Mówi: | Roman Bugaj |
Funkcja: | Rzecznik |
Firma: | Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji |
Woda z kranu coraz droższa, ale i zdrowsza
W tym roku w niektórych miejscowościach ceny wody poszły w górę nawet o 1/3. Podwyżki to głównie efekt inwestycji, które firmy wodociągowe przeprowadzają dla polepszenia jakości kranówki.
Ceny wody w Polsce są bardzo zróżnicowane. W zależności od miasta metr sześcienny, czyli 1 000 litrów, kosztuje od 2 do 8 zł netto. Najwięcej, bo blisko 14 zł netto płacą mieszkańcy gminy Białogard. O cenach wody co roku decydują firmy wodociągowe, których wnioski zatwierdzają władze samorządowe. Już wkrótce decyzję o taryfie na następne 12 miesięcy podejmie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Obowiązująca Warszawiaków taryfa wygasa z końcem czerwca.
- W tej chwili audytowane jest nasze sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy. Kiedy ten audyt się zakończy, będziemy analizowali, jak sytuacja finansowa spółki wygląda w tym roku. Na podstawie tej analizy dojdziemy do wniosku, jaka będzie polityka cenowa, czy ceny zostaną na niezmienionych poziomie, czy zmienią się od 1 lipca - mówi rzecznik MPWiK Roman Bugaj.
Jednocześnie podkreśla, że ceny wody w stolicy nie przekraczają 3 proc. budżetu gospodarstwa domowego.
- Jest to wskaźnik dopuszczalny, nawet wskazany w krajowych aktach wykonawczych - dodaje rzecznik.
Wzrost cen wody to przede wszystkim efekt przeprowadzanych modernizacji. Na ich sfinansowanie oraz utrzymanie technologii w dobrym stanie muszą złożyć się również mieszkańcy.
- W procesie technologicznym uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w Warszawie biorą udział supernowoczesne technologie na światowym poziomie, których obsługa zarówno finansowa, jak i techniczna kosztuje - mówi Roman Bugaj.
I dodaje, że chociaż ceny wody w stolicy nie należą do najwyższych w kraju (4 zł netto za m3 wody) to wysokie są nakłady inwestycyjne spółki.
- Na przestrzeni ostatnich 4 lat, spółka zainwestowała w przeliczeniu na mieszkańca ponad 2,5 tys. zł. Są to inwestycje, które nie mają precedensu w branży - podkreśla rzecznik MPWiK.
Dzięki temu dostarczana do naszych domów woda staje się coraz zdrowsza. Zdaniem Romana Bugaja, kranówka w Warszawie może spokojnie zastąpić butelkowaną wodę stołową. Pod warunkiem jednak, że jakość instalacji wodna w bloku czy w domu jest w dobrym stanie. Firmy wodociągowe odpowiadają bowiem jedynie za stan wody do pierwszego wodomierza.
Czytaj także
- 2024-07-05: Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd
- 2024-07-19: Nie tylko Zielony, ale też Niebieski Ład. UE intensyfikuje wysiłki na rzecz ochrony zasobów wodnych
- 2024-06-10: Warszawski transport walczy o kolejnych pasażerów. Tylko w 2023 roku przewiózł ich prawie miliard
- 2024-06-20: Anna Kalczyńska: Bałam się przeprowadzki do Warszawy. Wcześniej mieszkałam nieopodal lasu, ale na Saskiej Kępie też jest cudownie
- 2024-04-26: Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-08: Warszawa staje się jedną z bardziej zielonych europejskich stolic. Ponad 15 proc. powierzchni stanowią lasy
- 2024-03-25: Jan Wieczorkowski: Trema jest zawsze przed spektaklem. Kiedyś proponowałem innym aktorom medytację, ale każdy ma swoje sposoby
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.