Newsy

Rekordowe wyniki lotniska w Gdańsku. Rozbudowa siatki połączeń pozwoli na obsłużenie w tym roku ponad 6 mln pasażerów

2024-02-05  |  06:30

Ubiegły rok był rekordowy dla Portu Lotniczego Gdańsk. Lotnisko obsłużyło niemal 6 mln pasażerów, odbyło się ponad 49 tys. operacji lotniczych, a wzrost zanotował również ruch cargo. Port walczy o nowych przewoźników i rozbudowę siatki połączeń, które pomogą skompensować rosnące ceny energii i gazu. Pomagają w tym także inwestycje zrealizowane w trakcie wywołanego pandemią i lockdownami spowolnienia w ruchu lotniczym. 

– Świetnie oceniamy ubiegły rok. Pobiliśmy rekordy w liczbie obsłużonych pasażerów. W kolejnych latach będziemy bić kolejne rekordy. Perspektywa rozwoju lotniska w Gdańsku jest więc bardzo dobra – mówi agencji Newseria Biznes Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

W 2023 roku gdańskie lotnisko obsłużyło ponad 5,9 mln pasażerów. To o 29 proc. więcej niż przed rokiem, również o niemal 10 proc. więcej niż w najlepszym dotychczas pod tym względem 2019 roku. Rekordowe były letnie miesiące, a najwięcej pasażerów poleciało do Londynu, Oslo, Sztokholmu, Warszawy i Kopenhagi. W ruchu nieregularnym, w tym czarterowym, w 2023 roku najwięcej, bo prawie 200 tys. pasażerów, wybrało loty do Turcji, popularna była również Grecja, Bułgaria czy Egipt. W sumie na gdańskim lotnisku odbyło się ponad 49,5 tys. operacji lotniczych, o 12,5 proc. więcej niż rok wcześniej i 1,3 proc. więcej niż w rekordowym 2019 roku. Obsłużono niemal 11,5 tys. t ładunków. Od 2019 roku cargo wzrosło o 66,7 proc.

Jak podkreśla prezes lotniska, tak dobre wyniki to w dużej mierze efekt przeprowadzonych jeszcze w czasie pandemii inwestycji.

– Nie ma wielkich planów inwestycyjnych na ten rok, ponieważ bardzo mocno inwestowaliśmy w czasie pandemii. Kiedy wszyscy się bali, czy będą w ogóle istnieć, myśmy inwestowali, bo uznaliśmy, że kryzys to jest bardzo dobry moment do skoku naprzód i ten skok wykonaliśmy. Dlatego teraz tylko spłacamy kredyty, które zaciągnęliśmy na te rozbudowy – tłumaczy Tomasz Kloskowski.

W 2022 roku ukończono budowę pirsu zachodniego terminala pasażerskiego. Udostępniono pasażerom system automatycznych, samoobsługowych odpraw non Schengen. Trwa też rozpoczęta jeszcze przed pandemią realizacja projektu Airport City Gdańk, czyli przylotniskowego biurowego miasteczka. Pierwszy z siedmiu biurowców został oddany do użytku w 2022 roku. Dzięki nowym inwestycjom zyskuje cały region i rosnące w jego obrębie miasta.

– Nie byłoby rozwoju regionu pomorskiego, Gdańska, Gdyni i Sopotu, gdyby nie rozwój lotniska. Ale też odwrotnie, nie byłoby rozwoju lotniska, gdyby nie było rozwoju poszczególnych miast. To jest sprzężenie zwrotne, mechanizmy połączone. Jeżeli chcemy, żeby nasz region się bogacił, musi się rozwijać lotnisko, i jeżeli chcemy, żeby się rozwijało lotnisko, musi się rozwijać nasz region – zauważa prezes Portu Lotniczego Gdańsk.

Gdańskie lotnisko chce w kolejnych miesiącach rozbudować siatkę połączeń i przyciągnąć nowych przewoźników.

– Walczymy o to, żeby do Gdańska wszedł Turkish Airlines i otworzył swoje połączenia do Stambułu. Każde lotnisko ma inne priorytety na te najbliższe lata, ale jeden cel jest wspólny – rozwój, możliwość latania naszych pasażerów do coraz większej liczby destynacji – wskazuje Tomasz Kloskowski.

W 2024 roku lotnisko oferuje pasażerom 84 połączenia do 23 krajów, w sumie na 69 lotnisk. Realizuje je 10 linii lotniczych. Jesienią być może uda się uruchomić połączenie do Dubaju. Rozbudowa siatki połączeń może pomóc w wypracowaniu kolejnego rekordu – w tym roku prawdopodobnie liczba obsłużonych pasażerów przekroczy 6 mln. Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza w kontekście rosnących cen energii i gazu, którym część lotnisk ogrzewa terminale pasażerskie.

– Podwyżka kosztów nastąpiła we wszystkich grupach kosztowych, dlatego bardzo się obawiałem poprzednich lat, ostatniego roku również. Ale pasażerowie nam pomogli, latali w coraz większej skali, dzięki czemu mogliśmy te rosnące koszty skompensować przychodami. Ale nie ukrywam, że wyzwaniem w najbliższych latach będą rosnące koszty we wszystkich grupach, inflacja jeszcze nie jest przygaszona – ocenia Tomasz Kloskowski.

Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał Platynową Statuetkę Lidera Polskiego Biznesu w konkursie Business Centre Club. To nagroda dla firm i przedsiębiorców za wyjątkowe osiągnięcia biznesowe, oferowane produkty i usługi o wysokiej jakości, które przyczyniają się do rozwoju polskiej gospodarki.

– To wielkie wyróżnienie dla mnie i dla całego zespołu za ciężką pracę. Tym bardziej że przypada w tym roku, w którym świętujemy 50-lecie naszego lotniska i 30-lecie spółki zarządzającej. To jest wisienka na torcie – mówi prezes lotniska w Gdańsku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Handel

Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

Finanse

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.