Newsy

UKE uruchomiło wyszukiwarkę usług szerokopasmowych. Na dostępie do informacji skorzystają i konsumenci, i operatorzy telekomunikacyjni

2016-03-08  |  06:55
Mówi:Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej

Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej

  • MP4
  • Wyszukiwarka infrastruktury i usług szerokopasmowych uruchomiona przez Urząd Komunikacji Elektronicznej służyć ma zarówno dostawcom, jak i odbiorcom usług telekomunikacyjnych. Z jednej strony ułatwi klientom porównanie dostępnych ofert, z drugiej zoptymalizuje ofertę firm i pomoże w wyborze kierunku inwestowania. Ma też zwiększyć konkurencyjność ofert.

    – Wyszukiwarka, którą udostępniamy na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej, to narzędzie, które pomaga każdemu z nas sprawdzić, jakie usługi telekomunikacyjne dostępne są pod danym adresem zamieszkania, ale też w każdym innym miejscu, gdzie np. planujemy wyjechać albo kupić mieszkanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej. – Konsument dzięki tej aplikacji będzie mógł zobaczyć, jacy operatorzy mogą mu świadczyć usługi. Nie tylko ci, którzy akurat do niego zastukali do drzwi. 

    Prezes UKE podkreśla, że wyszukiwarka zawiera dane zbierane w systemie Urzędu od samych operatorów, a następnie wykorzystuje je do analiz i badania rynku. Z danych Komisji Europejskiej wynika, że Polska pod względem cyfryzacji jest na 22. miejscu w Unii Europejskiej, a dostęp do sieci szerokopasmowej ma tylko 57 proc. polskich gospodarstw. Magdalena Gaj podkreśla, że przed Polską zatem wiele do zrobienia, a to oznacza konieczność nowych inwestycji i wprowadzanie nowych usług.

    – Wyszukiwarka będzie miała też specjalną funkcję związaną ze zgłoszeniem zapotrzebowania. To oznacza, że konsument będzie mógł powiedzieć, że pod danym adresem brakuje mu określonej usługi lub oczekuje usługi o lepszej jakości – mówi prezes UKE. – Na podstawie tych zgłoszeń będziemy przygotowywali polskie mapy popytu i myślę, że przedsiębiorcy dzięki tym mapom też będą mogli o wiele lepiej zaplanować swoje inwestycje.

    1 marca rząd przyjął przedłożony przez minister cyfryzacji Annę Streżyńską projekt ustawy zmieniającej warunki inwestowania w infrastrukturę szerokopasmową. W jego efekcie budowa sieci szerokopasmowej ma być szybsza, łatwiejsza i tańsza. Dzięki temu w 2020 roku każdy bez wyjątku ma mieć dostęp do sieci o przesyle 30 Mb/s. Według zaproponowanego harmonogramu nowe przepisy obowiązywałyby od połowy tego roku. Z programu operacyjnego Polska Cyfrowa do wykorzystania na ten cel jest 1 mld euro.

    – Przedsiębiorca telekomunikacyjny może zobaczyć w swoim lokalnym obszarze działania, gdzie jest dostępna infrastruktura i tej infrastruktury nie duplikować, jeżeli myśli o inwestycjach w sieć w różnych obszarach działania – mówi Agnieszka Gładysz, zastępca dyrektora Departamentu Strategii i Analiz Rynku Telekomunikacyjnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej.

    – Może też sprawdzić, jaka infrastruktura telekomunikacyjna występuje na danym obszarze, jakiego rodzaju i którego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego, co pomoże też w zawieraniu umów hurtowych między przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi – dodaje Magdalena Gaj, prezes UKE..

    Jak zapewnia Urząd, wyszukiwarka ma prosty, intuicyjny interfejs, którym bez problemu posłużyć się mogą nawet osoby o niewielkim doświadczeniu komputerowym. Po wpisaniu adresu uke.gov.pl/wyszukiwarka konsument lub operator dowie się, jacy operatorzy działają na jego terenie i jakie usług mogą mu dostarczyć. Dzięki temu uzyska kompletną informację, która ułatwi mu wybór potrzebnej usługi w żądanej cenie.

    – Myślę, że po uruchomieniu tego narzędzia operatorzy o wiele chętniej będą odtajniali swoje informacje przekazywane do urzędu. To narzędzie ewidentnie wzmocni konkurencyjność między przedsiębiorcami – przekonuje Magdalena Gaj.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Polityka

    Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

    Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.

    Transport

    Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

    W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.