Newsy

Wyborowa chce wejść na kolejne rynki. Na celowniku są RPA i Nigeria

2013-12-06  |  06:30

Wyborowa, rodzima marka alkoholowa obecna na blisko stu rynkach świata, planuje ekspansję na nowe rynki oraz zwiększanie eksportu na dotychczasowych. Największe perspektywy dla siebie widzi w krajach rozwijających się, również w Afryce, zwłaszcza w RPA i Nigerii.

Choć Wyborowa jest już obecna w prawie stu krajach świata, nie zamierza na tym poprzestać.

 – Chcielibyśmy być przynajmniej w tych krajach, w których, zgodnie z zasadami obowiązującego lokalnie prawa, alkohole się spożywa – podkreśla Andrzej Szumowski, wiceprezes Wyborowej SA oraz prezes Stowarzyszenia Polska Wódka. – Polska wódka powinna być wszędzie tam, gdzie spożywany jest alkohol – taki jest nasz strategiczny cel.

Wyborowa jest w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych wódek w Polsce (z 3 proc. udziałem w całym rynku) oraz najpopularniejszą wódką w segmencie Premium (24 proc. udziału). Wśród najważniejszych planów marki na przyszły rok jest umocnienie pozycji marki na obecnych rynkach eksportowych oraz ekspansja na nowe.

 – To oczywiście umocnienie swojej pozycji w mateczniku, czyli Polska, poza tym Unia Europejska, Ameryka Łacińska, Ameryka Północna, Azja. Pamiętajmy o bardzo perspektywicznym rynku, jakim jest szeroko rozumiana Afryka, a szczególnie jej południe – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Szumowski.

Do najbardziej perspektywicznych rynków z punktu widzenia rozwoju eksportu zalicza natomiast RPA oraz Nigerię.

 – W Republice Południowej Afryki tworzy się fantastyczny rynek, pewnie za kilka lat będziemy mogli powiedzieć, jak bardzo się stabilizuje, jaki szybki i dynamiczny będzie miał wzrost rynek na przykład Nigerii – prognozuje Szumowski. – Pamiętajmy, że konsumpcja alkoholu, a zwłaszcza z wyższej półki, wiąże się ściśle z poziomem ekonomicznym, gospodarczym poszczególnych krajów, a tak naprawdę społeczeństw. Tam gdzie wzrost będzie postępował, tam będą nasze produkty.

Sprzedaż wódki Wyborowej do Afryki ma obecnie jednocyfrowy udział w całości eksportu tej marki. Andrzej Szumowski ocenia, że właśnie teraz jest najlepszy moment do realizacji strategicznych założeń na tym kontynencie.

 – Jeżeli dzisiaj nie zaczniemy, na pewno jutro nas tam nie będzie – dodaje.

Wyborowa należy dziś do najbardziej znanych polskich marek, od ponad 80 lat jest sprzedawana na zagraniczne rynki. Była to również pierwsza wódka eksportowa. Na początku lat 90. Wyborowa była już trzecią najlepiej sprzedającą się wódką na świecie, ze sprzedażą na poziomie blisko 43 mln litrów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.