W 2025 roku na świecie przechowywanych będzie 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, ale wciąż mają problemy z ich gromadzeniem i wykorzystywaniem [DEPESZA]
Ilość przetwarzanych danych rośnie skokowo z roku na rok, a dynamiczny wzrost rynku e-commerce spowodowany przez pandemię i konieczność cyfryzacji jeszcze napędził ten trend. Według najnowszych prognoz IDC za cztery lata na całym świecie będzie przechowywanych już 180 zettabajtów danych. Najszybciej produkują je firmy, choć wciąż często mają problemy z ich efektywnym wykorzystaniem oraz bezpiecznym przechowywaniem. Tym bardziej że wyzwania w zakresie cyberbezpieczeństwa są coraz poważniejsze. Dlatego firmy coraz częściej decydują się na inwestycje w innowacyjne rozwiązania pamięci masowych, które dodatkowo pozwalają skuteczniej i lepiej zarządzać zgromadzonymi danymi.
Według marcowego raportu IDC „Worldwide Global DataSphere Forecast” w 2025 roku na świecie będzie już 180 zettabajtów danych (jeden zettabajt to bilion gigabajtów). Każdego roku średnio o 23 proc. rośnie ilość gromadzonych danych, przy czym firmy produkują je w szybszym tempie (28 proc.) niż konsumenci. Dynamicznie rośnie także ilość danych gromadzonych w chmurze (o 36 proc. średniorocznie) oraz przetwarzanych na brzegu sieci za pośrednictwem urządzeń i czujników IoT (o 33 proc.).
– Ilość tworzonych danych od lat rośnie wykładniczo, a wskutek lockdownu ten trend został jeszcze wzmocniony. Dane napływają ze wszystkich stron, w wielu rozmiarach i formatach. Najszybciej generuje je biznes – każda firma instynktownie gromadzi dane, coraz więcej handlu odbywa się w sieci, widzimy dynamiczny rozwój urządzeń IoT, powstają systemy smart city, również każdy z nas generuje duże ilości danych, używając coraz bardziej zaawansowanych technologicznie urządzeń. W większości są to dane nieustrukturyzowane. Wyzwaniem dla przedsiębiorstw jest przechowanie wszystkich tych danych, zapewnienie ich dostępności i bezpieczeństwa i, co najważniejsze, możliwość analizy i wyciągania wniosków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Syta, presales manager w Goldenore.
Jak wskazuje styczniowy raport Mordor Intelligence, każdego dnia generowane są ogromne ilości nieprzetworzonych danych, co prowadzi do kryzysu przechowywania ich w firmach. Analitycy szacują, że rynek pamięci masowych flash dla biznesu będzie rósł w najbliższych pięciu latach w tempie ponad 13,5 proc. średniorocznie, a napędzać go będzie wzrost ilości danych generowanych przez przedsiębiorstwa w połączeniu z rosnącą popularnością przetwarzania w chmurze. Stosowanie pamięci flash w centrach danych na całym świecie stale rośnie, a korzyści w postaci zmniejszenia zużycia energii, zwiększenia wydajności, skalowalności i łatwości zarządzania podkręcają tempo wdrażania takich rozwiązań.
– Dynamika biznesu, rozwój rozwiązań sztucznej inteligencji, internetu rzeczy czy Big Data oraz rosnąca złożoność środowiska IT przekładają się na większe zapotrzebowanie przechowywania dużej ilości danych oraz bezpiecznego i szybkiego dostępu do nich – podkreśla Andrzej Syta. – Bardzo ważny jest wybór odpowiedniej pamięci masowej, która pozwoli nie tylko bezpiecznie przechowywać dane, ale też w łatwy i szybki sposób nimi zarządzać, a gdy istnieje taka potrzeba – w wyniku np. szybkiego rozwoju przedsiębiorstwa – w prosty sposób skalować miejsce do przechowywania bez przestojów.
Analitycy Mordor Intelligence zauważają też rosnące zainteresowanie macierzami all-flash (AFA). Rynek ten ma rosnąć w tempie przeszło 26 proc. w latach 2021–2026.
