Newsy

Wydatki na ubezpieczenia w Europie Środkowo-Wschodniej to 1/10 tego, co wydają na ubezpieczenia Austriacy

2014-06-30  |  06:25
Mówi:Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group

Franz Fuchs, dyrektor generalny VIG Polska, członek zarządu Vienna Insurance Group

  • MP4
  • Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają duży potencjał rynku ubezpieczeń w Polsce i innych krajach regionu. Prezes międzynarodowej firmy Vienna Insurance Group, właściciela m.in. Compensy, podkreśla, że mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej wydają na ubezpieczenia jedną dziesiątą tego, co Austriacy.

    Wierzymy, że Europa Środkowo-Wschodnia to region, w którym potencjał ubezpieczeniowy jest ogromny. Dla przykładu średnie wydatki w całym regionie nie są nawet 1/10 tego, co wydajemy w Austrii na jednego mieszkańca na ubezpieczenia – mówi agencji Newseria Biznes Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group (VIG).

    W Polsce średnia roczna składka wynosi 390 euro na mieszkańca. W Austrii jest to ok. 1,9 tys. euro.

    Rynki Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Chorwacja i Węgry, są więc dla towarzystw ubezpieczeniowych bardzo perspektywiczne. Tym bardziej że i prognozy gospodarcze dla krajów regionu są optymistyczne.

    Jako firma ubezpieczeniowa jesteśmy uzależnieni od kondycji gospodarek, ponieważ sprzedaż naszych produktów się z tym wiąże. Jeżeli nikt nie kupuje mieszkań, nikt nie potrzebuje nowych ubezpieczeń nieruchomości. Jeżeli nikt nie kupuje samochodu, to nie potrzebuje także ubezpieczenia komunikacyjnego – mówi Peter Hagen. – Patrząc na wskaźniki makroekonomiczne, może nie widać bardzo wysokiego wzrostu, podobnego do tego z lat 90., ale jest on zdecydowanie wyższy niż w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej.

    VIG jest wiodącą międzynarodową grupą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Wiedniu. Prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych w 25 krajach. W Polsce działają dwie firmy należące do tej spółki: Compensa Życie i Compensa Majątek.

    Władze spółki w Polsce spodziewają się dalszego umacniania jej pozycji na krajowym rynku, mimo dużej konkurencji, szczególnie w sektorze polis komunikacyjnych.

    Dlatego rynek ten notuje bardzo powolny wzrost, na poziomie 1-2 procent. Chcemy osiągać duże wzrosty w ubezpieczeniach na życie i majątkowych. Patrząc na strukturę rynku ubezpieczeń w Polsce w dłuższej perspektywie i porównując ją do europejskich średnich, zobaczymy ogromny potencjał. Miejmy nadzieje, że wkrótce będziemy ponownie obserwować dwucyfrowy wzrost – dodaje Franz Fuchs.

    Spółki VIG zajmują w Polsce 4. pozycję w segmencie ubezpieczeń majątkowych oraz 3. miejsce na rynku ubezpieczeń na życie.

    Ubezpieczenia komunikacyjne są głównym elementem naszego biznesu i nic się tutaj nie zmieni. Myślę, że duże zmiany wprowadzimy w rozwoju segmentu ubezpieczeń na życie. W ostatnich latach rynek ten mocno się zmieniał, m.in. przez składki jednorazowe i dyskusje w ogóle o produktach. Sektor ubezpieczeń zdrowotnych jest bardzo obiecujący, podobnie jak nieruchomości – w tym segmencie mamy do czynienia z wieloma inwestycjami, a to jest trend, który pilnie śledzimy – podsumowuje Franz Fuchs.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Bankowość

    Sądy są zalewane pozwami frankowiczów. Rząd pracuje nad ustawą usprawniającą sprawy kredytobiorców

    W sądach toczy się około 200 tys. spraw dotyczących kredytów frankowych. Prawomocnym wyrokiem zakończyło się 30 tys. Na drogę sądową zdecydowała się jednak tylko część kredytobiorców. Umów objętych ryzykiem walutowym było blisko milion, a ich wartość w szczytowym okresie, czyli w 2011 roku, osiągnęła niemal 200 mld zł.

    Handel

    Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł

    Świat biznesu z niepokojem czeka na pierwsze decyzje Donalda Trumpa, zwłaszcza w sprawie wprowadzenia głośno zapowiadanych ceł na towary z zagranicy. Zdaniem Marcina Nowackiego, wiceszefa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, Unia Europejska musi się przygotować na większy odbiór produktów i usług ze Stanów Zjednoczonych, które mają wysoki deficyt w handlu ze Starym Kontynentem. Tradycyjnie życzliwie nastawiona do USA Polska mogłaby wykorzystać swoją prezydencję w Radzie UE, by doprowadzić do porozumienia między obu stronami.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.