 210 mln zł netto (według dotychczas stosowanej metodologii).
– Prezes Balczun będzie współpracował z nami jeszcze przez trzy miesiące – tak wynika z jego kontraktu – mówi prezes PKP, Jakub Karnowski. – Będziemy liczyć na jego wsparcie i pomoc w rozpoczęciu kolejnego etapu w rozwoju spółki.
Chodzi o przygotowanie strategii Grupy Kapitałowej PKP Cargo, jak i samej spółki. Według założeń, przyszli inwestorzy będą mogli przejąć 50 proc. plus jedną akcję.
Czytaj także
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-22: Cezary Pazura: Jako reżyser filmu „Weekend” dostałem manto od branży i spokorniałem. Ale chętnie bym jeszcze raz stanął za kamerą
- 2024-07-29: Sektor gier silnie reprezentowany na warszawskim parkiecie. GPW liczy na kolejne debiuty firm gamingowych
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-06-12: Prezes lotniska Warszawa-Modlin: CPK nie jest dla nas zagrożeniem. Będzie miejsce dla portów regionalnych
- 2024-06-17: Port lotniczy w Modlinie chce rozbudować terminal i stanowiska dla samolotów. W planach także uruchomienie pozaeuropejskich kierunków
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-04-16: Rekordowe notowania złota. Ryzyko eskalacji konfliktu na Bliskim Wschodzie będzie napędzać dalsze wzrosty
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
Bank Gospodarstwa Krajowego i spółka Tauron podpisały umowę pożyczki, dzięki której spółka dostanie 11 mld zł na modernizację i unowocześnienie swojej sieci elektroenergetycznej oraz dostosowanie jej do rosnącej liczby źródeł OZE. To rekordowa kwota i największe jak dotąd finansowanie inwestycji wspierającej transformację energetyczną w Polsce. Środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności.
Infrastruktura
Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.
Telekomunikacja
Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.