Newsy

W 2017 roku na rynek trafi 400 tys. mkw. powierzchni handlowej. Nowe centra powstaną m.in. w Warszawie i Wrocławiu

2017-01-31  |  06:45

Dobra sytuacja na polskim rynku nieruchomości handlowych. W ubiegłym roku inwestorzy oddali do użytku prawie 0,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni, w tym 14 centrów handlowych. Rynkowi eksperci prognozują, że w tym roku utrzyma się wysoka aktywność inwestycyjna, a polski rynek będzie zyskiwać w oczach inwestorów. Wpłynie na to niestabilna sytuacja polityczna i ekonomiczna oraz spadek rentowności obligacji, które powodują, że inwestorzy szukają bezpiecznych aktywów zapewniających wysokie i stabilne zyski.

 Przed Polską kilka dobrych lat. Warunki finansowe są bardzo korzystne, jest wielu inwestorów, którzy mają pieniądze. Czekają, szukając okazji albo są pod presją, by inwestować. Banki pożyczają i wydaje się, że w tej chwili robią to chętnie. Rok 2017 zapowiada się więc bardzo dobrze – mówi agencji Newseria Craig Smith z wydawnictwa EuropaProperty.

Jak wynika z danych JLL, międzynarodowej firmy doradczej specjalizującej się w rynku nieruchomości, w ubiegłym roku na polskim rynku przybyło 470 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego najwięcej przypadło na 14 nowych centów handlowych. Największe oddane do użytku w ubiegłym roku to poznańska galeria Posnania i gdańska Galeria Metropolia.

Rynek centrów handlowych to w tej chwili 406 obiektów o łącznej powierzchni najmu 9,5 mln mkw. Łączna podaż nowoczesnej powierzchni handlowej na polskim rynku wynosi już 13,4 mln mkw., natomiast poziom nasycenia wzrósł do 248 mkw. na 1 tys. mieszkańców. To więcej niż wynosi europejska średnia (206 mkw.), jednak wciąż poniżej średniej dla państw Europy Zachodniej (264 mkw.).

Eksperci JLL zwracają uwagę na to, że polski rynek handlowy staje się coraz bardziej konkurencyjny. Wciąż jest na nim miejsce na nowe projekty, ale kluczowe jest dobre rozeznanie w rynku i potrzebach klientów oraz umiejętność przewidywania trendów. Niebanalne inwestycje – takie jak otwarta w ubiegłym roku Hala Koszyki, Koneser czy Soho Factory – powstają przede wszystkim w Warszawie.

JLL prognozuje, że w 2017 roku na rynku handlowym przybędzie nawet 400 tys. mkw. nowej powierzchni handlowej, z czego większość przypadnie na główne miasta i aglomeracje. To właśnie na największych krajowych rynkach będą się koncentrowali deweloperzy.

Polski rynek nieruchomości handlowych charakteryzuje bardzo duża aktywność. Jest tu wielu inwestorów, rynek jest płynny, gracze nie boją się kupować i sprzedawać. Wielu ekonomistów twierdzi, że Polska osiągnęła swój szczyt, jeżeli chodzi o wzrost PKB i poziom aktywności, ale osobiście nie jestem do tego przekonany – mówi Craig Smith.

Natomiast eksperci Cushman & Wakefield przewidują, że w 2017 roku wysoka aktywność inwestycyjna na rynku komercyjnym utrzyma się w całej Europie pomimo niestabilności politycznej. Głównym tego powodem są spadające ceny obligacji i rosnące zainteresowanie inwestorów aktywami, które zapewnią wzrost i bezpieczeństwo.

Nieruchomości są bezpieczną, długoterminową inwestycją. Nie są to zbytnio płynne aktywa, poza tym biorąc pod uwagę globalną niepewność nieruchomości wciąż są dobrą opcją, by ulokować w nich swoje pieniądze – mówi ekspert EuropaProperty.

Bieżący rok upłynie pod znakiem niepewności. Brexit i wyniki ostatnich wyborów prezydenckich w USA oraz niestabilność strefy euro i sektora bankowego w Europie już przekładają się na rynki. Na dodatek w tym roku odbędą się również wybory we Francji, Holandii i w Niemczech, które wpłyną na sytuację ekonomiczną i w najgorszym scenariuszu mogą zagrozić funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Wobec niestabilnej sytuacji politycznej oraz spadku rentowności obligacji inwestorzy będą bardziej zainteresowani nieruchomościami, które są postrzegane jako stabilne i długoterminowe aktywa przynoszące wysokie zyski. Eksperci Cushman & Wakefield przewidują, że głównym celem inwestorów będą duże obiekty handlowe i budynki biurowe w Warszawie oferujące czynsze na stabilnym poziomie.

W całej Warszawie buduje się wiele biurowców. Inwestorzy liczą, że część firm zdecyduje się na przeprowadzkę na ten rynek – mówi Craig Smith.

Według prognoz Cushman & Wakefield europejski rynek centrów handlowych do końca 2017 roku powiększy się o 8,1 mln mkw. nowej powierzchni. Natomiast w Polsce zostanie oddane do użytku ok. 380 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych. Największe projekty, które trafią na rynek, to warszawska Galeria Północna i wrocławska galeria Wroclavia.

