Newsy

Trakcja ma zamówienia na 2 lata. Zamierza zwiększyć liczbę kontraktów zagranicznych

2013-08-12  |  06:30
Mówi:Roman Przybył
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Trakcja S.A.
  • MP4
  • Grupa Trakcja ma w portfelu zamówień kontrakty warte niemal 4 mld zł. Będzie je realizować co najmniej przez najbliższe dwa lata. Przechodząca reorganizację spółka cały czas startuje w przetargach i do końca roku liczy na zwycięstwo w 2-3 z nich. Przygląda się również zagranicznym rynkom, głównie litewskiemu, gdzie działa spółka zależna Trakcji Kauno Tiltai.

    W tym roku podpisaliśmy kontrakty o wartości przekraczającej 1 mld złotych, co stanowi więcej niż planowaliśmy.  To sukces, ponieważ ten rok jest dla całej branży budowlanej trudny i nowych kontraktów jest niewiele – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcji.

    Roman Przybył informuje, że Trakcja ma wypełniony kalendarz robót co najmniej do połowy 2015 r. ale spółka poszukuje już kolejnych kontraktów. Prezes liczy na pozytywne dla Trakcji rozstrzygnięcie 2 lub 3 przetargów, choć jak podkreśla, pewności w tej kwestii nie ma. Spółka szuka też zleceń na wschodzie i północy Europy. Chce jak najszybciej zagwarantować  sobie prace na następnych kilka lat.

    Bardzo ważnym dla Trakcji  rynkiem jest Litwa. Działa tam należąca do jej grupy kapitałowej spółka Kauno Tiltai. Jak podkreśla Przybył, rynek litewski jest wprawdzie dużo mniejszy od polskiego, ale i tak jest tam szansa na kontrakty warte kilkaset milionów złotych.

    Kauno Tiltai do momentu nabycia przez nas jej akcji, była liderem na rynku drogowym i mostowym, natomiast po transakcji nabycia akcji przez Trakcję, weszła na rynek kolejowy. Pomogliśmy Kauno Tiltai szczególnie przy wycenach, bo to jest dosyć trudna rzecz dla firm, które startują na tym rynku. W tej chwili ma już spory portfel prac kolejowych, a  w  tym roku również pozyskała kilka znaczących kontraktów w tym obszarze – deklaruje Przybył.

    Litwa to niejedyny rynek, któremu przygląda się Trakcja. Przybył informuje, że trwają przygotowania do kilku zagranicznych projektów, ale na razie nie chce zdradzać szczegółów.

    Starania o wyższe marże

    Spółka zamierza również poprawić marże na realizowanych kontraktach, dlatego podjęła działania reorganizacyjne: pięć spółek z grupy kapitałowej Trakcja zostanie połączonych w jedną, co ma nie tylko zmniejszyć koszty stałe, ale i przynieść poprawę zarządzania projektami. Wprowadzony będzie także nowy system informatyczny.

    Tych wiele zadań prowadzi do głównego celu, którym jest powiększenie marż na kontraktach, czyli rentowności całej grupy – podkreśla Przybył.

    Na poprawę marż wpływają również zmiany w organizacji przetargów. Jak wyjaśnia prezes Trakcji, PKP PLK – główny zamawiający spółki – wprowadza na coraz szerszą skalę prekwalifikacje w przetargach. Dzięki temu do właściwego przetargu przystępują jedynie ci wykonawcy, którzy spełnią określone kryteria. To gwarantuje zamawiającemu wyższą jakość wykonania, a startującym w przetargu ułatwia ofertowanie.

    Klient wybiera te firmy, które jego zdaniem spełniają warunki przez niego postawione, czyli są w stanie zapewnić zrealizowanie kontraktu do końca bez potknięć, przerw, problemów z płatnością, czyli np. mają referencje z podobnych robót w okresie ostatnich 2-3 lat. Klient po prekwalifikacji zaprasza pięć firm do złożenia ofert– tłumaczy Przybył. – Dzięki temu klient wie, że firma w ten sposób wybrana na pewno zrealizuje kontrakt, a jakość realizacji jej prac będzie przyzwoita. Większy rozsądek przy wycenianiu przekłada się również na marże uzyskiwane na końcu kontaktu.

     Taka procedura została już zastosowana przy ogłoszonym w grudniu ubiegłego roku, nierozstrzygniętym jeszcze, przetargu na przebudowę Lokalnego Centrum Sterowania Radom. Spośród kilkunastu firm, które wystartowały do prekwalifikacji, zlecający, czyli PKP PLK, zaprosił do udziału w przetargu ograniczonym jedynie pięć spółek, w tym Trakcję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Transport

    Rozwój zielonego transportu wciąż zablokowany. Główna przyczyna to brak odpowiedniej infrastruktury energetycznej

    Ponad połowa sieci napowietrznych i stacji elektroenergetycznych ma powyżej 40 lat. Brak modernizacji infrastruktury energetycznej przekłada się na słabe moce przesyłowe i blokuje rozwój zielonego transportu. Tymczasem według nowych przepisów w 2034 roku 90 proc. wszystkich nowych pojazdów ciężkich rejestrowanych w UE miałyby stanowić te bezemisyjne. – Bez odpowiedniej infrastruktury, zwłaszcza przy transporcie na duże odległości, zielona transformacja w transporcie będzie utrudniona – ocenia Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce.

    Handel

    Producenci owoców i warzyw: Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne

    Rolnicy obawiają się, że unijne regulacje, mające w założeniu chronić klimat, uderzą nie tylko w ich biznes, ale z czasem także w inne grupy społeczne, a entuzjazm związany z ekologicznym podejściem do produkcji rolnej zostanie przygaszony. – Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea – uważa Witold Boguta, prezes zarządu Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Jak podkreśla, część Zielonego Ładu to nic nowego, bo pewne jego elementy są wdrażane w Polsce od ponad dwóch dekad.

    Infrastruktura

    Prezydent Łodzi: Wbrew danym GUS Łódź się zaludnia. Szczególnie przybywa nam młodych osób

    Lepsza infrastruktura i mieszkania na wynajem to kluczowe zagadnienia, które znajdują się wśród priorytetów na najbliższe lata. Prezydent Łodzi zapowiada inwestycje i wchodzi w polemikę z danymi GUS, które wskazują, że położone w centrum Polski miasto dramatycznie się wyludnia. Hanna Zdanowska powołuje się na liczby, które sugerują odwrotny trend.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.