– Rosnące zainteresowanie pamięciami all-flash wynika m.in. z tego, że zużywają mało energii, zajmują mniej miejsca w serwerowni oraz emitują dużo mniej ciepła i CO2 w porównaniu do klasycznych macierzy z dyskami obrotowymi – tłumaczy ekspert Goldenore. – Z uwagi na dość wysokie ceny do tej pory były dostępne jedynie dla największych firm. Małe i średnie firmy musiały wybierać inne, tańsze i mniej wydajne rozwiązania. To się jednak zmieniło wraz z pojawieniem się serii IBM FlashSystem 5200. Ta macierz ma wiele cech macierzy klasy enterprise czy midrange w cenie i rozmiarze rozwiązań entry level.
Firma IBM na początku tego roku wprowadziła do oferty swoje najbardziej kompaktowe rozwiązanie pamięci masowej all-flash. W obudowie o rozmiarze pudełka do pizzy można zmieścić superszybkie, standardowe dyski NVMe o łącznej pojemności nawet 790 TB. Dostępne są także moduły wykorzystujące technologię IBM FlashCore, które oferują sprzętową kompresję danych oraz zaawansowane mechanizmy do zabezpieczania danych przed utratą lub uszkodzeniem.
– FlashSystem 5200 to prawdziwy przełom w pamięciach masowych – wszystko, czego potrzebują firmy do transformacji swojej infrastruktury, jest teraz zamknięte w kompaktowej obudowie i dostępne w przystępnej cenie. Do tego do dyspozycji mamy funkcje znane z droższych pamięci, oferujące pełne bezpieczeństwo przechowywanych danych. Przy wyborze pamięci IBM FlashSystem możemy liczyć na automatyczne szyfrowanie danych, wykrywanie złośliwego oprogramowania czy migawki z rozpoznawaniem aplikacji – wymienia Andrzej Syta.
Ze względu na wzrost wartości danych dla biznesu zapewnienie ich bezpieczeństwa staje się kluczowe. Według globalnego badania Cybereason, przeprowadzonego wśród niemal 1300 specjalistów ds. bezpieczeństwa, ponad połowa organizacji padła ofiarą ataku typu ransomware, w którym cyberprzestępcy żądają zwykle okupu za odzyskanie dostępu do danych. Aż 80 proc. z zaatakowanych firm, które zdecydowały się zapłacić okup, doświadczyło kolejnego ataku, często ze strony tej samej grupy. W 46 proc. przypadków niektóre lub wszystkie pliki zostały uszkodzone podczas procesu odzyskiwania. 66 proc. organizacji zgłosiło znaczną utratę przychodów po ataku ransomware.
– Warto pamiętać, że zdecydowaną większość kosztów związanych z gromadzeniem danych nie generuje samo ich przechowywanie, tylko zarządzanie nimi. To m.in. potrzeba wykonania kopii zapasowych, zabezpieczających dane przed utratą w wyniku awarii czy ataku ransomware – wskazuje ekspert Goldenore. – Zagrożenie cyberatakiem jest w tej chwili bardzo realne. Nie ma znaczenia, czy to banki, firmy ubezpieczeniowe, placówki edukacyjne, sklepy FMCG, firmy z branży e-commerce, czy ochrony zdrowia – wszyscy muszą dziś dbać o bezpieczeństwo danych.
Goldenore ma na swoim koncie liczne wdrożenia rozwiązań infrastruktury IBM w różnych sektorach, takich jak bankowość, telekomunikacja, retail, finanse, przemysł czy administracja publiczna, w Polsce i w Europie.
Czytaj także
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-02: Firmy produkcyjne w Polsce przechodzą zieloną transformację. Działania te są kluczowe dla ograniczenia śladu środowiskowego i rozwoju biznesu
- 2024-08-21: Ustawa o ochronie sygnalistów będzie dla firm dużym wyzwaniem. Szczególnie konieczność ochrony danych osobowych i zachowania poufności
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-08-06: Nowa Komisja Europejska utrzyma „zielony” kurs. Jednak większy nacisk chce położyć na konkurencyjność gospodarki i dialog ze społeczeństwem
- 2024-07-22: Awaria CrowdStrike’a miała podobne skutki jak potencjalny cyberatak. Uzależnienie od technologii to ryzyko wyłączenia całych gałęzi gospodarki
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.