Mówi: | Tomasz Misiak |
Funkcja: | Prezydent Rady Nadzorczej |
Firma: | Work Service SA |
W wakacje rośnie zapotrzebowanie na pracowników na zastępstwo. Często udaje im się zostać w firmach na stałe
Sezon urlopowy w pełni, co dla pracodawców oznacza często problemy. W niektórych branżach brak pracownika nawet przez krótki czas to poważny kłopot. Sytuacja ta zwiększa zapotrzebowanie na pracę na zastępstwo, co jest szansą dla wielu bezrobotnych, również na stałe zatrudnienie.
Zatrudnienie na zastępstwo obejmuje zazwyczaj okres 2-6 tygodni. Jest to częsta praktyka w branżach, które nie mogą sobie pozwolić na opóźnienia, a obecni pracownicy nie są w stanie przejąć dodatkowych zadań. Dobrym przykładem jest tu logistyka. Pracownicy zastępczy w większości przypadków są przyjmowani na stanowiska wymagające niskich i średnich kwalifikacji. Jednak niektóre oferty dotyczą także posad bardziej specjalistycznych i odpowiedzialnych.
– Praca na zastępstwo spotykana jest bardzo często w branży finansowej czy w IT. Przecież nie może zabraknąć informatyka, który dba o utrzymanie ciągłości ruchu systemów informatycznych – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Tomasz Misiak, prezydent rady nadzorczej Work Service SA.
Podjęcie pracy zastępczej to nie tylko szansa na zdobycie nowych doświadczeń, ale także na nawiązanie z firmą stałego kontaktu. Może to zaowocować trwałym zatrudnieniem w przyszłości.
– Praca tymczasowa to szansa na pokazanie naszego zaangażowania i nawiązanie kontaktów z szefem i innymi pracownikami – zauważa Misiak. – Według naszych badań najczęstszą przyczyną, dla której pracodawca decyduje się na zatrudnienie pracownika jest to, że tego pracownika zna. Dlatego też nierzadko praca na zastępstwo czy praca w okresie sezonowym, skutkują w przyszłości zawarciem stałej umowy o pracę – twierdzi.
Szansa na godziwe wynagrodzenie
Stawki wynagrodzeń pracowników zastępczych zależą od branży. Ekspedienci średnio zarobią 11 zł brutto. Magazynier otrzyma średnio 12,25 zł brutto za godzinę pracy, choć w niektórych przypadkach nawet 15 zł. Zarobki pracowników biurowych wahają się w granicach 11,5-16 zł/h, a pracownicy produkcji dostają za przepracowaną godzinę 10-17 zł brutto.
– W przypadku pracy na zastępstwo pracodawca nie ponosi takich kosztów jak chociażby koszt odprawy, urlopu i innych, które stanowią dla pracodawcy ok. 20 proc. płacy brutto. Jest więc szansa, że podzieli się z pracownikiem przynajmniej częścią tych oszczędności. Może dać mu o 10-15 proc. wyższe wynagrodzenie, niż pracownikowi zatrudnionemu na stałe – twierdzi prezydent rady nadzorczej Work Service SA.
Czytaj także
- 2025-07-15: Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-23: Polacy chcą jak najszybciej przechodzić na emeryturę i nie chcą na niej pracować. Potrzebne zachęty do dłuższej aktywności zawodowej
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-07-21: Zwalczanie mobbingu wciąż bardzo trudne. Prawo jest nieprecyzyjne, a inspektorzy pracy nie mają wystarczających narzędzi
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-07-11: Stres w życiu zawodowym może działać destrukcyjnie. O profilaktykę muszą zadbać zarówno pracownicy, jak i pracodawcy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

60 proc. młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE. Chcą mieć udział w kształtowaniu jej polityk
Tegoroczny Eurobarometr wskazuje, że sześciu na 10 młodych Europejczyków jest optymistycznie nastawionych do przyszłości UE i uważa, że ich kraje korzystają z obecności w Unii. Doceniają przede wszystkim swobodę podróżowania bez granic i paszportów. Jednocześnie deklarują chęć większego wpływu na kierunek, w którym rozwijana jest wspólnota, i wskazują na nowe wyzwania, przed którymi stoi ich pokolenie i którymi UE powinna się zająć.
Konsument
Branża pomp ciepła w Polsce odczuwa konsekwencje dezinformacji. Krążące mity zniechęcają do tej technologii

Przedstawiciele branży pomp ciepła biją na alarm: mity i dezinformacja krążące w przestrzeni publicznej, brak wystarczającego wsparcia informacyjnego rządu i nieprawidłowości w działalności nieuczciwych firm w poprzedniej edycji programu Czyste Powietrze – to główne przyczyny pogorszenia wizerunku tej technologii. Branża walczy z dezinformacją i stara się wzmacniać świadomość społeczną w zakresie ekologicznych i ekonomicznych korzyści z instalacji pomp ciepła. Jednocześnie podkreśla potrzebę kompleksowych działań ze wsparciem rządu.
Handel
W UE trwa dyskusja o większej kontroli przesyłek e-commerce o wartości poniżej 150 euro. Zwolnienie z cła jest nadużywane

Do Europy w ubiegłym roku trafiło ok. 4,5 mld przesyłek e-commerce o niskiej wartości, czyli poniżej progu 150 euro, który zwalnia z cła. To dwa razy więcej niż w 2023 roku. W 65 proc. przypadków wartość przesyłki jest zaniżana właśnie z uwagi na politykę celną, co zdaniem instytucji unijnych jest naruszeniem uczciwej konkurencji. W dodatku wiele z tych produktów nie spełnia norm bezpieczeństwa czy norm środowiskowych wymaganych w Europie. Dlatego trwa dyskusja nad tym, jak zwiększyć kontrolę nad wpływającymi z zagranicy paczkami.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.