Newsy

W.Pawlak: Liczę, że min. Rostowski zlikwiduje akcyzę na ekologiczne auta

2012-05-17  |  06:50
Mówi:Waldemar Pawlak
Funkcja:Wicepremier, Minister Gospodarki
  • MP4

    Minister gospodarki chce przekonać ministra finansów, że na ekologii i energooszczędności można zarobić. Resort finansów czeka na konkretne rozwiązania.

      – Bardzo zależy nam na tym, żeby szeroko spopularyzować energooszczędne rozwiązania. A szczególnie zachęcać do nowych przedsięwzięć takich jak pompy ciepła, liczniki inteligentne, inwestowanie w mikroźródła, solary czy inne źródła do produkcji energii elektrycznej, np. wiatraki czy panele słoneczne – wymienia Waldemar Pawlak, wicepremier i szef resortu gospodarki. 

    Wicepremier wskazuje na tzw. ekologiczne samochody, jako rozwiązanie mające pomóc w oszczędzaniu energii. 

     – Rozmawiałem ostatnio z ministrem Rostowskim, żeby "odpuścił sobie" akcyzę od samochodów, które są oszczędne, szczególnie hybrydowych i elektrycznych. Na razie sobie tylko porozmawialiśmy  –  informuje Waldemar Pawlak. –  Natomiast mam nadzieję, że zrozumie, że może na tym więcej zarobić, bo dostanie teraz duży VAT. Potem będą niższe przychody z podatków od paliw płynnych, natomiast pojawią się podatki od energii elektrycznej.

    Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym stawka podatku na samochody osobowe o pojemności silnika powyżej 2 tys. cm3 wynosi 18,6 proc., a dla pozostałych –  3,1 proc. podstawy opodatkowania. 

     – Ważne jest, żeby widzieć w efektywności energetycznej pewien bardzo prosty mechanizm, że w czasie kryzysu, kiedy jest niższa wartość pieniądza, wtedy opłaci się inwestować w przedsięwzięcia, które oszczędzają energię. Bo mniej płacimy za tego typu instalacje, jak choćby za pompę ciepła. Jeżeli mamy pracę, uzyskujemy dobre dochody, to opłaci się zainstalować w domu pompę ciepła, bo później, na emeryturze, koszty eksploatacji tego typu urządzeń i w ogóle pozyskania ciepła dla gospodarstwa domowego będą znacznie niższe – tłumaczy szef resortu gospodarki.

    Na konkretne rozwiązania zmotoryzowani muszą jeszcze poczekać. 

     – Nie wpłynął żaden projekt dotyczący akcyzy na samochody hybrydowe czy elektryczne. Zatem nie prowadzimy prac w tym zakresie – informuje Sylwia Stelmachowska z biura prasowego Ministerstwa Finansów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.