Mówi: | Adam Struzik |
Funkcja: | marszałek województwa mazowieckiego |
Mazowsze przeznaczy jedną trzecią budżetu na inwestycje. Po raz pierwszy od lat nakłady wzrosną
W tym roku budżet województwa mazowieckiego wyniesie 2,6 mld zł, z czego jedna trzecia zostanie przeznaczona na nowe i trwające inwestycje. Wydatki na ochronę zdrowia, kulturę i oświatę wyniosą po około 200 mln zł. W drugiej połowie roku rozpoczną się pierwsze inwestycje finansowane w ramach nowego okresu oprogramowania funduszy europejskich. Tylko z Regionalnego Programu Operacyjnego Mazowsze otrzyma w sumie 2,83 mld euro.
– Nasze wydatki będziemy dzielić na obszar inwestycyjny i nakłady bieżące, ale po raz pierwszy od wielu lat będzie to budżet, w którym zwiększymy wydatki inwestycyjne – powiedział agencji informacyjnej Newseria Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. – Na ten cel przeznaczymy prawie jedną trzecią pieniędzy w budżecie.
Przyczyną tak korzystnej sytuacji, jak tłumaczy marszałek, jest zmniejszenie janosikowego, czyli podatku płaconego przez najbogatsze województwa na rzecz najbiedniejszych. W ubiegłym roku Mazowsze zapłaciło z tego tytułu ok. 640 mln zł, na ten rok zobowiązania wynosiły 0,5 mld zł. W marcu ubiegłego roku Trybunał Konstytucyjny orzekł, że podatek jest niekonstytucyjny, bo nie pozostawia samorządom kwot wystarczających do wywiązania się z ich ustawowych obowiązków. Zgodnie z proponowanymi przez rząd zmianami Mazowsze zapłaci ponad 200 mln zł mniej.
– Inwestycje będą dotyczyły przede wszystkim infrastruktury drogowej i mostowej – precyzuje Adam Struzik. – Mazowsze ma 3 tys. km dróg wojewódzkich, kilkaset obiektów mostowych inżynieryjnych i w związku z tym musimy przywrócić im finansowanie. Przeznaczymy w br. ponad 300 mln zł tylko na to, żeby utrzymywać infrastrukturę w przyzwoitym stanie.
Jedną z największych inwestycji będzie budowa dróg dojazdowych do nowego mostu w Solcu nad Wisłą.
Drugim ważnym obszarem, który będzie wspierany z budżetu województwa, będą wpłaty na utrzymanie i rozwój połączeń kolejowych. Na koleje trafi ponad 300 mln zł.
– Dotację otrzymają Koleje Mazowieckie, którymi obecnie przemieszcza się 63 mln pasażerów, i Warszawska Kolej Dojazdowa mająca ponad 8 mln pasażerów – tłumaczy marszałek Mazowsza. – To bardzo ważne elementy mobilności Mazowsza: pracowników, studentów i wszystkich, którzy chcą dojechać i wyjechać z Warszawy.
Prawie 200 mln zł przeznaczonych zostanie na ochronę zdrowia, a na kulturę i oświatę – ok. 300 mln zł. Pieniądze trafią zarówno w formie inwestycji, jak i w postaci dofinansowania do działalności bieżącej.
W nowej perspektywie unijnej kluczowym projektem województwa będzie „Internet dla Mazowsza”. Zgodnie z jego założeniami wybudowana zostanie światłowodowa sieć szkieletowo-dystrybucyjna oraz dostępowa NGA (FTTB) w 33 miejscowościach. Celem projektu jest zapewnienie wszystkim mieszkańcom Mazowsza dostępu do sieci szerokopasmowej.
– To jedna z największych inwestycji tego typu w Europie – przekonuje marszałek Struzik. – W tej chwili wyceniana jest na prawie 0,5 mld zł, z czego województwo przeznaczy na ten cel w tym roku ponad 50 mln zł. Nie jest to nowa inwestycja, ale kontynuowana.
W ramach nowego okresu programowania, jak zapowiada Adam Struzik, pierwsze inwestycje rozpoczną się mniej więcej w połowie br.
– Mamy ciągle niedobory w infrastrukturze, ale program przyszłej perspektywy dotyczyć będzie głównie wsparcia przedsiębiorczości, dalszego rozwoju społeczeństwa informacyjnego, gospodarki niskoemisyjnej, czyli realizacji projektów optymalizujących zużycie energii – wymienia Struzik. – Takie projekty już zresztą realizujemy, np. wart ponad 40 mln zł projekt dla 12 szpitali dotyczący wykorzystania odnawialnych źródeł energii, które znacznie obniżą koszty funkcjonowania placówek. To w pewnym sensie kontynuacja rzeczy z zakończonej już perspektywy, która w tym roku będzie rozliczona.
W sumie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Mazowsze ma otrzymać z funduszy europejskich 2,83 mld euro (obecnie 11,9 mld zł), z programów ogólnokrajowych kolejne 1,7 mld euro.
Czytaj także
- 2025-06-05: Już pięciolatki interesują się pieniędzmi. Wakacje to dobry moment na edukację finansową
- 2025-05-26: W lipcu ma być gotowy projekt wspólnej polityki rolnej po 2027 roku. Rolnicy obawiają się niekorzystnych zmian w finansowaniu
- 2025-05-09: PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-08: Projekt unijnego budżetu po 2027 roku będzie przedstawiony w lipcu. Polska może odegrać istotną rolę w pracach nad nim
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.