Newsy

Amerykańscy inwestorzy zainteresowani Polską

2012-06-21  |  06:33
Mówi:Józef Wancer
Funkcja:Prezes
Firma:Polsko-Amerykańska Izba Handlowa
  • MP4

    Amerykańscy przedsiębiorcy działający w Polsce są zadowoleni ze swoich inwestycji  wynika z sondażu Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. Blisko 2/3 z nich zamierza nad Wisłą rozwijać swoją działalność.  Potencjał współpracy jest niebywały po obu stronach  uważa prezes PAIH Józef Wancer.  Należy stworzyć plan, jak te relacje jeszcze pogłębić.

    Stany Zjednoczone od początku transformacji zainwestowały w Polsce ponad 30 mld dolarów. Dziś są w czołówce inwestorów światowych, którzy decydują się na biznes w Polsce. 

     – Chodzi o inwestycje pośrednie i bezpośrednie razem. Biorąc pod uwagę możliwości, należy wykreować plan dążenia ku temu, by współpraca była głębsza, w obie strony – przekonuje Józef Wancer, prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej. – Wtedy bardziej skupiamy się na inwestycjach niż na samym handlu, ale są takie obszary jak energia, internet, biochemia, biotechnologia, lotnictwo, gdzie są duże możliwości do wykorzystania.

    Amerykanie przede wszystkim angażują się w projekty z zakresu R&D, czyli w prace badawczo-rozwojowe. Również lotnictwo staje się jedną z najważniejszych dziedzin współpracy. Zdaniem Józefa Wancera, wkrótce stanie się nią również internet.

     – Internet rozwija się niebywale w Polsce. W tej chwili ten biznesowy to niecałe 3 proc. PKB w Polsce, ale uważamy, że rozwój będzie ok. 14 proc. rocznie, a w roku 2015 w porównaniu z tym, co jest dzisiaj, to będzie podwójny wolumen działalności – szacuje prezes PAIH.

    Jego zdaniem coraz częściej amerykańskie firmy decydują się na przeniesienie części inwestycji do Polski, zamiast, jak do tej pory, ściągać polskich inżynierów i specjalistów do USA.

     – GE to jest tylko jeden przykład, tak samo IBM i wiele innych instytucji amerykańskich w ten sposób operuje – podkreśla Józef Wancer.

    Amerykanów przyciąga nad Wisłę głównie wykwalifikowana kadra. Ale nie tylko.

     – Profesjonalizm polskich pracowników, stabilność i położenie geograficzne – wymienia Wancer. – Coraz lepsza sytuacja, jeżeli chodzi o stabilność prawa podatkowego, chociaż to jeszcze nie jest tak, jak powinno być, ale jest lepiej niż było 3-5 lat temu. Szybciej można założyć firmę, lepszy jest dostęp do urzędników na wysokim szczeblu, lepsza jest dyskusja i komunikacja.

    Polepszenie warunków inwestycyjnych widać w deklaracjach działających w Polsce firm.

     – 65 proc. amerykańskich inwestorów twierdzi, że rozszerzą swoją działalność w Polsce. Jak mają jedną inwestycję, to będą się starali, żeby mieć drugą, trzecią i czwartą. 100 proc. inwestorów amerykańskich powiedzieli w sondażu, że są zadowoleni z tego, że tu są, a 96 proc.  że będą tu i nie mają zamiaru wyjść z Polski – mówi prezes Polsko-Amerykańskiej Izby Handlowej.

    Przykładem takiego inwestora może być firma Lear Corporation, producent metalowych konstrukcji foteli samochodowych. Obok działających w Tychach, Mielcu i Jarosławiu fabryk firma chce rozpocząć produkcję w czwartym zakładzie w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zgodnie z deklaracjami inwestora, pracę znajdzie tam ok. 600 osób.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

    Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

    Ochrona środowiska

    Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

    Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

    Motoryzacja

    Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

    Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.