Mówi: | Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group Franz Fuchs, dyrektor generalny VIG Polska, członek zarządu Vienna Insurance Group |
Wydatki na ubezpieczenia w Europie Środkowo-Wschodniej to 1/10 tego, co wydają na ubezpieczenia Austriacy
Firmy ubezpieczeniowe dostrzegają duży potencjał rynku ubezpieczeń w Polsce i innych krajach regionu. Prezes międzynarodowej firmy Vienna Insurance Group, właściciela m.in. Compensy, podkreśla, że mieszkańcy krajów Europy Środkowo-Wschodniej wydają na ubezpieczenia jedną dziesiątą tego, co Austriacy.
– Wierzymy, że Europa Środkowo-Wschodnia to region, w którym potencjał ubezpieczeniowy jest ogromny. Dla przykładu średnie wydatki w całym regionie nie są nawet 1/10 tego, co wydajemy w Austrii na jednego mieszkańca na ubezpieczenia – mówi agencji Newseria Biznes Peter Hagen, prezes Vienna Insurance Group (VIG).
W Polsce średnia roczna składka wynosi 390 euro na mieszkańca. W Austrii jest to ok. 1,9 tys. euro.
Rynki Europy Środkowo-Wschodniej, jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Ukraina, Bułgaria, Chorwacja i Węgry, są więc dla towarzystw ubezpieczeniowych bardzo perspektywiczne. Tym bardziej że i prognozy gospodarcze dla krajów regionu są optymistyczne.
– Jako firma ubezpieczeniowa jesteśmy uzależnieni od kondycji gospodarek, ponieważ sprzedaż naszych produktów się z tym wiąże. Jeżeli nikt nie kupuje mieszkań, nikt nie potrzebuje nowych ubezpieczeń nieruchomości. Jeżeli nikt nie kupuje samochodu, to nie potrzebuje także ubezpieczenia komunikacyjnego – mówi Peter Hagen. – Patrząc na wskaźniki makroekonomiczne, może nie widać bardzo wysokiego wzrostu, podobnego do tego z lat 90., ale jest on zdecydowanie wyższy niż w Europie Zachodniej oraz Ameryce Północnej.
VIG jest wiodącą międzynarodową grupą ubezpieczeniową w Europie Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Wiedniu. Prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń na życie i ubezpieczeń majątkowych w 25 krajach. W Polsce działają dwie firmy należące do tej spółki: Compensa Życie i Compensa Majątek.
Władze spółki w Polsce spodziewają się dalszego umacniania jej pozycji na krajowym rynku, mimo dużej konkurencji, szczególnie w sektorze polis komunikacyjnych.
– Dlatego rynek ten notuje bardzo powolny wzrost, na poziomie 1-2 procent. Chcemy osiągać duże wzrosty w ubezpieczeniach na życie i majątkowych. Patrząc na strukturę rynku ubezpieczeń w Polsce w dłuższej perspektywie i porównując ją do europejskich średnich, zobaczymy ogromny potencjał. Miejmy nadzieje, że wkrótce będziemy ponownie obserwować dwucyfrowy wzrost – dodaje Franz Fuchs.
Spółki VIG zajmują w Polsce 4. pozycję w segmencie ubezpieczeń majątkowych oraz 3. miejsce na rynku ubezpieczeń na życie.
– Ubezpieczenia komunikacyjne są głównym elementem naszego biznesu i nic się tutaj nie zmieni. Myślę, że duże zmiany wprowadzimy w rozwoju segmentu ubezpieczeń na życie. W ostatnich latach rynek ten mocno się zmieniał, m.in. przez składki jednorazowe i dyskusje w ogóle o produktach. Sektor ubezpieczeń zdrowotnych jest bardzo obiecujący, podobnie jak nieruchomości – w tym segmencie mamy do czynienia z wieloma inwestycjami, a to jest trend, który pilnie śledzimy – podsumowuje Franz Fuchs.
Czytaj także
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-27: Malwina Wędzikowska: W dżungli przez miesiąc rewidowałam swoje życie. Przehulałam dużo czasu na toksycznych ludzi
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-03-06: Pracodawcy chcą ułatwień w zatrudnianiu cudzoziemców. Strategia migracyjna ograniczy jednak napływ imigrantów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-30: Inwestycje w kamienice zyskują na popularności. Nie odstraszają nawet wyzwania konserwatorskie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG
Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.
Problemy społeczne
Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.
Edukacja
W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.