Newsy

Volkswagen posadzi ponad 8 hektarów lasów w Polsce. Przybędzie 50 tys. drzew m.in. w miejscach dotkniętych katastrofami naturalnymi

2021-10-11  |  06:05
Mówi:Piotr Śmigielski, Polski Związek Zrzeszeń Leśnych
Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen
  • MP4
  • Czarnowo na Kaszubach, Ryboły niedaleko Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej oraz Zawoja pod Babią Górą – to w okolicach tych miejscowości na ponad 8 ha zostanie posadzonych w sumie 50 tys. drzew. W ten sposób odbudowany zostanie m.in.  drzewostan, który kilka lat temu zniszczyły potężne żywioły – trąby powietrzne i huragany. Nasadzenia to element akcji marki Volkswagen, która ma kompensować emisję dwutlenku węgla z samochodów przeznaczonych do testów dziennikarskich. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, kampania ta wpisuje się w strategię Way to Zero, która definiuje dążenia marki, chcącej osiągnąć pełną neutralność klimatyczną.

    Na początku 2021 roku uruchomiliśmy projekt, który zakłada kompensację śladu węglowego naszego parku dziennikarskiego. Po każdym teście dziennikarskim samochodu marki Volkswagen napędzanego silnikiem spalinowym, czyli zarówno samochodu spalinowego, jak i hybrydy typu plug-in, dziennikarz może wybrać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, w których ślad za testem zasadzimy 70 drzew – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Hubert Niedzielski, kierownik ds. PR marki Volkswagen.

    Co drugie auto w parku dziennikarskim Volkswagena ma już możliwość ładowania z gniazdka dzięki napędowi elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in. Koncern poszedł jednak o krok dalej i obecnie dziennikarze, którzy testują samochody marki napędzane silnikiem spalinowym, mogą sami wskazać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, gdzie we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych zostaną zasadzone nowe drzewa.

    – W Czarnowie kiedyś rosły potężne sosny, brzozy i dęby, ale w 2017 roku Pomorze dotknęła klęska żywiołowa. Po przejściu trąby powietrznej ok. 95 proc. drzewostanu zostało zniszczone. Okoliczne miejscowości i zabudowania zostały zniszczone w bardzo dużym stopniu, podobnie jak wszystkie uprawy leśne. Trąba powietrzna w tym rejonie zniszczyła setki hektarów lasów państwowych i prywatnych – dodaje Piotr Śmigielski z Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych.

    Obok Czarnowa lokalizacje wyselekcjonowane przez Volkswagena wraz z PZZL to również poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej, który w 2016 roku spustoszył huragan, oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego. Volkswagen szacuje, że projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego tylko w tym roku przyczyni się do wysadzenia na tych terenach ok. 50 tys. nowych drzew, czyli ponad 8 ha lasu.

    Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w porozumieniu paryskim. Już w tej chwili koncern konsekwentnie zmniejsza swoją emisję CO2 i stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.

    – Strategia Way to Zero marki Volkswagen określa nasze dążenia do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Chcemy spełnić postanowienia porozumienia paryskiego i najpóźniej do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność węglową na każdej płaszczyźnie naszej działalności – nie tylko przez pryzmat oferowanych przez nas produktów, ale i innych rozwiązań oraz całej działalności naszej marki. Już teraz podejmujemy konkretne kroki w tym kierunku – mówi kierownik ds. PR marki.

    Realizacja strategii Way to Zero przejawia się też m.in. w ofercie Volkswagena, w której sukcesywnie pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. Co więcej, ID.3 i ID.4 to pierwsze modele marki produkowane w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Powstają w fabryce w niemieckim Zwickau, która jest w 100 proc. przystosowana do produkcji „elektryków”. 

    Także w Polsce podejmujemy szereg tego typu inicjatyw związanych z procesem produkcji. Wszystkie fabryki Volkswagena w Polsce produkują z neutralnym bilansem węglowym – mówi Hubert Niedzielski.

    Według danych przytaczanych przez KE transport drogowy jest źródłem 1/5 emisji gazów cieplarnianych w UE, z czego ponad połowa pochodzi z samochodów osobowych. To jeden z nielicznych sektorów, w którym emisje CO2 nadal rosną – w 2019 roku średni poziom emisji z nowych samochodów wzrósł do 118,5 g CO2/km.

    – Odpowiedzialne marki – w tym motoryzacyjne – muszą podejmować szereg kroków pokazujących, że walka z kryzysem klimatycznym leży w zakresie naszej odpowiedzialności. Mamy swoją rolę do odegrania – podkreśla kierownik ds. PR marki Volkswagen.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Wdrożenie dyrektywy o jawności wynagrodzeń będzie dużym wyzwaniem dla ustawodawcy. Pracodawcy muszą się liczyć z nowymi obowiązkami

    Za niespełna półtora roku do polskiego prawa powinna zostać wdrożona dyrektywa o jawności wynagrodzeń, która nałoży na pracodawców obowiązek informowania kandydatów do pracy o widełkach płacowych dla oferowanych stanowisk. Także każdy zatrudniony pracownik będzie miał prawo do informacji na temat średnich wynagrodzeń osób zajmujących podobne stanowiska lub wykonujących pracę o tej samej wartości. Dla pracodawców oznacza to konieczność usystematyzowania siatki płac, a także – w niektórych przypadkach – ich raportowania.

    Polityka

    Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna

    W poprzednich wyborach do Bundestagu w 2021 roku Alternatywa dla Niemiec (AfD) uzyskała 10 proc. głosów. Najnowsze sondaże przed lutowymi wyborami dają jej dwukrotnie większe poparcie, tym samym prawicowo-populistyczna partia może stać się drugą siłą polityczną. Coraz więcej Niemców popiera postulaty AfD – 68 proc. chce zaostrzenia polityki migracyjnej, podobny odsetek popiera wykorzystanie energii jądrowej, a blisko połowa – budowę nowych elektrowni.

    Konsument

    Młodzież w Polsce sięga po alkohol rzadziej niż 20 lat temu. Obniża się zwłaszcza spożycie piwa

    Alkohol staje się coraz mniej popularny wśród młodzieży, przede wszystkim w grupie wiekowej 15–16 lat, ale pozytywne zmiany widoczne są również w grupie 17- i 18-latków – wynika z badania ESPAD z 2024 roku przedstawionego niedawno podczas konferencji w Sejmie. Mniej nastolatków niż 20 lat temu przyznaje się do zakupu alkoholu i tych, którzy oceniają, że jest on łatwy do zdobycia. Wciąż jednak na wysokim poziomie utrzymuje się odsetek młodzieży, która pije w sposób ryzykowny. Ministerstwo Zdrowia zapowiada działania ograniczające sprzedaż alkoholu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.