Mówi: | Halina Pupacz |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Izba Paliw Płynnych |
Wysokie ceny paliw uderzają we właścicieli stacji benzynowych
Wysokie ceny paliw sprawiają, że właściciele stacji działają na krawędzi opłacalności. Marże utrzymują się poniżej 5 proc., a stacje nie mogę sobie pozwolić na ich podniesienie, by nie stracić klientów. Sytuację na razie ratuje to, że ceny w najbliższych miesiącach nie powinny pójść w górę.
Dziś stacje zarabiają na paliwie w granicach 3,5 – 5 proc. jego ceny.
– To nie jest marża, która pozwala na generowanie zysków czy chociażby odbudowę majątku trwałego, ale jakoś można przy tej marży funkcjonować – mówi Halina Pupacz, prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych. – Natomiast zabranie możliwości tworzenia wartości dodanej tym przedsiębiorstwom będzie prowadzić nieuchronnie do zamykania tych obiektów.
Od kilku tygodni, ceny paliw utrzymują się na stabilnym poziomie. Za litr benzyny bezołowiowej płacimy średnio 5,59 zł, natomiast za litr oleju napędowego o 6 groszy więcej.
– Nie przewidujemy w najbliższych miesiącach znaczącego skoku cen paliw w górę – mówi Halina Pupacz.
Trudno też oczekiwać większych obniżek, choć wysokie ceny odstraszają klientów. Ropa na rynkach światowych wciąż jest droga. Za baryłkę ropy Brent na giełdzie w Londynie trzeba dziś zapłacić prawie 110 dolarów. Ale ceny surowca to nie wszystko. Równie istotny wpływ na ceny paliw – i to w całym regionie – mają obciążenia podatkowe.
– W Europie są najwyższe na świecie – zauważa Pupacz.
W Polsce do budżetu trafia ponad połowa tego, co wskaże wyświetlacz dystrybutora. Najwięcej w postaci akcyzy. Jej stawka za 1000 litrów oleju napędowego wynosi 1196,00 zł. Do tego należy dodać 249,92 zł opłaty paliwowej i 23 proc. podatku VAT. Dzięki temu każdego roku budżet państwa jest bogatszy o ponad 50 miliardów złotych.
Podobnie jest w innych krajach, gdzie obciążenia z tytułu opłat paliwowych, akcyzy i podatków stanowią od 20 do 30 proc. dochodów budżetowych. Trudno więc, by rządy ochoczo zdecydowały się na ich cięcia. Szczególnie w dobie kryzysu.
Trudno też wyobrazić sobie, by Polska jako jedyna poszła w tym kierunku. Dyskusja na ten temat musiałaby być dyskusją ogólnoeuropejską – zwracają uwagę eksperci. Należymy do Unii, musimy więc respektować przyjęte przez nią zasady, w tym zasady podatkowe.
– Chociaż w dobie kryzysu, w jakim znajduje się gospodarka globalna, sądzę, że w którymś momencie ten problem musi zostać podniesiony – zwraca uwagę szefowa Polskiej Izby Paliw Płynnych.
Na polskim rynku funkcjonuje dziś około 6800 stacji benzynowych. Najwięcej należy do niezależnych operatorów – ponad 3000. PKN Orlen ma ponad 1700 obiektów, Lotos blisko 400, natomiast do koncernów zagranicznych należy ok. 1300. Branża paliwowa w Polsce zatrudnia kilkadziesiąt tysięcy osób.
Czytaj także
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
- 2024-02-05: Olej palmowy znajduje się w połowie produktów na sklepowych półkach. Wbrew powszechnemu przekonaniu jego produkcja nie musi szkodzić środowisku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Sektor budowlany coraz bardziej skupia się na celach dekarbonizacji. Firmom potrzebne jest jednak wsparcie finansowe i legislacyjne
Sektor budowlany coraz mocniej koncentruje się na realizacji celów dekarbonizacji. Przed polskim budownictwem stoją liczne wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, redukcją emisji CO2 oraz dostosowaniem się do unijnych regulacji wspierających te działania. Cała branża już inwestuje w zielone technologie i innowacje, ale by skutecznie realizować założenia dekarbonizacji, konieczne jest wsparcie – zarówno finansowe, jak i legislacyjne.
Handel
M. Kobosko: UE i USA są najbliższymi partnerami. Obciążenia celne byłyby fatalne dla tych relacji
W pierwszych dniach drugiej kadencji prezydent USA Donald Trump zapowiedział wprowadzenie od 1 lutego ceł na import z Meksyku, Kanady oraz Chin. Na razie nie ma konkretów co do towarów z UE, ale takie „groźby” pojawiały się zarówno w kampanii wyborczej, jak i w trakcie niedawnego przemówienia podczas szczytu w Davos. PIE ocenia, że to kwestia najbliższych dni, tygodniu lub miesięcy. To może znacząco wpłynąć na relacje handlowe na linii UE–USA.
Ochrona środowiska
Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
Nature Restoration Law nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek podjęcia działań na rzecz naprawy zdegradowanych ekosystemów lądowych i morskich. Międzyresortowy zespół ekspertów już pracuje nad wymaganym w rozporządzeniu Krajowym Planem Odbudowy Zasobów Przyrodniczych, którego wdrożenie będzie wymagać m.in. szczegółowej inwentaryzacji stanu przyrody i znaczących nakładów finansowych. Choć ten proces będzie wymagający, to korzyści dla środowiska mają być ogromne.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.