Mówi: | Wojciech Balczun |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Cargo |
PKP Cargo przebudowuje strukturę. Z jedenastu spółek powstaną trzy
Restrukturyzacja i ekspansja zagraniczna – te hasła będą towarzyszyć PKP Cargo przez 2013 rok. Spółka z grupy PKP S.A. o największych dochodach planuje pojawić się na torach na Węgrzech i w Holandii, wciąż aktualne są również plany zdobycia kolejnych rynków na południu Europy. Dzięki temu umocni się pozycja spółki, zarówno na krajowym, jak i europejskim rynku, a co za tym idzie, wzrośnie jej wartość. To ważne, bo Skarb Państwa planuje w przyszłym roku sprywatyzować PKP Cargo przez emisję akcji na warszawskiej giełdzie.
PKP Cargo, kolejowa spółka zajmująca się przewozem towarów, surowców i paliw, rośnie w siłę. Dziś to drugi największy przewoźnik w Unii Europejskiej, po Deutsche Bahn, oraz lider regionalnego transportu.
– Realizujemy bardzo konsekwentnie naszą strategię – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Balczun, prezes zarządu PKP Cargo. – Umocniliśmy swoją pozycję przez działania restrukturyzacyjne. Posiadamy również zdolność do reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Możemy być w miarę spokojni o swoją przyszłość w Polsce.
Ten rok spółka zamknie z przychodami na poziomie 4,6 mld złotych i 300 mln zł zysku netto. Prognozy na przyszły też są w miarę optymistyczne: planowany przychód ma być o 200 mln zł niższy, a zysk o ok. 50 mln zł (251,9 mln zł). Ale szef spółki ocenia, że sytuacja na rynku jest coraz trudniejsza.
– Staramy się o intratne kontrakty. Aczkolwiek z racji coraz trudniejszych warunków rynkowych, bo jednak obserwujemy spowolnienie w gospodarce i również to ma swoje odzwierciedlenie w spadku przewozów, czujemy coraz większą presję na cenę i przez to też musimy cały czas pilnować naszych kosztów. A to oznacza restrukturyzację – podkreśla prezes Cargo. – Presja na cenę w trudnym 2013 roku będzie jeszcze większa.
Zapowiadana restrukturyzacja ma polegać m.in. na uporządkowaniu spółek zależnych. Ten krok ma przede wszystkim ograniczyć zbędne wydatki.
– Zmiany związane są z organizacją modelu utrzymania taboru. Zmniejszymy ilość spółek utrzymaniowych, które mamy w grupie. Z 11 spółek na początku kwietnia zostaną 3 spółki. Jedną będzie zajmowała się naprawami wagonów, druga – naprawami lokomotyw, a trzecia – serwisowaniem i naprawą silników elektrycznych – wyjaśnia Wojciech Balczun.
Bezpieczeństwo finansowe na krajowych torach zapewniają Cargo długoterminowe umowy z takimi gigantami jak JSW, Węglokoks, Elektrownia Kozienice, Dalkia, Tauron i EdF, ArcelorMittal, KW Bogdanka, PKN Orlen, Anwil, Grupa Azoty, Siarkopol czy Ciech.
Teraz spółka walczy o nowy kontrakt. Za ponad 27 mln złotych chce wozić węgiel dla PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna. W tej sprawie jednak toczy się postępowanie odwoławcze od przetargu, ponieważ jeden z oferentów zaskarżył jego warunki uznając, że premiują one państwowego przewoźnika.
– W tej chwili czekamy na ostateczne potwierdzenie rezultatów przetargu dla Grupy PGE. To jest bardzo ważny przetarg – mówi szef PKP Cargo.
Jednak prawdziwe pieniądze przewoźnik chce zarabiać poza granicami Polski. Spółka już wozi towary do Czech, na Słowację, do Niemiec i Austrii. Tylko w tym roku firma uruchomiła 7,5 tys. swoich pociągów (prawie dwa razy tyle co przed rokiem, w 2011 było 4,5 tys. pociągów).
Kolejnym celem są Węgry i Holandia. W obu przypadkach spółka spodziewa się certyfikatów bezpieczeństwa w najbliższych miesiącach. Ten drugi rynek otworzy Cargo drogę do największych portów morskich w Europie.
– Budujemy naturalną pozycję lidera w Europie Centralnej i Wschodniej – twierdzi prezes spółki. – Kiedy zapowiadaliśmy, że będziemy zdobywać certyfikat niemiecki to nikt nam nie wierzył. Dziś go mamy. Jeździmy tam, uruchamiamy coraz więcej pociągów, nie tylko w Niemczech, ale praktycznie dojeżdżamy do granicy włoskiej w tej chwili. To jest konsekwentna realizacja naszej polityki.
Prezes Balczun nie ukrywa, że jest zainteresowany zdobyciem kolejnych rynków na południu kontynentu.
– Całe południe aż po Bałkany to jest kierunek naturalny rozwoju PKP Cargo z tego względu, że tam mamy swoich klientów i tam mamy klientów, którzy są do pozyskania – mówi Balczun.
W grę wchodzi nie tylko staranie się o certyfikaty bezpieczeństwa, ale również tworzenie przedstawicielstw handlowych za granicą. Spółka nie wyklucza również, że będzie umacniać swoją pozycję przez zakup firm kolejowych na zagranicznych rynkach. Na razie szef spółki nie ujawnia, którymi przedsiębiorstwami interesuje się Cargo.
Z takimi wynikami i planami rozwoju wartość spółki rośnie. To zapewne cieszy Skarb Państwa, bo w przyszłym roku Cargo ma być sprywatyzowane. Wiele wskazuje na to, że wybrana zostanie opcja promowana przez PKP S.A., czyli sprzedaż przez giełdę od 25 proc. do 50 proc. akcji i pozostawienie pakietu kontrolnego w rękach państwa.
Czytaj także
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Handel
M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
W pierwszych dniach drugiej kadencji prezydent USA Donald Trump zapowiedział wprowadzenie od 1 lutego ceł na import z Meksyku, Kanady oraz Chin. Na razie nie ma konkretów co do towarów z UE, ale takie „groźby” pojawiały się zarówno w kampanii wyborczej, jak i w trakcie niedawnego przemówienia podczas szczytu w Davos. PIE ocenia, że to kwestia najbliższych dni, tygodniu lub miesięcy. To może znacząco wpłynąć na relacje handlowe na linii UE–USA.
Ochrona środowiska
Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
Nature Restoration Law nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek podjęcia działań na rzecz naprawy zdegradowanych ekosystemów lądowych i morskich. Międzyresortowy zespół ekspertów już pracuje nad wymaganym w rozporządzeniu Krajowym Planem Odbudowy Zasobów Przyrodniczych, którego wdrożenie będzie wymagać m.in. szczegółowej inwentaryzacji stanu przyrody i znaczących nakładów finansowych. Choć ten proces będzie wymagający, to korzyści dla środowiska mają być ogromne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.