Newsy

Warszawiacy coraz chętniej przesiadają się na rower. Ten środek transportu odpowiada tylko za 4 proc. ruchu w mieście

2017-08-25  |  06:30
Mówi:Artur Tondera, Naczelnik Wydziału Zrównoważonej Mobilności, Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
Magdalena Gromniak, dyrektor generalna CROSS Technology
  • MP4
  • W ciągu 5 lat ruch rowerowy w Warszawie wzrósł dwukrotnie, wydłużyła się też długość dostępnych tras – do blisko 500 km. Miasto inwestuje w kolejne udogodnienia dla rowerzystów i chce promować ten środek transportu, ponieważ – mimo dynamicznych wzrostów – odpowiada on tylko za 4 proc. ruchu w mieście. Mieszkańcy coraz częściej decydują się na wypożyczanie rowerów i pod tym względem rynek czekają spore zmiany.

    W ciągu ostatnich 5 lat długość tras rowerowych podwoiła się i obecnie jest ich już ok. 500 km. Co roku powstaje też blisko 50 km nowych tras, a niedawno zakończyła się budowa kładki dla rowerzystów pod mostem Łazienkowskim.

    – Zarząd Dróg Miejskich wspiera rowerzystów na różne sposoby, przede wszystkim budując dobrą infrastrukturę rowerową. To cel, który sobie stawiamy. Jeśli infrastruktura jest dobra, wygodna i nowoczesna, to rowerzystów przybywa – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Artur Tondera, Naczelnik Wydziału Zrównoważonej Mobilności w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie.

    Ruch rowerowy dynamicznie rośnie. Szacuje się, że na trasach położonych blisko centrum sięga blisko pół tysiąca na godzinę. Warszawskie Badanie Ruchu z 2015 roku przygotowane przez ZDM wskazuje, że ruch rowerowy w stolicy stanowi 4,2 proc. podróży niepieszych.

    – Co roku badamy, jak poruszają się warszawiacy. Od wielu lat króluje komunikacja miejska, natomiast rowerzystów jest z roku na rok coraz więcej. W ostatnich kilku latach jest ich co najmniej dwa razy więcej niż wcześniej, choć procentowo nie wygląda to tak imponująco, bo rowery stanowią 4 proc. całego ruchu w mieście – ocenia Artur Tondera.

    W 2016 roku wybudowano i wyremontowano 47 km tras rowerowych. W tym roku według zapowiedzi ma powstać 55 km. Ponad 65 proc. wszystkich ścieżek rowerowych ma nawierzchnię asfaltową, a od 2009 roku wszystkie nowo budowane ścieżki są właśnie asfaltowe.

     To powierzchnia, po której jeździ się najwygodniej, są najmniejsze opory toczenia. To pozwala też promować rower jako najszybszy środek transportu w mieście. Nie planujemy na razie innowacji takich jak świecące ścieżki rowerowe. Taka trasa ma sens wtedy, gdy nie ma oświetlenia ulicznego, np. za miastem. W Warszawie ścieżki są zasadniczo dobrze doświetlone, w ramach budowy głównych tras rowerowych przy głównych ulicach. Jeśli prowadzimy ją za szpalerem drzew, dobudowujemy dodatkowe oświetlenie tak, aby rowerzyści czuli się bezpiecznie – tłumaczy przedstawiciel ZDM.

    Dodatkowo ZDM wspiera rowerzystów poprzez budowę stojaków rowerowych (rocznie ok. 1,5 tys.), podpórek rowerowych przy światłach czy punktów naprawy rowerów.

     W tym roku wprowadziliśmy nowość. W ramach przetargu na rower publiczny wymagamy od wykonawcy, aby przy każdej z 300 stacji była też pompka rowerowa, nie tylko dla Veturilo, ale dla wszystkich rowerów. Obserwujemy, że cieszy się to dużą popularnością, jest do tego dobry dostęp i ludzie chętnie z tego korzystają – wskazuje Artur Tondera.

    Warszawiacy coraz chętniej korzystają z systemu wypożyczalni rowerów miejskich. Z Veturilo korzysta 500 tys. osób. Tylko od marca do początku sierpnia rowery wypożyczono 3,2 mln razy, a łącznie w ciągu 5 lat – 11 mln razy.

    W tym roku Veturilo przybędzie konkurencja, czyli Cross Bike, system rowerów bez stacji dokujących, działający na podobnej zasadzie co coraz popularniejsze systemy car sharingu. Wystarczy smartfon i dostęp do aplikacji, a rower można znaleźć i zostawić w dowolnym miejscu. System z powodzeniem działa przede wszystkim w Azji.

    – Trend rowerów bez stacji dokujących pochodzi z Azji i na pewno zrewolucjonizuje świat rowerowy. Nie ma miesiąca, aby takie systemy nie powstawały w różnych miastach europejskich, ale Warszawa będzie jedną z pierwszych stolic w Europie, której mieszkańcy będą mogli przejechać się na takich rowerach – zapowiada Magdalena Gromniak, dyrektor generalna Cross Technology. – Polacy jak najbardziej są gotowi na przyjmowanie wszelkich nowinek, a z naszą pomysłowością i upartością po prostu dopasujemy je do siebie i będą się one miały bardzo dobrze.

