Newsy

W Polsce prowadzonych jest coraz więcej badań klinicznych. Wysoko wykwalifikowani pracownicy przyciągają do kraju inwestycje sektora farmaceutycznego

2018-05-18  |  06:20
Mówi:Gabriele Grom, wiceprezes MSD na Europę Środkowo-Wschodnią

Joseph BenAmram, prezes MSD na region EURAM (Europa, Rosja, Bliski Wschód i Afryka)

Karol Poznański, dyrektor ds. polityki zdrowotnej i komunikacji, MSD Polska

  • MP4
  • Polska przyciąga coraz więcej inwestycji z obszaru biotechnologii i farmacji. Jako jedne z najbardziej innowacyjnych gałęzi przemysłu są one kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki. Firma MSD w tym roku zainwestuje blisko 20 mln dol. w badania kliniczne prowadzone we współpracy z dwustoma ośrodkami i szpitalami uniwersyteckimi. W Polsce znajduje się także należące do firmy Centrum Zarządzania Danymi, do którego spływają informacje o badaniach klinicznych prowadzonych na całym świecie. To jedna z czterech takich placówek MSD i jedyna w Europie.

    – Biotechnologia ma wielki wpływ na to, jak leczymy chorych i jak zajmujemy się pacjentami. Jedną z rewolucyjnych zmian było odczytanie ludzkiego genomu, dzięki czemu uzyskaliśmy dostęp do bardzo wielu danych. Dziś wiemy dużo więcej o chorobach, różnego typu mutacjach, odmianach nowotworów i o tym, jak pacjenci reagują na konkretne choroby. Dla pacjenta oznacza to, że jeżeli dokonamy precyzyjnej diagnozy, możemy od razu określić, jak zareaguje on na określony typ leczenia. W przeszłości odbywało się to metodą prób i błędów. Dziś – dzięki użyciu biomarkerów – przed rozpoczęciem leczenia można określić szanse na to, czy okaże się ono skuteczne – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Gabriele Grom, wiceprezes MSD na Europę Środkowo-Wschodnią.

    W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju biotechnologia została wskazana jako jeden z filarów wzrostu gospodarczego w Polsce. Podobnie, jak przemysł farmaceutyczny, który należy do grona najbardziej innowacyjnych segmentów gospodarki.

    Przemysł farmaceutyczny oparty na działalności badawczej inwestuje dużą część swoich zasobów w rozwój biotechnologii i prace nad nowymi technologiami. MSD co roku przeznacza jedną czwartą swoich przychodów na badania i opracowywanie nowych leków i szczepionek.

    – Badania i rozwój są kluczowe dla firm farmaceutycznych, ponieważ są podstawą naszego istnienia. Bez badań i rozwoju nie byłoby nowoczesnych leków, bez nowoczesnych leków nie mielibyśmy co oferować pacjentom i lekarzom. MSD osiąga globalnie przychody rzędu około 40 mld dol., z tego 10 mld dol. wydajemy co roku właśnie na badania i rozwój – mówi Karol Poznański, dyrektor ds. polityki zdrowotnej i komunikacji w MSD Polska.

    W Polsce MSD tylko w tym roku zainwestuje 19 mln dol., a ta kwota wzrasta wraz z rosnącą liczbą badań klinicznych. Obecnie firma prowadzi w Polsce 63 badania kliniczne, które przyspieszają dostępność innowacyjnych metod leczenia dla pacjentów, zaś lekarzom dają dostęp do najnowszej wiedzy medycznej. Oprócz najliczniejszej grupy badań III fazy firma prowadzi także jedenaście badań fazy II i dwa fazy I (obszar onkologii i chorób zakaźnych), analizuje też możliwość wdrożenia projektów medycyny translacyjnej.

    – To są badania, w których uczestniczą pacjenci z Polski i polskie ośrodki badawcze. Współpracujemy przy nich z dwustoma ośrodkami i szpitalami uniwersyteckimi – mówi Karol Poznański. – Drugą częścią naszej aktywności jest Centrum Zarządzania Danymi dotyczącymi badań klinicznych, które zatrudnia w tej chwili około dwieście siedemdziesiąt osób. 

