Newsy

Autosan będzie dostarczał komponenty do systemu obrony powietrznej Patriot. To szansa na nowe miejsca pracy

2016-12-02  |  06:55

Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały list intencyjny z amerykańską firmą Raytheon, która produkuje systemy obrony powietrznej Patriot. Dla spółki z Sanoka to szansa na rozwój w skali świata. Zdaniem szefa MON Antoniego Macierewicza ta współpraca może przybliżyć porozumienie w sprawie programu Wisła, którego celem jest zakup systemu obrony przeciwrakietowej dla Polski.

– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot, otworzy drogę do sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego i antyrakietowego systemu Patriot na najbliższe lata – zapowiedział podczas konferencji minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.

Polska Grupa Zbrojeniowa i należący do niej Autosan podpisały w czwartek list intencyjny z amerykańskim koncernem Raytheon, producentem systemu obrony powietrznej Patriot. Na mocy porozumienia spółka z Sanoka zostanie włączona w łańcuch dostaw i będzie dostarczać komponenty dla programu Patriot.

– Razem z amerykańskimi partnerami podpisujemy dokument, który uznaje Autosan za dostawcę programu Patriot w 13 krajach świata. To gwarancja stabilnego procesu rozwoju dla Autosanu na przestrzeni najbliższej dekady – zaznacza Arkadiusz Siwko, prezes zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej SA.

Zdaniem szefa PGZ takie inicjatywy sprawiają, że przemysł obronny może się stać w przyszłości kołem zamachowym polskiej gospodarki. Dla spółki Autosan jest to natomiast szansa na stabilny rozwój ekonomiczny i stworzenie nowych miejsc pracy.

Współpraca z koncernem Raytheon obejmuje projektowanie i produkcję kontenerów Patriot. Przewidywana wielkość zamówień sięga kilkudziesięciu sztuk rocznie. Możliwe będzie wykorzystywanie również ich w innych programach modernizacji polskich Sił Zbrojnych, np. w zakresie systemów łączności. Według szacunków tylko w programie Wisła planowane jest wykorzystanie ponad stu polskich kontenerów.

 Z racji występowania w Grupie PGZ innych spółek mających doświadczenie w produkowaniu specjalistycznych kontenerów do zaawansowanych systemów obronnych, planowane jest utworzenie Centrum Produkcji Kontenerów w Autosan. Wypełni ono zarówno zapotrzebowanie Grupy PGZ, jak i firmy Raytheon w zakresie rozmaitych projektów – mówi Arkadiusz Siwko.

Amerykański producent Patriotów został w ubiegłym roku wybrany przez rząd do negocjacji dotyczących programu Wisła, którego celem jest zakup przeciwlotniczych zestawów rakietowych średniego zasięgu. Szef MON Antoni Macierewicz podkreślił, że nawiązanie współpracy z Raytheonem przybliża realizację tego celu i otwiera drogę do porozumienia w sprawie zakupu Patriotów dla Polski.

– Liczymy na to, że włączenie Autosanu do systemu Patriot i uczynienie z niego wielkiego centrum serwisowego dla produkcji Patriota na całym świecie otworzy drogę dla sfinalizowania tego wielkiego przedsięwzięcia, jakim jest zapewnienie produkcji i realizacji dostawy do Polski zestawu obronnego, antyrakietowego systemu Patriot w najbliższych latach – stwierdził Antoni Macierewicz.

– Ten list intencyjny pomaga polskiemu przemysłowi osiągnąć kolejny poziom na drodze do rozpoczęcia budowy polskiego systemu Patriot, po formalnym przyznaniu kontraktu na program Wisła – powiedział cytowany w komunikacie PGZ John Baird, wiceprezes Raytheon Integrated Defence Systems.

Macierewicz zaznaczył jednak, że podpisanie listu intencyjnego z amerykańską firmą Raytheon na razie o niczym nie przesądza, a w najbliższym czasie resort czekają dalsze negocjacje dotyczące programu Wisła.

Nie chciałbym tworzyć poczucia, że wszystko jest już załatwione, że wszystko jest już zamknięte. Wystosowaliśmy list zamawiający i jesteśmy w trakcie rozmów, które często nie są łatwe, a wymagające dla obu stron – zaznaczył Antoni Macierewicz.

