Mówi: | Sebastian Mikosz |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PLL LOT |
LOT startuje z płatnościami gotówką na pokładzie
Od najbliższej niedzieli na pokładach samolotów LOT-u będzie można płacić za zakupione posiłki i napoje gotówką. Na krótkich trasach – w złotych, na transatlantyckich – w kilku walutach. Polski przewoźnik chce też rozwijać funkcjonalności uruchomionej przed trzema tygodniami aplikacji mobilnej.
– Jesteśmy na razie w fazie rozgrzewki, będziemy dodawać kolejne funkcjonalności. Będziemy się włączać do jednej z najpopularniejszych aplikacji, która działa jako aplikacja mobilna do boardingów. W ciągu kilku tygodni uruchomimy zwykłą nową stronę opartą o chmurę i z trochę nowym designem – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT.
Mikosz podkreśla, że aplikacja i strona przeznaczona dla urządzeń mobilnych działa nie tylko jako nowy kanał sprzedaży, ale także ma funkcję informacyjną. Podkreśla, że nie wszystkie linie lotnicze wprowadziły takie rozwiązanie, więc LOT się wyróżnia. Nie oznacza to jednak, że prace nad aplikacją są zakończone – już wkrótce przewoźnik chce rozbudować ją o wersje językowe. Prezes zapewnia, że wsłuchuje się w głosy krytyki ze strony użytkowników.
Odpowiedzią na krytykę pasażerów jest wprowadzenie możliwości płatności gotówką na pokładach samolotów. LOT wprowadził 1 sierpnia płatny catering, ale na początku przyjmował jedynie płatności kartami kredytowymi. W Polsce jedynie 14 proc. osób deklaruje posługiwanie się tego typu metodą płatności (dane PMR z kwietnia br.).
Od najbliższej niedzieli, 15 września na trasach krótko- i średniodystansowych będzie można w samolotach płacić gotówką w złotych, zarówno banknotami, jak i bilonem. Na trasach za Atlantyk i do Pekinu – dodatkowo banknotami w kilku walutach obcych, w tym w dolarach i euro. Prezes LOT-u podkreśla, że to ukłon w stronę pasażerów, bo obsługa gotówki jest kosztowna.
– Wolałbym nie mieć gotówki na pokładach ze względu na wysoki koszt jej obsługi gotówki, ale i ze względu na to, że trzeba mieć co najmniej trzy waluty na pokładzie, bo musimy mieć i dolary, i złotówki, i euro. Ponieważ tych głosów było rzeczywiście dużo, to wprowadzimy gotówkę, ale nie jest to rzecz, którą robimy chętnie – podkreśla Mikosz.
Dodaje, że gotówką najczęściej chcą płacić wcale nie Polacy, ale pasażerowie innych narodowości latający samolotami LOT-u. Prezes przewoźnika zapowiada, że choć na razie będzie można płacić gotówką, to optymalnym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie elektronicznego portfela do drobnych płatności.
Czytaj także
- 2024-06-18: Chińskie regulacje ograniczyły czas dzieci przed ekranami i nad pracami domowymi. W pozycji siedzącej spędzają one dziennie 46 minut krócej
- 2024-06-20: Zbliża się koniec ery tradycyjnych biletów komunikacji miejskiej. Pasażerowie wolą rozwiązania mobilne
- 2024-01-11: Transport szuka alternatywy dla paliw kopalnych. Najbardziej perspektywiczny jest wodór, a rozwój biopaliw przebiega wolniej od oczekiwań
- 2023-11-29: Rośnie liczba użytkowników aplikacji walczących z marnowaniem żywności. Na zainteresowanie mocno wpłynął wzrost cen
- 2023-10-24: Polskie Towarzystwo Informatyczne „nagrodzi” e-buble. Szuka najbardziej nieprzyjaznych i irytujących aplikacji
- 2023-09-19: Polacy entuzjastami w podejściu do nowych technologii. Pod względem bezpieczeństwa danych najbardziej ufają bankom
- 2023-10-02: Marek Kamiński: Być może kiedyś będę chciał samotnie przejść w poprzek Antarktydę, nikt tego jeszcze nie zrobił o własnych siłach. Nie wykluczam także komercyjnego lotu w kosmos
- 2023-08-29: Nakładka na telefon pomoże w regularnym monitorowaniu ciśnienia. Może się okazać tańszą i łatwiejszą w obsłudze alternatywą dla naramiennego ciśnieniomierza
- 2023-06-06: Rośnie akceptacja Polaków dla rozwoju telekomunikacji, w tym 5G. Wciąż jednak pokutuje wiele mitów na temat pola elektromagnetycznego
- 2023-07-13: E-tatuaż umożliwi mobilne monitorowanie pracy serca. Ultracienkie urządzenie może znacznie wcześniej wykryć nieprawidłowości
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.