     W Centrum Zarządzania Danymi około 20 proc. zatrudnionych ma tytuł doktora lub ma otwarte przewody doktorskie. To część globalnej sieci, pozostałe takie placówki znajdują się w Chinach, Ameryce Łacińskiej i Stanach Zjednoczonych. Są odpowiedzialne za zbieranie i analizowanie wszystkich danych, które spływają z tysięcy badań klinicznych przeprowadzanych corocznie na całym świecie – uzupełnia Joseph BenAmram, prezes MSD na region EURAM (Europa, Rosja, Bliski Wschód i Afryka).

    O wyborze Polski na siedzibę Centrum Zarządzania Danymi przesądziły dostęp do wykształconych absolwentów polskich uczelni wyższych i rozwinięta branża IT.

    – Połączenie trzech czynników, czyli świata akademickiego, instytutów badawczych i technologii informatycznych, sprawiło, że wybór Polski był dla nas naturalny – mówi Joseph BenAmram.

    Plany MSD dotyczące polskiego rynku zakładają zwiększanie liczby badań klinicznych oraz dalszą rozbudowę Centrum Zarządzania Danymi. W tym roku farmaceutyczny koncern zainwestuje na polskim rynku około 19 mln dol.

     Warunki do rozwoju są w Polsce bardzo dobre – mamy wykwalifikowane kadry, chętne do pracy i rozwoju w tej branży. To dla nas bardzo pozytywny sygnał – mówi Gabriele Grom.

    MSD jest obecne w Polsce od 27 lat. Zatrudnia dziś w sumie ponad 0,5 tys. osób.

    Czytaj także

    CES 2019

    Regionalne - Mazowieckie

    Intensywny rozwój marki Ibis Styles. Nowy hotel w centrum Warszawy, w połowie roku kolejne otwarcia

    Sieć Ibis Styles, ekonomicznej marki Accor Hotels, obejmuje ponad 430 hoteli i 44 tys. pokoi w 45 krajach. Jej hotele są usytuowane w centrach miast lub w pobliżu stref aktywności biznesowej. W Warszawie do sieci dołączył właśnie kolejny obiekt, wybudowany zaledwie w 13 miesięcy Ibis Styles Warszawa Centrum. Gościom oferuje przemyślany design i 179 pokoi w centralnej lokalizacji, przy zachodnim brzegu Wisły. Wyróżnikiem ma być także unikalny koncept gastronomiczny Winestone.

    Handel

    Ważą się losy sposobu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej. Twardy brexit może zagrozić polskiemu eksportowi na Wyspy

    Na ponad dwa miesiące przed datą wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej wciąż nieznany jest jego scenariusz – czy kraj ten czeka tzw. twardy brexit, czy uda się jednak wypracować konsensus, od którego brytyjscy parlamentarzyści wydają się być bardzo dalecy. Niepewność ta powoduje wahania funta i ogranicza eksport do tego ważnego dla Polski partnera handlowego. W razie braku umowy polskie firmy ucierpią jeszcze bardziej.

    Prawo

    W 2019 roku zmieni się sposób rozliczania podatku za poprzedni rok. Fiskus będzie bardziej łaskawy dla spóźnialskich

    Krótszy okres oczekiwania na zwrot nadpłaty podatku, możliwość wspólnego rozliczenia z małżonkiem nawet po terminie, wyższe kwoty wolne od podatku – to tylko niektóre zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego za 2018 rok. Główną zmianą jest to, że osoby składające PIT-37 i PIT-38 będą mogły skorzystać z gotowego formularza, który wypełni za nich urzędnik skarbowy. Ułatwienia czekają także osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, dorabiając niewielkie kwoty.

    Handel

    Branża farmaceutyczna i handlowa liderami wydatków na reklamę. W ubiegłym roku przeznaczyły na nią po 4 mld zł

    Prawie 12 mld zł – taką kwotę na promocję w telewizji, radiu i prasie przeznaczyły w ubiegłym roku branże finansowa, motoryzacyjna, telekomunikacja, farmaceutyczna i handlowa. Dwie ostatnie są zdecydowanymi liderami rankingu – obie wydały na reklamę w mediach tradycyjnych po 4,2 mld zł. Marki nadal najchętniej inwestują w reklamy telewizyjne. Z kolei najmniejsze budżety są przeznaczane na promocję w prasie i mediach drukowanych – wynika z analizy Instytutu Monitorowania Mediów.