W marcu tego roku Polska Grupa Zbrojeniowa przejęła część produkcyjną upadającego Autosanu – jednej z najstarszych fabryk z Polsce – i zadecydowała o kontynuowaniu produkcji pojazdów na potrzeby Sił Zbrojnych. W ocenie szefa MON ta decyzja okazała się słuszna i przyniosła korzyści w sferze polskiej obronności.

– Okazało się, że decyzja o uratowaniu Autosanu przez włączenie go do PGZ i objęcie zamówieniami związanymi z przemysłem zbrojeniowym była nie tylko słuszna w wymiarze społecznym, lecz także miała pozytywne skutki dla sfery obronności RP. To dowód na to, że rozwój polskiej gospodarki może się odbywać nie kosztem społeczeństwa i przemysłu zbrojeniowego, nie wbrew dążeniom społecznym, ale wzmacniając te wszystkie wartości – stwierdził minister Antoni Macierewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Transport

LOT chce przejąć przewozy towarowe od przewoźników z Niemiec i Holandii. Lotniczy rynek cargo będzie rósł w tempie 5 proc. rocznie

– Polski rynek cargo ma obecnie udział rzędu 8–9 proc. w całym rynku europejskim, a w nadchodzących latach będzie rósł w średnim tempie powyżej 5 proc. rocznie – ocenia Michał Grochowski, dyrektor Biura Cargo w LOT. W tym roku widać na nim oznaki stagnacji spowodowanej sytuacją gospodarczą w Niemczech, ale w kolejnych transport cargo będą napędzać inwestycje zagraniczne i rosnący eksport. LOT liczy zwłaszcza na rynek w Indiach i udział w wartym ponad 13 mld dol. segmencie przewozów farmaceutycznych.

Firma

Pracodawcy muszą walczyć o młodych pracowników. Coraz częściej nie stawiają się oni na umówione rozmowy rekrutacyjne

Bywają sytuacje, kiedy na 10 umówionych spotkań z kandydatami nie przychodzi nikt i dla dzisiejszego pokolenia millenialsów jest to niestety typowe zachowanie – mówi Anna Panek, dyrektor HR w Vivus Finance. Jak podkreśla, to pokolenie – choć ma wśród pracodawców opinię roszczeniowych i wymagających – wnosi jednak do firmy wiele korzyści i jest bardzo efektywne w działaniu. Dlatego menadżerowie powinni się uelastycznić i dopasować do ich potrzeb, a firma może wypracować balans pomiędzy oczekiwaniami a tym, co może zaoferować, łącząc przedstawicieli różnych generacji przy wspólnych projektach.

Transport

80 proc. klientów deklaruje gotowość do zakupu auta online. Wciąż jednak decydująca jest wizyta w salonie sprzedaży

Branżę motoryzacyjną napędzają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, algorytmy, automatyzacja czy elektromobilność. Zakup samochodu wciąż jednak pozostaje domeną tradycyjnego kanału sprzedaży. To wizyta w salonie samochodowym najczęściej decyduje o wyborze danego modelu, wyposażenia, ale też o byciu wiernym danej marce. Chociaż od przyszłego roku sprzedaż aut będzie możliwa całkowicie online, a 80 proc. klientów już dziś deklaruje, że mogłoby przez internet kupić samochód, to salony dealerskie pozostaną kluczowe w procesie sprzedaży. Dlatego koncerny, poza inwestycjami w cyfryzację, muszą także stawiać na jakość obsługi klienta.

Sport

Co trzeci Polak w ogóle nie jest aktywny fizycznie. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci

Co piąty Polak nie pamięta, kiedy ostatni raz spacerował dłużej niż 10 minut. Co trzeci nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej, a co drugi spędza ponad 5 godzin dziennie w pozycji siedzącej – pokazuje badanie MultiSport Index 2019. Statystyki wyglądają najgorzej wśród seniorów i dzieci – tylko co czwarte dziecko wypełnia zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia dotyczące minimalnej dawki ruchu dla swojego wieku. Przykład idzie z góry, bo raptem 8 proc. Polaków uprawia sport wspólnie z dzieckiem. Tymczasem aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na pogłębianie rodzinnych relacji – wskazują eksperci.