Newsy

UKE uruchomiło wyszukiwarkę usług szerokopasmowych. Na dostępie do informacji skorzystają i konsumenci, i operatorzy telekomunikacyjni

2016-03-08  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej

  • MP4
  • Wyszukiwarka infrastruktury i usług szerokopasmowych uruchomiona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej służyć ma zarówno dostawcom, jak i odbiorcom usług telekomunikacyjnych. Z jednej strony ułatwi klientom porównanie dostępnych ofert, z drugiej zoptymalizuje ofertę firm i pomoże w wyborze kierunku inwestowania. Ma też zwiększyć konkurencyjność ofert.

    – Wyszukiwarka, którą udostępniamy na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, to narzędzie, które pomaga każdemu z nas sprawdzić, jakie usługi telekomunikacyjne dostępne są pod danym adresem zamieszkania, ale też w każdym innym miejscu, gdzie np. planujemy wyjechać albo kupić mieszkanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Konsument dzięki tej aplikacji będzie mógł zobaczyć, jacy operatorzy mogą mu świadczyć usługi. Nie tylko ci, którzy akurat do niego zastukali do drzwi. 

    Prezes UKE podkreśla, że wyszukiwarka zawiera dane zbierane w systemie Urzędu od samych operatorów, a następnie wykorzystuje je do analiz i badania rynku. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że Polska pod względem cyfryzacji jest na 22. miejscu w Unii Europejskiej, a dostęp do sieci szerokopasmowej ma tylko 57 proc. polskich gospodarstw. Magdalena Gaj podkreśla, że przed Polską zatem wiele do zrobienia, a to oznacza konieczność nowych inwestycji i wprowadzanie nowych usług.

    – Wyszukiwarka będzie miała też specjalną funkcję związaną ze zgłoszeniem zapotrzebowania. To oznacza, że konsument będzie mógł powiedzieć, że pod danym adresem brakuje mu określonej usługi lub oczekuje usługi o lepszej jakości – mówi prezes UKE. – Na podstawie tych zgłoszeń będziemy przygotowywali polskie mapy popytu i myślę, że przedsiębiorcy dzięki tym mapom też będą mogli o wiele lepiej zaplanować swoje inwestycje.

    1 marca rząd przyjął przedłożony przez minister cyfryzacji Annę Streżyńską projekt ustawy zmieniającej warunki inwestowania w infrastrukturę szerokopasmową. W jego efekcie budowa sieci szerokopasmowej ma być szybsza, łatwiejsza i tańsza. Dzięki temu w 2020 roku każdy bez wyjątku ma mieć dostęp do sieci o przesyle 30 Mb/s. Według zaproponowanego harmonogramu nowe przepisy obowiązywałyby od połowy tego roku. Z programu operacyjnego Polska Cyfrowa do wykorzystania na ten cel jest 1 mld euro.

    – Przedsiębiorca telekomunikacyjny może zobaczyć w swoim lokalnym obszarze działania, gdzie jest dostępna infrastruktura i tej infrastruktury nie duplikować, jeżeli myśli o inwestycjach w sieć w różnych obszarach działania – mówi Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej.

    – Może też sprawdzić, jaka infrastruktura telekomunikacyjna występuje na danym obszarze, jakiego rodzaju i którego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, co pomoże też w zawieraniu umów hurtowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi – dodaje Magdalena Gaj, prezes UKE..

    Jak zapewnia Urząd, wyszukiwarka ma prosty, intuicyjny interfejs, którym bez problemu posłużyć się mogą nawet osoby o niewielkim doświadczeniu komputerowym. Po wpisaniu adresu uke.gov.pl/wyszukiwarka konsument lub operator dowie się, jacy operatorzy działają na jego terenie i jakie usług mogą mu dostarczyć. Dzięki temu uzyska kompletną informację, która ułatwi mu wybór potrzebnej usługi w żądanej cenie.

    – Myślę, że po uruchomieniu tego narzędzia operatorzy o wiele chętniej będą odtajniali swoje informacje przekazywane do urzędu. To narzędzie ewidentnie wzmocni konkurencyjność między przedsiębiorcami – przekonuje Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.