Newsy

PKP PLK przygotowuje nowy cennik i planuje zmniejszyć koszty o 250 mln zł

2013-04-23  |  05:55

PKP Polskie Linie Kolejowe pracują nad nowym cennikiem dostępu do infrastruktury kolejowej na najbliższe trzy lata. Pierwszy projekt został odrzucony przez Urząd Transportu Kolejowego. Powód – brak planu restrukturyzacji kosztów oraz nieuzasadnione podwyżki. PKP PLK szuka więc oszczędności. Zamierza zmniejszyć koszty o 250 mln zł. Wraz z nową propozycją cennika spółka przedstawi też prognozy stawek na najbliższe trzy lata.

 – Badamy w chwili obecnej wszystkie argumenty, które przedstawił prezes Urzędu Transportu Kolejowego. Wszystkim nam chodzi o to samo, żeby rynek transportu kolejowego jak najbardziej się rozwijał – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Pawłowski, wiceprezes PKP PLK.

Zaproponowany przez spółkę w marcu cennik przewidywał wzrost średniej sieciowej stawki o 3,7 proc. Urząd Transportu Kolejowego uznał, że brakuje uzasadnienia dla takiego wzrostu. Ponadto Urząd skrytykował, że zarządca infrastruktury nie przedstawił analizy skutków proponowanej podwyżki dla rynku kolejowego.

Prognoza stawek za dostęp do infrastruktury na najbliższe lata to coś, o co od dawna zabiega branża. Przewoźnicy oczekują, że PKP PLK przedstawi wiążące plany, które pozwolą na opracowanie wieloletniej strategii.

 – Mamy pierwszą prognozę. Przedstawimy ją z nową propozycją cennika na trzy najbliższe lata, żeby rynek otrzymał sygnał, jak te stawki będą wyglądały – zapewnia Pawłowski.

Urząd Transportu Kolejowego wyraźnie podkreślił, że w nowej propozycji cennika oczekuje również planu restrukturyzacji kosztów PKP PLK. 

 – Prowadzimy restrukturyzację związaną np. z oszczędnościami na etapie zakupów. Chcemy tu uzyskać ok. 10 proc. oszczędności. Założyliśmy sobie dość ambitny plan, żeby łącznie zaoszczędzić na kosztach ok. 250 mln zł – mówi Pawłowski.

Takie oszczędności spółka uwzględniła przy kalkulacji nowych stawek. To oznacza, że jeśli nie uda się ich wypracować, to PKP PLK będzie ponosić straty.

Redukcja będzie dotyczyła również liczby zatrudnionych osób. Jest już realizowany program dobrowolnych odejść. Pawłowski podkreśla, że w przyszłości redukcja zatrudnienia będzie wiązała się przede wszystkim z automatyzacją prowadzenia ruchu pociągów. Tym obecnie zajmuje się tym ok. 60 proc. zatrudnionych w spółce pracowników. Według niego jest to jednak proces długotrwały i wymagający dużych nakładów inwestycyjnych. Pawłowski przewiduje, że znaczną redukcję zatrudnienia w obszarze prowadzenia ruchów uda się przeprowadzić dopiero za 15-20 lat.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.