Newsy

UKE: Nie może być szybszego internetu w lokalnych hotspotach

2012-04-12  |  06:50
Mówi:Magdalena Gaj
Funkcja:Prezes
Firma:Urząd Komunikacji Elektronicznej
  • MP4

    Gminny internet darmowy dla wszystkich, ale z ograniczeniami. Limity prędkości, tranferu danych czy czasu połączeń to konieczne warunki, by nie zaszkodzić konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. - Musimy patrzeć na przedsiębiorców, którzy zainwestowali określone środki finansowe - podkreśla Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

    Od ubiegłego roku każda gmina, która chce budować sieć hotspotów, musi zgłosić to do UKE.

     - My sprawdzamy, czy ta propozycja świadczenia darmowego dostępu do internetu nie zaburzy konkurencji, czy internet ma odpowiednią przepływność - mówi Magdalena Gaj.

    Zgodnie z regulacjami UKE odpowiednia przepływność to 256 kbps, z czasowym limitem 60 minut i wieloma ograniczeniami. W przypadku dostępu niektórych grup społecznych dopuszczalna prędkość darmowego internetu zwiększa się do 512 kbps, ale połączenie może trwać max. pół godziny. Miesięczny limit transferu danych to 750 MB na jednego użytkownika, czyli jedno urządzenie końcowe.

    W porównaniu do oferowanych prędkości w technologii LTE, które wynoszą 100 mbps to rażąco mało. Jednak, zdaniem Magdaleny Gaj, szybszy internet w hotspotach zniszczyłby konkurencję na lokalnym rynku. Ludzie przestaliby korzystać z płatnych usług operatorów telekomunikacyjnych. Dlatego zadaniem Urzędu jest równoważenie interesów jednostek samorządu terytorialnego i działających na rynku przedsiębiorców.

     - Musimy patrzeć na istniejących przedsiębiorców telekomunikacyjnych, którzy wyłożyli określone środki finansowe na prowadzenie swojej działalności. Państwo nie może zabić rynku telekomunikacyjnego takim działaniem. Jesteśmy za darmowym dostępem do Internetu dla obywateli na pewnym poziomie, który umożliwia sprawdzenie rozkładu jazdy pociągów, autobusów, sprawdzenia repertuaru kin, znalezienia drogi, czyli tego, co obywatel potrzebuje, żeby się skomunikować z państwem i spokojnie funkcjonować. Do tego nie są potrzebne ogromne przepływności - podkreśla prezes UKE. 

    Darmowe hotspoty w gminach to element wdrażania Europejskiej Agendy Cyfrowej, która zakłada, że w 2013 roku każdy obywatel UE będzie miał dostęp do internetu. Zgodnie z unijnymi założeniami do 2020 roku musi to być dostęp do łączy o prędkości co najmniej 30 Mbps, a w przypadku 50 proc. gospodarstw domowych ma to być powyżej 100 Mbps.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.