Newsy

TPSA: Współpraca z T-Mobile to o 1/3 większy zasięg i mniejsze koszty

2012-04-04  |  06:50
Mówi:Maciej Witucki
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Telekomunikacja Polska S.A.
  • MP4

    Podpisana w ubiegłym roku umowa Orange i T-Mobile zakłada stworzenie wspólnej sieci dostępu złożonej z 10 tys. wież. Oprócz ograniczeń w kosztach oznacza to również mniejsze inwestycje. Od przyszłego roku TPSA ma zamiar inwestować o ok. 5 proc. przychodów mniej niż w ostatnich latach. - Te duże inwestycje strukturalne będą już za nami - podkreśla prezes spółki. - Jednak inwestycji wciąż będzie bardzo dużo.

    Oprócz inwestycji w dostęp bezprzewodowy, TPSA zamierza również kontynuować prace nad szybszym internetem stacjonarnym.

     - Zasięg sieci już jest bardzo szeroki, teraz promujemy najwyższych szybkości, czyli do 80 Mbps. Trzeci rok kontynuujemy inwestycje wynikające z porozumienia z Urzędem Komunikacji Elektronicznej, z lekkim przesunięciem na rok 2013. Udało nam się z Urzędem ustalić, że część inwestycji będzie wykonywanych wyłącznie w technologiach 40-80 Mbps i to jest 200 tys. linii, które przesuwają się na rok 2013 - wymienia Maciej Witucki, prezes Telekomunikacji Polskiej.

    W strategii rozwoju sieci bezprzewodowej w Grupie TPSA kluczowym elementem jest współpraca Orange z T-Mobile. W lipcu 2011 roku operatorzy podpisali umowę w sprawie wspólnego korzystania z sieci dostępowych.

     - Mówimy o stworzeniu wspólnej sieci z 10 tys. wież. Każdy z nas miał ok. 7 tys. wież. To oznacza 30 proc. więcej zasięgu, a z drugiej strony 30 proc. mniej kosztów i inwestycji z tym związanych dzięki współdzieleniu sieci - wyjaśnia Maciej Witucki.

    Jednocześnie zapewnia, że chociaż inwestycji będzie mniej, to będą one bardziej efektywne.

     - Będziemy je robili inteligentniej, ponieważ nie możemy utrzymywać w nieskończoność tak wysokich współczynników inwestycyjnych - mówi prezes TPSA.

    W ostatnich latach współczynnik ten, czyli relacja inwestycji do przychodów, wynosił w spółce ponad 15 proc. Od przyszłego roku powinien się zmniejszać. Również dzięki współpracy z T-Mobile.

     - Przez ostatnie 3 lata i w tym roku również jesteśmy na poziomie ponad 15-17 proc. przychodów, które my reinwestujemy znów w biznes. Od 2013 roku ten współczynnik powinien być bliższy normom innych telekomów europejskich, czyli mówimy o 10-15 proc., ponieważ te duże inwestycje strukturalne będą za nami. Poza tym mamy te korzyści z tego, że będziemy współinwestować z jednym z konkurentów, więc to też zmniejszy kwotę przypadającą na każdego z nas - wyjaśnia Maciej Witucki.

    Wspólne inwestycje z T-mobile będą dotyczyć przede wszystkim zwiększania szybkości internetu. Jeszcze w tym roku rozpocznie się współpraca w technologii 3G.

     - Miejmy nadzieję, że z początkiem 2013 roku pojawią się przetargi na częstotliwości do technologii LTE, więc z czasem wejdziemy w kolejną technologię, gdzie te prędkości będą jeszcze większe - podkreśla Witucki.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.