Mówi: | Anna Dąbrowska, szefowa klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury; Ewa Wolniewicz-Warska, Kapsch Telematic Services |
Poprawia się współpraca biznesu i nauki. Projekty angażujące obydwie strony mają większe szanse na dofinansowanie
Zacieśnia się współpraca biznesu i naukowców. Korzyści dostrzegają obydwie strony. Projekty, które integrują środowisko akademickie i przedsiębiorców mają większe szanse na państwowe i unijne dofinansowania. By wzmocnić współpracę powstają klastry, takie jak Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, pierwszy tego typu klaster w Europie Środkowo-Wschodniej.
Koordynatorem klastra jest Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services, jednego z uczestników klastra, podkreśla, że do tej pory współpraca naukowców i biznesu przebiegała nienajlepiej, ale obserwuje wyraźną zmianę. Dodaje, że skorzystać mogą obydwie strony.
– Większość dużych firm ma własne działy R&D. Natomiast interdyscyplinarna współpraca środowisk naukowych i akademickich w ramach tak dużego wehikułu, jakim jest ten klaster, daje nie tylko szansę na łatwiejsze pozyskanie finansowania dla projektów badawczych, ale również możliwości szerszego, akademickiego spojrzenia na problematykę, którą zajmują się zrzeszone w klastrze firmy, co może skutkować nowatorskimi, ale zarazem praktycznymi wdrożeniami – tłumaczy Wolniewicz-Warska w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Według niej znika problem braku zaufania pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Podaje przykład niedawnej propozycji współpracy ze strony Politechniki Warszawskiej, z jaką do Kapscha zwrócił się rektor prof. Jan Szmidt.
– Politechnika Warszawska szuka możliwości wejścia we współpracę z dużymi firmami np. w zakresie rozwiązań dla inteligentnych miast. Zarówno Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnych, jak i Wydział Transportu widzą w tej dziedzinie bardzo szerokie pole do działania – podkreśla Wolniewicz-Warska.
Według niej zaangażowanie w problemy biznesu to dla młodych naukowców ciekawa szansa na sprawdzenie się w działaniu. To też większe możliwości praktyk i stażów. Również firmy zyskują dzięki zaangażowaniu ambitnych młodych pracowników naukowych.
Przykładem owocnej współpracy obydwu środowisk jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Jego szefowa podkreśla, że w tym obszarze Polska może zdobyć bardzo silną pozycję w skali całej Europy.
– Mamy ogromny potencjał: bardzo silny sektor naukowy w tym obszarze i silnych przedsiębiorców, którzy dużo robią dla strategicznych elementów kreowania polityki zrównoważonej mobilności w kraju. Nasz klaster jest bardzo dobrym medium do tego, żeby takie działania promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Dąbrowska, szefowa klastra. Dodaje: – Nasz klaster jest pierwsza taką organizacją w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą innowacyjny rozwój interdyscyplinarny: w transporcie, infrastrukturze i logistyce.
Według niej, dzięki działaniom w ramach klastra, Polska może stać się ważnym krajem dla całej strategii rozwoju transportu w Unii Europejskiej, która jest jednym z priorytetów Brukseli. Klaster może odpowiadać na potrzeby w zakresie infrastruktury i mobilności nie tylko na poziomie krajowym czy unijnym, ale także transatlantyckim i euroazjatyckim. Dzięki współpracy międzynarodowej polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia. Według Dąbrowskiej na przykład współpraca z wchodzącą do UE Chorwacją umożliwi temu krajowi uniknięcie błędów w zakresie polityki transportowej popełnionych przez Polskę lub inne kraje członkowskie.
W skład klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury wchodzą przedsiębiorcy, sektor naukowy i organizacje pozarządowe. Współpracuje również z jednostkami administracji rządowej i samorządowej. Członkowie angażują się w prace w grupach tematycznych, m.in. związanych z inteligentnymi systemami transportowymi. Działalność klastra cały czas jest rozszerzana.
Czytaj także
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.