Mówi: | Aleksandra Dunajewska |
Funkcja: | prawnik Federacji Konsumentów |
Coraz więcej osób przed wyjazdem sprawdza biuro podróży. Przy wyborze oferty nie należy się kierować wyłącznie ceną
Rośnie świadomość osób korzystających z usług biur podróży. Już 60 proc. podróżujących sprawdza touroperatora w internecie. Korzystając z ewidencji biur podróży, warto zwrócić uwagę na gwarancję bankową i kwotę ubezpieczenia – przypomina Aleksandra Dunajewska, prawnik Federacji Konsumentów. Radzi też osobom samodzielnie organizującym sobie wyjazd, żeby uważnie sprawdzały, w jakim obiekcie rezerwują nocleg.
– W kwestii wyboru biura podróży albo miejsca noclegowego w hotelu czy motelu konsumenci w pierwszej kolejności powinni się wykazać własną inicjatywą. Mogą danego przedsiębiorcę sprawdzić m.in. poprzez wyszukiwarki internetowe. Również na stronie Turystyka.gov.pl jest ewidencja biur podróży, a także hoteli, które zostały zarejestrowane i uzyskały zezwolenie do prowadzenia takiej działalności. To są podstawowe źródła wiedzy – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Aleksandra Dunajewska, prawnik Federacji Konsumentów.
Jak przekonuje, przy wyborze oferty nie można się kierować wyłącznie ceną. Tańszy wyjazd nie musi oznaczać oszczędności. Wręcz przeciwnie. Jeśli oferowana cena jest zdecydowanie niższa niż u konkurencji, może być to znak ostrzegawczy. Często może to oznaczać kłopoty w trakcie wypoczynku lub jeszcze przed wyjazdem. Ważną informacją jest gwarancja bankowa, kwota ubezpieczenia i okres jej obowiązywania.
– Na stronie Turystyka.gov.pl jest ewidencja organizatorów imprez turystycznych. Można w wyszukiwarkę wpisać nazwę danego biura podróży, a w szczegółach będzie wszystko opisane: jaka jest gwarancja, w jakiej wysokości, do kiedy obowiązuje, do którego marszałka województwa możemy zgłosić się po roszczenie w razie upadłości – tłumaczy Dunajewska.
Zdarza się, że biura podróży wykupują gwarancje na minimalnym możliwym poziomie, które w przypadku problemów nie starczają na całkowity zwrot kosztów poniesionych przez klientów lub w przypadku upadłości operatora na sprowadzenie turystów do kraju. Dlatego warto dokładnie przejrzeć dostępne informacje. Dobrym pomysłem jest też sprawdzenie opinii innych klientów touroperatorów.
– Jeżeli upadek biura podróży zaskoczy nas przed wyjazdem, a już zapłaciliśmy, to zgłaszamy się do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę danego biura podróży. Tam należy złożyć odpowiedni wniosek i wówczas mamy szansę na zwrócenie jeśli nie całości, to chociaż części pieniędzy. Jeśli zaś do takiej sytuacji dojdzie już za granicą, najszybciej i najskuteczniej jest skontaktować się z ambasadą lub konsulatem i dopiero w dalszej kolejności powiadomić urząd marszałkowski – wskazuje prawnik Federacji Konsumentów.
Klienci coraz częściej są świadomi swoich praw. Doświadczenie 2012 roku, kiedy upadło łącznie 10 biur podróży, nauczyło też, by częściej sprawdzać organizatora wyjazdu. Badanie „Wyjazdy Polaków” przeprowadzone na zlecenie BIG InfoMonitor i BIK pokazują, że ok. 60 proc. osób kupujących wycieczki zorganizowane dokładnie sprawdza informacje na temat touroperatora. Tylko 9 proc. w żaden sposób nie weryfikuje sytuacji finansowej biura.
Przy samodzielnych wyjazdach dobrze sprawdzić obiekt, w którym chcemy zarezerwować pobyt.
– Wybierając nocleg w danym hotelu, powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na jego nazwę. Część przedsiębiorców stosuje zdrobnienia typu hotelik, motelik, które nie są oficjalną kategorią, dlatego już sama nazwa powinna dać nam do myślenia. Tak jak w przypadku biur podróży również obiekty hotelarskie mają swoją ewidencję – przypomina Dunajewska.