    Dzięki Cross Technology zwiększy się liczba jednośladów w Warszawie. W 2016 roku Veturilo dysponowało z nieco ponad 3 tys. rowerów i 205 stacji. Warszawski Pomiar Ruchu Drogowego z 2016 roku wskazuje, że ponad 62 proc. używanych w stolicy rowerów to sportowe jednoślady, 31 proc. to rowery miejskie, a 6,5 proc. przypada na Veturilo.

     Przychylnie patrzymy na wszystkie inicjatywy, które powodują, że rowerów w mieście jest więcej. Staramy się służyć naszą wiedzą i doświadczeniem, kiedy system ruszy, chętnie będziemy informować i obserwować jak ten pomysł się sprawdza, tak aby również dla nas to doświadczenie procentowało na przyszłość – zapowiada Artur Tondera.

    Cross Bike ruszy najpóźniej na początku września. Początkowo flota ma liczyć 250 rowerów i w zależności od zainteresowania będzie powiększana. 

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Aktualne oferty pracy

    Specjalista ds. sprzedaży

    Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

    Transport

    Polska liderem w produkcji autobusów elektrycznych. Nowy rządowy program pozwoli kupić je z 80-procentowym dofinansowaniem

    Po ulicach ponad 20 polskich miast jeździ blisko 350 autobusów elektrycznych. Ich liczba sukcesywnie rośnie, a samorządy coraz częściej decydują się na zakup takich pojazdów. Wynika to, po pierwsze, z proekologicznych trendów, a po drugie – z ustawowego wymogu, zgodnie z którym do 2028 roku powinny one wykazać minimum 30-proc. udział autobusów elektrycznych we flocie. Od przyszłego roku ruszy rządowy program, który pozwoli samorządom na zakup takich pojazdów z 80-proc. dofinansowaniem. MAN Truck & Bus uruchomił właśnie w swojej fabryce pod Starachowicami seryjną produkcję elektrycznych autobusów, które zostały zaprojektowane właśnie z myślą o miejskiej mobilności.

    Finanse

    Rząd planuje nowe obciążenia podatkowe dla ponad 40 tys. firm. Dla wielu z nich może to oznaczać koniec działalności

    Ponad 40,5 tys. działających w Polsce spółek komandytowych musi się liczyć od początku przyszłego roku z dodatkowymi obciążeniami podatkowymi. Resort finansów w ramach uszczelniania systemu podatkowego i walki z optymalizacją podatkową zamierza obłożyć je 19-proc. CIT-em, co razem z podatkiem PIT od dywidendy pobieranym od wspólników złoży się na łączną daninę rzędu 34,4 proc. – To pogorszy konkurencyjność polskich przedsiębiorstw wobec zagranicznych podmiotów – uważa ekspert podatkowy TPA Poland.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    W Żabce wystartował pilotaż zbiórki plastiku. Powstaną z niego butelki wody marki własnej

    W skali UE konsumenci zużywają około 46 mld plastikowych butelek rocznie, a każdy Europejczyk generuje ok. 31 kg śmieci z plastiku, z których tylko 1/3 trafia do ponownego przetworzenia. Również w Polsce do recyklingu trafia stosunkowo niewielki odsetek plastikowych odpadów, a 1/3 jej mieszkańców w ogóle nie segreguje śmieci. Dlatego też Żabka chce promować proekologiczne nawyki i startuje z akcją zbiórki plastikowych butelek, za które będzie nagradzać klientów dodatkowymi punktami w programie lojalnościowym. Plastikowe odpady zwrócone do sklepów Żabka posłużą do produkcji nowych, pochodzących w 100 proc. z recyklingu butelek na wodę mineralną.

     

    Problemy społeczne

    Wzrost zachorowań na cukrzycę. Nawet milion Polaków może być niezdiagnozowanych, a w dobie pandemii coraz trudniej dostać się do lekarza

    Z cukrzycą zmaga się około 422 mln osób na całym świecie, w tym blisko 3 mln w Polsce. To według WHO pierwsza niezakaźna epidemia. – Na całym świecie obserwujemy wzrost zachorowań, podobnie w Polsce. Mamy wiele przypadków niezdiagnozowanej cukrzycy, co może się wiązać z niechęcią Polaków do wykonywania badań – mówi Anna Śliwińska z Polskiego Stowarzyszenia Diabetyków. Według raportu „Cukrzyca – niewidzialna pandemia”  przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden 1/3 respondentów w ciągu ostatnich trzech lat nie sprawdziła poziomu cukru we krwi. W dobie koronawirusa dostępność lekarzy specjalistów jest ograniczona – tak uważa 60 proc. badanych.