Mówi: | Ryszard Kuć |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Przewozy Regionalne |
Wzrosła liczba pasażerów Przewozów Regionalnych. Spółka zamknie jednak rok ze stratą.
Przewozy Regionalne w tym roku raczej nie wyjdą na zero, ale strata nie powinna być większa niż założona w planie budżetowym, czyli 22 mln zł – przyznaje prezes spółki, Ryszard Kuć. Sytuację poprawiły nieco miesiące letnie. Wiadomo już, że w lipcu kolejami podróżowało więcej pasażerów niż w lipcu 2012 r.
– Zorganizowaliśmy też ważne przedsięwzięcie w postaci obsługi imprezy Woodstock, z którego zanotowaliśmy znaczne przychody – mówi Agencji Informacyjnej Newseria podczas 23. Forum Ekonomicznego w Krynicy Ryszard Kuć, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. – Mamy nadzieję, że miesiące letnie przyniosą nam lepszy efekt finansowy. W chwili obecnej czekamy na bilans okresu wakacyjnego. Miejmy nadzieje, że do końca roku utrzyma się tendencja wzrostowa, którą obserwujemy w przewozach.
Szef Przewozów Regionalnych nie widzi jednak szans na uniknięcie zakończenia roku bez straty. Wynika to z rosnących gwałtownie cen paliwa trakcyjnego, ale także kosztów modernizacji taboru. Jego naprawa jest przeprowadzana w całości z własnych środków spółki.
– Zrezygnowaliśmy z pomocy podmiotów zewnętrznych w celu minimalizacji kosztów – tłumaczy Ryszard Kuć. – Praktycznie 100 proc. taboru naprawiane jest w naszym zakładzie w Idzikowicach.
Przewozy Regionalne planują ponadto modernizację sześciu lokomotyw. Oczekują także na decyzje właścicieli, dotyczące zakupu 40 elektrycznych zestawów trakcyjnych.
– To są zamierzenia, które mają wzmocnić spółkę. Na początku roku otrzymamy też dwa autobusy szynowe w leasingu dla województwa łódzkiego. Do tego dochodzą zakupy samorządów, co pozwala sądzić, że przyszły rok jeszcze pozwoli nam operować w takim wymiarze, jak obecnie – wyjaśnia prezes Przewozów Regionalnych.
Kuć podkreśla, że choć spółka nie podpisała jeszcze umów z trzema województwami, wszystko wskazuje na to, że liczba pociągów w przyszłym roku pozostanie taka sama, a przynajmniej nie zmniejszy się znacząco.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-04-24: Ataki cybernetyczne na kolej stają się coraz częstsze. Hakerzy zwykle chcą doprowadzić do paraliżu
- 2025-02-24: Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów
- 2025-03-13: Co trzeci wypadek na kolei powoduje kierowca samochodu. Wciąż za mało skrzyżowań bezkolizyjnych
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-09-13: M. Lasek: Z rozwojem cargo nie ma co czekać na nowe lotnisko centralne. Zachęty podatkowe mogłyby pomóc
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-09-24: Lotniska regionalne z dużym wzrostem czarterów. Stały się motorem napędowym ruchu pasażerskiego
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Europosłowie za wydłużeniem finansowania krajowych planów odbudowy o 1,5 roku. Apelują o większą przejrzystość wydatków
Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) – uruchomiony po pandemii COVID-19 – wygasa w sierpniu 2026 roku. Europosłowie w przyjętej niedawno rezolucji postulują, by przedłużyć ten termin o 18 miesięcy dla kluczowych projektów bliskich ukończenia. To szczególnie ważne dla Polski, która przez trzy lata – przez spór poprzedniego rządu z Komisją Europejską – miała zablokowany dostęp do środków z Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Jednocześnie rezolucja wzywa do większej przejrzystości wydawanych funduszy.
Polityka
Prof. G. Kołodko: Druga prezydentura Trumpa zmienia Amerykę i świat na gorsze. Nie przyczynia się do rozwiązywania fundamentalnych światowych problemów

Zdaniem byłego wicepremiera i ministra finansów, prof. Grzegorz Kołodki, trumpizm wzmacnia pewne trendy nacjonalizmu, populizmu ekonomicznego i handlowego nie tylko w Ameryce, ale także w innych państwach. W ocenie ekonomisty Trump i trumpizm będą mieli negatywne skutki dla światowych procesów demograficznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych. Prezydentura Trumpa nie skupia się na rozwiązywaniu najważniejszych światowych problemów, takich jak m.in. migracja, zimna wojna, czy też ocieplenie klimatu.
Konsument
Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju

W UE co roku wytwarza się ponad 2,2 mld t odpadów. Aby ograniczyć ich ilość, promowane jest przechodzenie na bardziej zrównoważony model, czyli gospodarkę o obiegu zamkniętym. W ramach pakietu zmian prawnych ograniczających negatywny wpływ działalności człowieka na środowisko nacisk położony jest w dużej mierze na producentów opakowań. Przedstawiciele branży podkreślają, że nowe regulacje to dla nich nie tylko nowe obowiązki, ale też okazja na zbudowanie przewagi konkurencyjnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.