Kiedy w czasie wypoczynku okaże się, że dany hotel odbiega od opisu, można go zareklamować, podobnie jak zorganizowaną wycieczkę. Procedura zależy od tego, czy pobyt był rezerwowany samodzielnie, czy za pośrednictwem touroperatora.
– Jeśli samodzielnie zawarliśmy umowę z danym hotelem, to składamy reklamację na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego o tzw. nienależytym wykonaniu zobowiązania. Jeśli jednak pośrednikiem było biuro podróży, to będzie tu miała zastosowanie ustawa o usługach turystycznych i na jej podstawie możemy składać reklamacje w sprawie jakości i zakresu świadczonych usług – wskazuje ekspertka.
Jak jednak podkreśla przedstawicielka Federacji Konsumentów, hotele są zazwyczaj dobrze opisane, a liczba gwiazdek oddaje ich rzeczywisty status. Dlatego reklamacji dotyczących pobytu w nich zdarzają się stosunkowo rzadko.
– Więcej skarg czy sygnałów dotyczących nieprawidłowości mamy na temat kwater prywatnych, gdzie jakość usług znacznie różniła się od tego, co było napisane np. na stronie internetowej – mówi Aleksandra Dunajewska.
Czytaj także
- 2024-11-12: Ekstremalne zjawiska pogodowe będą coraz częstsze. To może pociągnąć za sobą problemy z dostępnością ubezpieczeń
- 2024-09-26: Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-10: Daria Ładocha: Wyjeżdżając na wakacje, trzeba się liczyć z tym, że jest drogo. Już same bilety lotnicze są paragonami grozy
- 2024-07-09: W ciągu 5–10 lat spodziewane duże wzrosty sprzedaży żywności ekologicznej. Największą barierą pozostaje niska świadomość konsumentów
- 2024-06-27: Unijne przepisy przyspieszają zieloną transformację branży kosmetycznej. Zielony Ład może zmniejszyć konkurencyjność europejskich producentów
- 2024-06-17: Połowa Polaków nie potrafi odróżnić oryginalnego produktu od podróbki. Sklepy internetowe wdrożyły technologie blokujące nieautentyczne towary
- 2024-06-24: Klaudia Carlos: W „Pytaniu na śniadanie” pracuje się bardzo dobrze. Jest miła atmosfera i czujemy wsparcie z każdej strony
- 2024-06-19: Katarzyna Pakosińska: Bardzo interesujemy się z mężem Dalekim Wschodem. Marzy nam się lot do Korei, by lepiej poznać tamtejszą historię i kulturę
- 2024-05-28: Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Rozwój rolnictwa kluczowy dla przetrwania Ukrainy. Odpowiada ono za ponad 60 proc. dochodów z eksportu
Instytut Europy Środkowej podaje, że w ciągu niespełna trzech lat areał zasiewów w Ukrainie zmniejszył się o ponad 21 proc., z 28,6 mln ha w 2021 roku do 22,5 mln ha w 2024 roku. Jednocześnie sektor rolny stał się kluczowym źródłem dochodów budżetu państwa. Chociaż wartość eksportu spadła, to jego udział w dochodach ze sprzedaży zagranicznej wzrósł z 41 do 61 proc. – Rozwój rolnictwa jest kluczowy dla przetrwania Ukrainy – podkreśla dr n. ekon. Oksana Kiforenko z IERiGŻ-PIB.
Transport
Czas na nowe podejście do lotnisk regionalnych. Również do ich finansowania
Czas pandemii COVID-19 był okresem próby dla lotnisk regionalnych, ale też pokazał konieczność unowocześnienia podejścia biznesowego w strukturze właścicielskiej i modelu zarządzania – wskazuje ubiegłoroczna rządowa strategia rozwoju lotnictwa. Jak podkreśla Karol Halicki z Podlaskiej Izby Lotniczej, to może być dobry moment na rozpoczęcie debaty o częściowej prywatyzacji tych lotnisk. Analiza nowych modeli powinna uwzględniać nie tylko kwestie ekonomiczne, ale również wpływ lotnisk na rozwój regionów czy bezpieczeństwo kraju.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.