Wygląda na to, że duże centra handlowe stają się podstawowym celem inwestorów. Krótko mówiąc, dobre lokalizacje pod budowę dużych galerii nokautują konkurencję, a inwestorzy są zainteresowani ich zakupem – mówi Craig Smith.

Jak wynika z informacji JLL, w ubiegłym roku właściciela zmieniły nieruchomości, których łączna wartość wyniosła prawie 2 mld euro. To trzeci historycznie największy wynik na polskim rynku komercyjnym. Największą transakcją była sprzedaż krakowskiej galerii Bonarka City Center, która została sprzedana za 361 mln euro.

Głównym magnesem przyciągającym inwestorów są generujące dochody aktywa sprzedawane przez fundusze, których działalność dobiega końca i muszą przenosić swoje portfele. Obecnie na sprzedaż trafia wiele portfeli będących dotychczas w posiadaniu funduszy, które kończą swoją działalność – wyjaśnia Craig Smith.

Podsumowanie sytuacji w nieruchomościach handlowych na polskim i europejskim rynku było głównym tematem konferencji CEE Retail Real Estate Awards organizowanej przez wydawnictwo EuropaProperty. W trakcie wydarzenia rok do roku nagradzane są najlepsze firmy i inwestycje z regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Tegoroczna gala CEE Retail Awards odbyła się 26 stycznia w warszawskim hotelu InterContinental i przyciągnęła kilkuset inwestorów i ekspertów z branży nieruchomości komercyjnych z całej Europy. 

Czytaj także

Kalendarium

Partner serwisu

Advertisement

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

Sektor inteligentnych wind dynamicznie się rozwija. Do 2022 roku jego wartość przekroczy 26 mld dolarów

Do 2022 roku wartość sektora inteligentnych wind przekroczy 26 mld dolarów, wynika z raportu sporządzonego przez Markets and Markets. Rynek dynamicznie się rozwija od 2015 roku, notując wzrosty na poziomie blisko 16 proc. rocznie. To zasługa między innymi zmian technologicznych oraz rosnących wymagań, stawianych przed branżą dźwigową. 

Handel

Nieterminowe płatności utrudniają ekspansję zagraniczną polskich firm. Na zapłatę od kontrahentów czekają średnio 55 dni

Rośnie skala opóźnień w płatnościach w krajach Europy Zachodniej, czyli u głównych partnerów handlowych Polski – wynika z danych firmy Atradius. Problem z nieterminowo opłacanymi fakturami ma 41 proc. przedsiębiorstw. Firmy muszą też coraz dłużej czekać na płatności – średnio jest to 55 dni. Przyczyną problemów z opóźnieniami często bywa niesprawdzenie kontrahenta i nieznajomość miejscowych przepisów dotyczących warunków płatności.  Przedsiębiorcy mogą zmniejszyć ryzyko m.in. dzięki opublikowanemu właśnie International Debt Collections Handbook.

Transport

Wzrosła liczba przewozów w PKP Cargo, rośnie też zysk. Problemem okazuje się jednak brak rąk do pracy

Pozyskanie pracowników jest obecnie największym problemem dla PKP Cargo – podkreśla prezes spółki. Grupa w I półroczu zwiększyła pracę przewozową i masę przewiezionych towarów, udało się także osiągnąć zysk netto wobec straty przed rokiem. Przewoźnikowi służy coraz lepsza sytuacja w gospodarce, więc dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na pracowników. Jednak ich liczba spada. Na koniec czerwca 2017 roku była niższa o 320 niż przed rokiem.

Patronat Newserii

Potencjalnie Niebiezpieczni

Media i PR

Nazwa może przesądzić o sukcesie firmy. Coraz częściej małe i średnie przedsiębiorstwa sięgają po pomoc profesjonalnych agencji

Zła nazwa firmy jest jak zły fundament dla domu – przez to wszystko może się zawalić – przekonuje Tomasz Banasik z Nazywamy.com. Jak podkreśla, można zmienić wszystko, logo, identyfikację wizualną, ale nie nazwę. Na tym polu sytuacja w polskich firmach jest znacznie lepsza niż jeszcze kilkanaście lat temu. Coraz częściej też sięgają one po pomoc profesjonalistów, również te małe i średnie przedsiębiorstwa.

Infrastruktura

Rośnie popularność mieszkań w pofabrycznych budynkach i zrewitalizowanych kamienicach. Klientów przyciąga klimat wnętrz i ich lokalizacja

W Polsce coraz większym zainteresowaniem cieszą się lokale w rewitalizowanych kamienicach i lofty. Mieszkania w poprzemysłowych budynkach to połączenie industrialnych przestrzeni z nowoczesnymi elementami. Tego typu inwestycji jest jednak niewiele, przede wszystkim w Łodzi i na Śląsku. W największych miastach rośnie zainteresowanie mieszkaniami w zrewitalizowanych kamienicach. Oferty przyciągają młode osoby, które cenią nowoczesne wnętrza i bliskość centrum.