Newsy

Poprawia się współpraca biznesu i nauki. Projekty angażujące obydwie strony mają większe szanse na dofinansowanie

2013-07-02  |  06:37
Mówi:Anna Dąbrowska, szefowa klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury; Ewa Wolniewicz-Warska, Kapsch Telematic Services
  • MP4
  • Zacieśnia się współpraca biznesu i naukowców. Korzyści dostrzegają obydwie strony. Projekty, które integrują środowisko akademickie i przedsiębiorców mają większe szanse na państwowe i unijne dofinansowania. By wzmocnić współpracę powstają klastry, takie jak Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, pierwszy tego typu klaster w Europie Środkowo-Wschodniej.

    Koordynatorem klastra jest Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Ewa Wolniewicz-Warska z Kapsch Telematic Services, jednego z uczestników klastra, podkreśla, że do tej pory współpraca naukowców i biznesu przebiegała nienajlepiej, ale obserwuje wyraźną zmianę. Dodaje, że skorzystać mogą obydwie strony.

    Większość dużych firm ma własne działy R&D. Natomiast interdyscyplinarna współpraca środowisk naukowych i akademickich w ramach tak dużego wehikułu, jakim jest  ten klaster, daje nie tylko szansę na łatwiejsze pozyskanie finansowania dla projektów badawczych, ale również możliwości szerszego, akademickiego spojrzenia na problematykę, którą zajmują się zrzeszone w klastrze firmy, co może skutkować nowatorskimi, ale zarazem praktycznymi wdrożeniami – tłumaczy Wolniewicz-Warska w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

    Według niej znika problem braku zaufania pomiędzy naukowcami i przedsiębiorcami. Podaje przykład niedawnej propozycji współpracy ze strony Politechniki Warszawskiej, z jaką do Kapscha zwrócił się rektor prof. Jan Szmidt.

    Politechnika Warszawska  szuka możliwości wejścia we współpracę z dużymi firmami np. w zakresie rozwiązań dla inteligentnych miast. Zarówno Wydział Elektroniki i Techniki Informacyjnych, jak i Wydział Transportu widzą w tej dziedzinie bardzo szerokie pole do działania – podkreśla Wolniewicz-Warska.

    Według niej zaangażowanie w problemy biznesu to dla młodych naukowców ciekawa szansa na sprawdzenie się w działaniu. To też większe możliwości praktyk i stażów. Również firmy zyskują dzięki zaangażowaniu ambitnych młodych pracowników naukowych.

    Przykładem owocnej współpracy obydwu środowisk jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Jego szefowa podkreśla, że w tym obszarze Polska może zdobyć bardzo silną pozycję w skali całej Europy.

    Mamy ogromny potencjał: bardzo silny sektor naukowy w tym obszarze i silnych przedsiębiorców, którzy dużo robią dla strategicznych elementów kreowania polityki zrównoważonej mobilności w kraju. Nasz klaster jest bardzo dobrym medium do tego, żeby takie działania promować – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Anna Dąbrowska, szefowa klastra. Dodaje: – Nasz klaster jest pierwsza taką organizacją w Europie Środkowej i Wschodniej, obejmującą innowacyjny rozwój interdyscyplinarny: w transporcie, infrastrukturze i logistyce.

    Według niej, dzięki działaniom w ramach klastra, Polska może stać się ważnym krajem dla całej strategii rozwoju transportu w Unii Europejskiej, która jest jednym z priorytetów Brukseli. Klaster może odpowiadać na potrzeby w zakresie infrastruktury i mobilności nie tylko na poziomie krajowym czy unijnym, ale także transatlantyckim i euroazjatyckim. Dzięki współpracy międzynarodowej polscy naukowcy i przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia. Według Dąbrowskiej na przykład współpraca z wchodzącą do UE Chorwacją umożliwi temu krajowi uniknięcie błędów w zakresie polityki transportowej popełnionych przez Polskę lub inne kraje członkowskie.

    W skład klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury wchodzą przedsiębiorcy, sektor naukowy i organizacje pozarządowe. Współpracuje również z jednostkami administracji rządowej i samorządowej. Członkowie angażują się w prace w grupach tematycznych, m.in. związanych z inteligentnymi systemami transportowymi. Działalność klastra cały czas jest rozszerzana.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej

    Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

    Handel

    Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne

    Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.

    Infrastruktura

    Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób

    Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.