Mówi: | Monika Tomsia |
Funkcja: | specjalista ds. PR |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
W mediach społecznościowych toczy się emocjonalna debata na temat JOW-ów. Internauci odważnie wypowiadają swoje poglądy
Na portalach społecznościowych toczą się gorące dyskusje na temat zbliżającego się referendum w sprawie JOW-ów, czyli jednomandatowych okręgów wyborczych. Duża część zabarwionych emocjonalnie opinii internautów ma wydźwięk pozytywny, natomiast krytycznie wypowiadają się o roli mass mediów w debacie na temat zasadności wprowadzania JOW-ów w Polsce.
Z analiz Instytutu Monitorowania Mediów wynika, że zaplanowane na 6 września referendum w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych wzbudziło duże poruszenie społeczeństwa, co miało spore odzwierciedlenie w mediach.
– Zaledwie w ciągu jednego miesiąca, między 25 lipca a 26 sierpnia, pojawiło się aż 32 tys. publikacji na temat JOW-ów, z czego najwięcej w najbardziej demokratycznym medium, czyli na portalach społecznościowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Monika Tomsia, specjalista ds. PR Instytutu Monitorowania Mediów. – Tam pojawiło się aż 28 tys. wzmianek.
Te wzmianki stanowią 88 proc. wszystkich badanych treści. 10 proc. to publikacje na portalach internetowych, a 2 proc. w prasie.
W treściach social mediowych idea wprowadzenia w Polsce nowego systemu wyborczego cieszy się dużym poparciem. Zdecydowana większość wpisów z tych zabarwionych emocjonalnie ma wydźwięk pozytywny. Uczestnicy internetowych debat odważnie wypowiadają swoje poglądy.
– Dyskusje, które toczą się przede wszystkim na Facebooku i Twitterze, świadczą o dużym zaangażowaniu internautów w debaty polityczne na temat zasadności wprowadzenia JOW-ów w Polsce – mówi Monika Tomsia. – Tak jak przed wyborami zazwyczaj zdania są podzielone. Natomiast możemy powiedzieć, że media są bardziej za niż przeciw, ponieważ z 32 tys. wszystkich publikacji 4,7 tys. było zabarwionych emocjonalnie, a w tym 3,7 tys. pozytywnie, a tylko 1 tys. negatywnie.
W prasie najwięcej publikacji poświęconych JOW-om ukazało się w tytułach regionalnych. Tam zamieszczono aż 70 proc. wszystkich tekstów na ten temat. IMM przeanalizował publikacje z prasy ogólnopolskiej z dwóch tygodni między 10 a 24 sierpnia. Okazało się, że w tak krótkim okresie pojawiło się 96 publikacji na temat JOW-ów, z czego 26 proc. zabarwionych emocjonalne.
– Co ciekawe, zestawienie to wypada trochę inaczej niż w internecie i mediach społecznościowych, ponieważ w prasie jest przewaga materiałów negatywnie zabarwionych, natomiast rozkładają się one pomiędzy różne typy prasy – zwraca uwagę ekspertka IMM. – Mam tutaj na myśli podział na zorientowanie polityczne poszczególnych tytułów, te, które bliskie są poglądom prawicowym, lewicowym oraz centrowym. We wszystkich tych tytułach pojawiały się zarówno wzmianki pozytywne, jak i negatywne, ale większość to artykuły neutralne.
Opinia internautów obiektywizmu mediów w sprawie jednomandatowych okręgów wyborczych jest niemal jednogłośna.
– Razem z opiniami na temat JOW-ów internauci chętnie wypowiadają się także na temat roli mass mediów w informowaniu o nich – mówi Tomsia. – Ich opinia jest niemal jednogłośna. Uważają, że mass media nie do końca wykazują się profesjonalizmem w informowaniu na ten temat, nie przekazują do końca rzetelnych informacji. Razem z nadejściem referendum 6 września prawdopodobnie wszelkie spory i niejasności zostaną rozwiązane, natomiast internetowa dyskusja prawdopodobnie będzie się toczyła dalej.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-16: Tegoroczne wybory na świecie pod ostrzałem dezinformacji i deepfake'ów. Badacze z USA przygotowali mapę źródeł szkodliwych treści
- 2024-01-29: Polska Akademia Nauk wymaga reform organizacyjnych i finansowych. W ubiegłym roku 40 proc. pracowników w instytutach zarabiało poniżej płacy minimalnej
- 2024-02-12: System grantowy w zapaści. Szans na dofinansowanie nie ma 90 proc. projektów badawczych kierowanych do Narodowego Centrum Nauki
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-24: Przedsiębiorcy patrzą w przyszłość z większym optymizmem. W mniejszym stopniu przeszkadza im niepewność gospodarcza
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.