Mówi: | Dariusz Kuś |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Port Lotniczy Wrocław |
Polscy turyści zmieniają swoje preferencje co do długości wypoczynku. Przewoźnicy dostosowują swoje siatki połączeń
– W okresie letnim obserwowaliśmy ogromny popyt na latanie trzy- lub czterodniowe, okołoweekendowe, czyli wylot w piątek wieczorem, a powrót w poniedziałek wieczorem. Kosztem jednego dnia urlopu można odpoczywać całe cztery dni. Myślę, że ten trend utrzyma się również jesienią oraz zimą – ocenia Dariusz Kuś, prezes zarządu Portu Lotniczego Wrocław. Widać to już także w siatce połączeń przewoźników niskokosztowych operujących ze stolicy Dolnego Śląska. Wczesna jesień to dobry czas na krótkie wakacje zarówno na plażach południa Europy, w największych stolicach, jak i we wciąż jeszcze przystępnej pogodowo Skandynawii.
– Z jednej strony ruch pasażerski w sezonie letnim napawa nas optymizmem. Jest lepiej, niż zakładaliśmy i sądzimy, że jest szansa, żeby ten optymizm rozlał się na jesień i zimę. Z drugiej strony zastanawiamy się, jak inflacja wpłynie na decyzje zakupowe i podróże wakacyjne oraz biznesowe Polaków. Niemniej zakładamy, że sezon jesienno-zimowy nie będzie odbiegał od tych trendów, które notowaliśmy w lecie czy w zimie zeszłego roku – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Dariusz Kuś.
W ciągu trzech miesięcy sezonu letniego lotnisko we Wrocławiu obsłużyło ponad milion pasażerów, najwięcej w sierpniu – ponad 370,4 tys. osób. Władze lotniska spodziewają się, że w całym roku ruch znacznie przekroczy 2,5 mln, co oznacza optymistyczne prognozy także na jesień i zimę. Za tym idzie rozbudowa siatki połączeń ze stolicy Dolnego Śląska.
– Staramy się, aby tych połączeń, szczególnie na południe Europy, było jak najwięcej. Widzimy, że jest wielki popyt na podróżowanie kilkudniowe gdzieś na południe, za słońcem i myślę, że ten trend utrzyma się również w sezonie zimowym – mówi Dariusz Kuś. – Będzie kilka nowych połączeń zimowych, też narciarskich, będą Wyspy Kanaryjskie, Cypr. Spodziewamy się też lotów z egzotyki, najdalej to będzie Zanzibar.
W nowej siatce lotów Ryanaira znajdzie się 27 połączeń do 10 krajów. Niedawno przewoźnik ogłosił nowy kierunek – do portugalskiego Porto. Samoloty tej linii będą realizowały ponad 70 lotów tygodniowo. Również WizzAir ogłosił latem szereg nowych kierunków, m.in. Tiranę, Rodos i Dubrownik. Jak podkreśla prezes lotniska, rozkład lotów przewoźników niskokosztowych został ułożony tak, by podróżni mogli zaplanować wakacje jeszcze wczesną jesienią.
– Polacy w pewnym stopniu zmienili swoje przyzwyczajenia wakacyjne. Zamiast dwóch tygodni urlopu spędzanego w sposób ciągły, wyjeżdżają trzy–cztery razy na wakacje trzy- lub czterodniowe – mówi Dariusz Kuś. – Czy to się będzie utrzymywało? Myślę że tak. Tym bardziej że krótsze wakacje są tańsze i myślę, że takie zjawisko będzie nam towarzyszyło w kolejnych miesiącach. Przewoźnicy dość dobrze odczytali te trendy, które bardzo mocno nasiliły się w lecie tego roku. Widzimy z rozkładów, że przewoźnicy powoli odpowiadają na to zapotrzebowanie.
Letni rozkład lotów z Wrocławia zawierał 80 kierunków, z czego wiele połączeń to właśnie te okołoweekendowe. Wczesną jesienią pasażerowie mogą polecieć na kilka dni zarówno do Skandynawii, gdzie temperatury nie są jeszcze zbyt niskie, na wciąż słoneczne plaże południa Europy albo wybrać się na zwiedzanie europejskich stolic i metropolii, m.in. Oslo, Aten, Londynu, Barcelony, Wenecji czy Mediolanu.
– Liczba pasażerów do Włoch w tym roku się prawie podwoiła, tak że te trendy na pewno zostaną z nami na zimę – ocenia prezes.
Czytaj także
- 2024-12-30: Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
- 2024-12-03: 40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-10-23: Tylko połowa poszkodowanych pasażerów walczy o odszkodowanie za opóźniony lot. To nieodebrane kilka miliardów euro
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-09-26: Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-16: Duoport Lotniczy w Białymstoku ma być szansą na rozwój ściany wschodniej. Inicjatorzy rozmawiają z potencjalnymi inwestorami zagranicznymi
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Czterodniowy tydzień pracy testuje coraz więcej organizacji. Przynosi korzyści zarówno pracownikom, jak i firmom
Rząd pracuje nad skróceniem tygodnia pracy, a szefowa resortu pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk zadeklarowała, że zmiana miałaby wejść w życie jeszcze w obecnej kadencji Sejmu. Choć eksperci i pracodawcy są w tej kwestii podzieleni, to przykłady z innych rynków, m.in. Islandii, Wielkiej Brytanii i Portugalii, pokazują, że taki model ma wiele korzyści, zarówno po stronie pracowników, jak i firm.
Bankowość
Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców
W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.
Handel
Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.