Newsy

Rośnie rynek usług kurierskich. Spodziewany jest wzrost liczby fuzji i przejęć

2014-09-22  |  06:35

Dzięki szybkiemu wzrostowi handlu internetowego dynamicznie rozwija się również rynek usług kurierskich. Konkurencja na nim jest coraz większa, dlatego firmy muszą sięgać po nowoczesne rozwiązania. Uczestnicy rynku spodziewają się, że wraz z jego rozwojem będzie na nim więcej fuzji i przejęć, podobnych do zakupu polskiej Siódemki przez DPD. Firmy czekają na zgodę UOKiK.

Duży podmiot chcąc zwiększyć swój udział w rynku i ugruntować swoją pozycję, przejmuje mniejszy – to normalne zjawisko dla dojrzałych rynków. Wystarczy spojrzeć na rynek telekomów czy sieci spożywczych. To taka naturalna droga w biznesie i kreacji rozwoju danego rynku. Jestem przekonany o tym, że dalsza konsolidacja rynku będzie następować – prognozuje Jarosław Śliwa, prezes zarządu Siódemki.

W połowie kwietnia firma DPD ogłosiła informację o planach zakupu 100 proc. akcji Siódemki. Firmy złożyły w tej sprawie wniosek do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale zgody jeszcze nie otrzymały. W wyniku połączenia mogłaby powstać druga pod względem udziału w polskim rynku firma kurierska (24 proc.). Na rynku działa obecnie ok. 200 podmiotów.

Kilka lat temu predysponowaliśmy do bycia w pierwszej lidze, dzisiaj walczymy o jej czołówkę – mówi agencji Newseria Biznes Jarosław Śliwa. – Każdego miesiąca wystawiamy kilkanaście tysięcy faktur. Mamy 40 lokalizacji w całym kraju, wciąż budowana jest też sieć punktów obsługi klienta, obecnie jest ich 1,2 tys. na terenie Polski.

W ciągu 15 lat istnienia Siódemka stała się jednym z ważniejszych graczy na rynku. Jak podkreśla prezes spółki, w walce o coraz bardziej wymagających klientów liczy się nie tylko rozbudowana sieć placówek, lecz także wdrażanie nowoczesnych rozwiązań. Wprowadzona przez Siódemkę aplikacja Internet Shipping pozwala za pośrednictwem sieci wybrać sposób nadania przesyłki, zamówić kuriera po jej odbiór czy śledzić status realizacji. Śliwa zaznacza, że nowoczesne usługi i udogodnienia dla klientów pozwoliły firmie na podwojenia przychodów w ciągu pięciu lat (od 156 mln zł w 2009 roku do 336 mln zł na koniec 2013 roku).

Zdaniem prezesa Siódemki decydujący wpływ na rozwój firmy miało mocne wejście na rynek e-commerce w momencie, kiedy nie był on jeszcze mocno rozwinięty.

Siódemka jako pierwsza firma zintegrowała na polskim rynku Allegro z modułem wysyłkowym. Zaoferowaliśmy klientom korzystającym z serwisu aukcyjnego możliwość wyszukiwania swojej paczki po nicku, było to duże udogodnienie – ocenia Śliwa.

Dziś rosnący w dwucyfrowym tempie rynek e-commerce wciąż stanowi ogromną szansę dla polskiego rynku usług kurierskich. W ubiegłym roku blisko 25 proc. przesyłek wysłały sklepy internetowe. Polska wciąż jest jednak w tyle Europy pod względem istniejących e-sklepów. Firma Comarch ocenia, że w kraju działa ich ok. 14 tys. (przy 100 tys. w Niemczech i 117 tys. we Francji). Dlatego e-commerce czeka dalszy rozwój, a to oznacza większe możliwości dla firm kurierskich.

Oferowanie sprzedawcom przyjaznych rozwiązań zakupowych, które doceniają kupujący, decyduje o tym, czy sklep odniesie sukces w pozyskiwaniu klientów e-commerce’owych. Trend na rynku jest taki, że to satysfakcja z obsługi kurierskiej determinuje kolejne zakupy – tłumaczy Śliwa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Infrastruktura

Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi

Zrównoważona produkcja i zabezpieczenie żywności dla rosnącej populacji będą filarami zbliżającej się rewolucji rolniczej. Wysiłki rolników będą nakierowane na ograniczanie zasobów wodnych, śladu węglowego przy jednoczesnym zwiększaniu plonów i ochrony roślin przed szkodnikami. Trudno będzie to osiągnąć bez innowacji – zarówno cyfrowych, jak i biologicznych. Rolnicy w Polsce są otwarci na nowe rozwiązania, ale potrzebują do tego wsparcia eksperckiego i finansowego.

Telekomunikacja

Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo

– Patrzymy na innowacje globalnie. To oznacza, że Grupa Orange inwestuje tutaj, w Polsce, w 300-osobowy zespół, który tworzy usługi skalowalne wykorzystywane przez całą grupę – mówi Marcin Ratkiewicz, dyrektor Orange Innovation Poland. Poza Francją to największy zespół badawczo-rozwojowy operatora. Polscy inżynierowie specjalizują się m.in. w AI, cyfrowej transformacji biznesu i sieci czy automatyzacji procesów. CERT Orange Polska – czyli jedno z czterech głównych centrów cyberbezpieczeństwa Grupy Orange – wyznacza trendy w tym obszarze dla innych europejskich rynków. Jak wskazuje ekspert, globalne podejście zwiększa efektywność kosztową i buduje kulturę eksperymentowania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.