Mówi: | Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej Antoni Macierewicz, minister obrony narodowej |
Autosan będzie dostarczał komponenty do systemu obrony powietrznej Patriot. To szansa na nowe miejsca pracy
Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały list intencyjny z amerykańską firmą Raytheon, która produkuje systemy obrony powietrznej Patriot. Dla spółki z Sanoka to szansa na rozwój w skali świata. Zdaniem szefa MON Antoniego Macierewicza ta współpraca może przybliżyć porozumienie w sprawie programu Wisła, którego celem jest zakup systemu obrony przeciwrakietowej dla Polski.
– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot, otworzy drogę do sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego i antyrakietowego systemu Patriot na najbliższe lata – zapowiedział podczas konferencji minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.
Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały w czwartek list intencyjny z amerykańskim koncernem Raytheon, producentem systemu obrony powietrznej Patriot. Na mocy porozumienia spółka z Sanoka zostanie włączona w łańcuch dostaw i będzie dostarczać komponenty dla programu Patriot.
– Razem z amerykańskimi partnerami podpisujemy dokument, który uznaje Autosan za dostawcę programu Patriot w 13 krajach świata. To gwarancja stabilnego procesu rozwoju dla Autosanu na przestrzeni najbliższej dekady – zaznacza Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.
Zdaniem szefa PGZ takie inicjatywy sprawiają, że przemysł obronny może się stać w przyszłości kołem zamachowym polskiej gospodarki. Dla spółki Autosan jest to natomiast szansa na stabilny rozwój ekonomiczny i stworzenie nowych miejsc pracy.
Współpraca z koncernem Raytheon obejmuje projektowanie i produkcję kontenerów Patriot. Przewidywana wielkość zamówień sięga kilkudziesięciu sztuk rocznie. Możliwe będzie wykorzystywanie również ich w innych programach modernizacji polskich Sił Zbrojnych, np. w zakresie systemów łączności. Według szacunków tylko w programie Wisła planowane jest wykorzystanie ponad stu polskich kontenerów.
– Z racji występowania w Grupie PGZ innych spółek mających doświadczenie w produkowaniu specjalistycznych kontenerów do zaawansowanych systemów obronnych, planowane jest utworzenie Centrum Produkcji Kontenerów w Autosan. Wypełni ono zarówno zapotrzebowanie Grupy PGZ, jak i firmy Raytheon w zakresie rozmaitych projektów – mówi Arkadiusz Siwko.
Amerykański producent Patriotów został w ubiegłym roku wybrany przez rząd do negocjacji dotyczących programu Wisła, którego celem jest zakup przeciwlotniczych zestawów rakietowych średniego zasięgu. Szef MON Antoni Macierewicz podkreślił, że nawiązanie współpracy z Raytheonem przybliża realizację tego celu i otwiera drogę do porozumienia w sprawie zakupu Patriotów dla Polski.
– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot i uczynienie z niego wielkiego centrum serwisowego dla produkcji Patriota na całym świecie otworzy drogę dla sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego, antyrakietowego systemu Patriot w najbliższych latach – stwierdził Antoni Macierewicz.
– Ten list intencyjny pomaga polskiemu przemysłowi osiągnąć kolejny poziom na drodze do rozpoczęcia budowy polskiego systemu Patriot, po formalnym przyznaniu kontraktu na program Wisła – powiedział cytowany w komunikacie PGZ John Baird, wiceprezes Raytheon Integrated Defence Systems.
Macierewicz zaznaczył jednak, że podpisanie listu intencyjnego z amerykańską firmą Raytheon na razie o niczym nie przesądza, a w najbliższym czasie resort czekają dalsze negocjacje dotyczące programu Wisła.
– Nie chciałbym tworzyć poczucia, że wszystko jest już załatwione, że wszystko jest już zamknięte. Wystosowaliśmy list zamawiający i jesteśmy w trakcie rozmów, które często nie są łatwe, a wymagające dla obu stron – zaznaczył Antoni Macierewicz.
W marcu tego roku Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła część produkcyjną upadającego Autosanu – jednej z najstarszych fabryk z Polsce – i zadecydowała o kontynuowaniu produkcji pojazdów na potrzeby Sił Zbrojnych. W ocenie szefa MON ta decyzja okazała się słuszna i przyniosła korzyści w sferze polskiej obronności.
– Okazało się, że decyzja o uratowaniu Autosanu przez włączenie go do PGZ i objęcie zamówieniami związanymi z przemysłem zbrojeniowym była nie tylko słuszna w wymiarze społecznym, lecz także miała pozytywne skutki dla sfery obronności RP. To dowód na to, że rozwój polskiej gospodarki może się odbywać nie kosztem społeczeństwa i przemysłu zbrojeniowego, nie wbrew dążeniom społecznym, ale wzmacniając te wszystkie wartości – stwierdził minister Antoni Macierewicz.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-02-13: Opieka środowiskowa to najpilniejsza potrzeba polskiej psychiatrii. Reforma zachodzi zbyt wolno
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał
Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.
Handel
Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE

Chociaż umowa handlowa między UE a Mercosurem została podpisana, to do jej wejścia w życie potrzebna jest ratyfikacja wewnątrz Unii. Poszczególne punkty umowy, szczególnie w obszarze otwierania rynków dla produktów rolno-spożywczych, wzbudzają sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. – Generalnie cła są złe, bo komplikują rynek. Z drugiej strony chronią rodzimy rynek, więc w niektórych wypadkach są konieczne. Takie narzędzia muszą być jednak stosowane w sposób niezwykle umiarkowany – ocenia europoseł Bogdan Zdrojewski.
Transport
Dwie trzecie wypadków na kolei jest z udziałem pieszych i kierowców. UTK planuje monitoring problematycznych przejazdów

Ponad 70 proc. wypadków na kolei to zdarzenia z udziałem pieszych oraz kierowców samochodów – wynika z ubiegłorocznych statystyk Urzędu Transportu Kolejowego. Potrzebna jest zmiana przepisów, aby automatycznie karać kierowców, którzy nie zatrzymują się przed znakiem „stop” – ocenia regulator. W walce z takim łamaniem przepisów pomaga monitoring wizyjny instalowany na przejazdach kolejowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.