Newsy

W miastach ruszają przetargi na inteligentne systemy transportowe

2012-09-26  |  06:20
Mówi:Marek Cywiński
Funkcja:Dyrektor Generalny
Firma:Kapsch Telematic Services
  • MP4

    W piątek wchodzi w życie nowelizacja ustawy o drogach publicznych. Nowe prawo systematyzuje między innymi możliwość wykorzystywania w miastach inteligentnych systemów transportowych (ITS). – Świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa – mówi Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, firmy, która buduje tego typu systemy.

    Nowela wprowadza do polskiego systemu prawnego przepisy unijnej dyrektywy w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych. W dużym uproszczeniu ITS to system, który łączy w sobie rozwiązania telekomunikacyjne i informatyczne w celu zarządzania ruchem drogowym.

    Zarządzanie takie ma zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu, jak też poprawiać jego efektywność. Nie bez znaczenia jest też pozytywny wpływ ITS na środowisko, poprzez np. zmniejszenie emisji spalin w centrum miast.

    Inteligentne systemy transportowe obejmują m.in. rozwiązania dotyczące sterowania ruchem komunikacji miejskiej, wprowadzenie stref płatnych w centrum miast oraz przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

     – Niektóre miasta skupiają się na usprawnieniu ruchu, inne – na usprawnieniu informacji o sytuacji drogowej, niektóre – na wypchnięciu ruchu ciężkiego z miast i zapewnieniu, że pojazdy nie przekraczają masy dopuszczalnej. Jest również wiele miast, które interesują się elektronicznym pomiarem prędkości i tzw. egzekwowaniem zachowań na skrzyżowaniach – wymienia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Marek Cywiński.

    Jak podkreślają eksperci, w praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą liczbę wypadków drogowych, skrócenie czasu podróży i redukcję emisji spalin do powietrza, a także nowe środki w budżetach miejskich, które mogą być przeznaczone na rozwój infrastruktury lub bardziej przyjaznego środowisku transportu publicznego.

     – Bez wątpienia są korzyści w zakresie usprawnienia ruchu. Zwłaszcza w systemach, wdrażanych w celu usprawnienia ruchu komunikacji miejskiej, określone korzyści zostały osiągnięte. Z informacji, jakie mamy z miast, gdzie systemy tego typu już działają wiemy, mieszkańcy byli w stanie to zauważyć – podkreśla dyrektor Kapsch Telematic Services.

    Na razie systemy ITS wprowadzane są głównie w miastach wojewódzkich z inicjatywy samorządów. Przy realizowaniu tych projektów wykorzystuje się głównie środki europejskie.

    Do tej pory w Polsce takie rozwiązania nie były szczególnie rozpowszechnione, ale – jak zauważa dyrektor generalny Kapscha – świadomość korzyści, jakie przynoszą rozwiązania ITS w miastach, jest coraz większa.

     – Miasta coraz częściej rozpisują przetargi na różne segmenty ITS. System jest dość skomplikowany, obejmuje różne segmenty, w zależności od potrzeb miast i może być rozbudowywany w miarę pojawiania się nowych potrzeb – wyjaśnia Marek Cywiński.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Handel

    Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu

    Wojna handlowa i trudna sytuacja geopolityczna stanowią zagrożenie dla funkcjonowania firm. Niepewność sytuacji gospodarczej to obok wysokich kosztów pracowniczych najczęściej wskazywana bariera utrudniająca działalność. 60 proc. właścicieli i zarządzających firmami w Polsce uważa ją za największe zagrożenie. – Kryzysy są tyleż szokiem dla systemu, co szansą. Jeśli wykorzystamy nowo tworzące się sytuacje, mamy szansę wyjść wzmocnieni – ocenia Małgorzata Mroczkowska-Horne, dyrektor generalna Konfederacji Lewiatan.

    Transport

    Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu

    W pierwszym kwartale tego roku hakerzy zaatakowali systemy sprzedaży biletów w polskiej i ukraińskiej kolei. Zagrożenia wiążą się jednak również z atakami na systemy zasilania i zarządzania ruchem. Wszystkie tego typu zdarzenia mają jeden cel – mniejszy lub większy paraliż transportu kolejowego, co w obecnej sytuacji geopolitycznej przekłada się na bezpieczeństwo strategiczne. W wielu przypadkach wciąż najsłabszym ogniwem jest człowiek – albo dlatego, że nienależycie chroni hasła i dostęp do urządzeń, albo dlatego, że nadane mu uprawnienia są nieadekwatnie szerokie w stosunku do realnych potrzeb.

    Edukacja

    Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie

    – Finansowanie polskiej nauki wymaga zmian, ale do tego potrzeba politycznej woli i odwagi – ocenia prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Wśród propozycji wymienia stworzenie systemu zachęt dla biznesu do inwestowania w naukę i edukację, wyznaczenie strategicznych obszarów badań, na które będą trafiały fundusze, czy rozliczanie instytucji naukowych z wykorzystania publicznych pieniędzy. W ramach cyklu „Porozmawiajmy o polskiej nauce” MNiSW w ostatnich miesiącach prowadzi konsultacje ze środowiskiem akademickim i badawczym na temat stojących przed sektorem wyzwań i możliwych do wdrożenia rozwiązań, nie tylko dotyczących finansowania.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.